Végigkúsztunk Budáról Pestre – a Margit híd alatt

Tenyérnyi rozsdafolt sem látszik a 139 éves átkelőn, a keresztjei viszont időről időre eltűnnek. A híd tövében olykor még most is tüzet gyújtanak.

Gabay Balázs
2015. 07. 05. 5:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Azok az üvegpaloták az Árpád hídnál, meg a Rákóczi híd Nekem ez nem tetszik. Ha a Rákóczira elhelyeztek volna egy-két lovas szobrot, már mindjárt másképp festene, meglenne a patinája.” Fazekas Imre hídmestert hallgatva nem tart sokáig, hogy rájöjjön az ember: ő a reformkori, századeleji formák szerelmese, távol állnak tőle a modern építészet stílusjegyei. Mázlija van, hogy a Margit hídra vigyázhat, mondjuk, ez több mint szerencse, inkább családi kötelességtudat. A 70 éves férfi édesapja 1950 óta hídmesterkedett a Margit hídon, ő 1976-ban vette át a feladatot. Unokaöccsénél, Jánosnál nemrég jártunk: ő a Lánchídért felel egy átkelővel délebbre.

Az, hogy védence megépülhetett, a magyar államnak és az 1870. évi XXX. törvénycikknek köszönhető. A Lánchidat előíró törvény – a tulajdonos társaság erős lobbija hatására – ugyanis kimondta, hogy az átkelőtől egy magyar mérföldnyire (mintegy 8 kilométer) nem épülhet új híd 90 éven át. A határidő 1936-ban járt volna le. Az Országgyűlés a megnövekedett fővárosi forgalom miatt második állandó folyami híd építése mellett döntött, amit 1876-ban át is adtak.

Hídmestere már akkor is volt az építménynek, a mostani biztosan szívvel-lélekkel végzi munkáját, és nem csak a családi indíttatás okán. Hivatali lakásának bejárata jó 20 méterre a budai hídfőtől van, az ablak természetesen a hídra néz. Ha csörög a céges telefon, éjszaka is kipattan az ágyból, és kimegy a hídra felügyelni bármilyen munkálatot. Fazekas Imre nem is igazán értette, hogy a 2011-ben befejezett felújítást követően miért építettek a hídfő jobb oldali sarkában irodát neki, hiszen tényleg egy hegyesebb köpésre lakik az átkelőtől. Azért nyájasan fogadja mini stábunkat a „tárgyalóban”, ahogy ő hívja. A légkondit kedvességből jó 15 fokra állítja, úgyhogy hamar továbbállunk.

Irodájából kilépve szenvtelenül meséli, hogy a bejáratot alkalmi piszoárként használják a helyi hontalanok, a szagokból persze már érkezésünkkor következtettünk erre. „Nézzék csak, néha ott szoktak tüzet rakni, ha hűvösebb az éjszaka” – mutat a kormos falra a HÉV-lejárathoz vezető aluljáró egyik szegletében.

Jobbra pár perce még több hajléktalan is jutott egy négyzetméterre, a rend éber őre viszont nem lágyult el, inkább bekeményített, már üres a placc.

A hídba a budai hídfőnél a biciklis aluljáró mellett tudunk bemenni, így az Árpád fejedelem útja felől kerülünk jókorát. Az alumínium kordonlabirintusban kísérleti egérként bolyongunk, sebaj, egyszer elkészül ez a fonódó villamos is, addig mi fonódunk. A Bubi-tárolók mellől a parton már látszanak a 19. századi szobrok mintájára kifaragott gyönyörű kőalakok a híd oldalán, a bal oldali címerről viszont hiányzik a kereszt. „Látják, jó is, hogy lejöttünk, dokumentálnom kell majd, és beleírni a heti jelentésbe” – hálálkodik az MNO-nak a hídmester, míg mi inkább szomorkodunk: valaki egyszerűen letörte a műemléki védettséget élvező díszt. Ezzel együtt már négy keresztet tüntettek el a vandálok, valószínűleg az éves átvizsgálásnál és bejárásnál pótolják őket.

Pár lépés, és már felülről tapogatjuk a biciklialagutat, bent vagyunk a budai hídfő gyomrában.

A hídszerkezet lerácsozott oldala inkább segíti a besurranni kívánók dolgát, mintsem akadályozná, elvinni nagyon nincs mit, maximum, ha valaki kábelbarát. „Ezt a boltozatot még a 30-as években építették” – mutat vezetőnk elemlápájával a plafonra, mielőtt kilépnénk a szerelőjárdára. A porréteget leszámítva egyébként minden a helyén, ez talán az eddigi legtakarosabb hídfőbelső, ahol eddig jártunk.

A Duna fölé lépve jön a szokásos kellemes émelygés: a folyó lassan halad a mélyben, helyenként féltonnás fatörzseket cipel. A bent tapasztalt rendezettség uralkodik itt a külső szerkezetben is: rozsdafoltot nagyítóval sem találni, persze a négy éve befejeződött rekonstrukcióra utalva Fazekas Imre megjegyzi: „ennek a hídnak most 30 évet ki kell bírnia”.

Szabad szemmel is lehet látni, hogy hol nyúltak hozzá az elmúlt évtizedekben a szerkezeti elemekhez: a vasszegecsek a múlt, a csavarok a jelen megoldásai.

A vízvezeték mellett gázcsövek és adatkábelek kígyóznak a szerelőjárdán, egy kerület ellátását biztosítják. Korábban mozgásérzékelőket szereltek fel a védelmükre, de a felújítás óta nem próbálkoztak a tolvajok. Ha mégis megtennék, visszakerülnének az érzékelők, illetéktelen behatolás esetén 2-3 perc alatt a helyszínen vannak a hatóság emberei.

A hídmester a kinti rácsos vaskapu mellett a járdák elejét is vaslemezekkel záratta le, hogy megóvja a szerkezetet a lopástól. Ahogy haladunk a mederpillérek felé, egyre lejjebb kell hajolni az ívek alatt, végül már négykézláb mászunk a porban.

Nem baj, megéri a látvány.

Az elhaladó hajókról néha csodálkozó, vigyorgó turisták integetnek vissza.

A párhuzamosan haladó szerelőjárdák ma már össze vannak kötve, de ez nem volt mindig így. Mint vezetőnk is mondja, anno a szigeti pillértől indult el, végigment egy járdán a híd alatt, majd vissza, és csak ott tudott ráfordulni a másikra.

Itt-ott ki tudunk lesni a szerkezeti elemek között, megkapó látványt nyújtanak a pilléreket díszítő faragott kőszobrok.

Ahogy közeledünk a szárnyhíd felé, Fazekas Imre időutazásba kezd. „Itt – mutat a Margitsziget Buda felé eső partjára – nádassal borított kisebb domb emelkedett, de ugyanilyen mocsaras rész volt a pesti parti szakaszon is a híd lábánál. Amíg ki nem kotorták ezeken a részeken a Duna medrét, nem lehetett normálisan szabályozni a folyót.”

Közben elérünk a szárnyhíd bejáratáig, már csak a kulcsot kéne megtalálni a tartón, persze az utolsó nyitja. Díszes, jó százéves kereszttartók a fejünk felett

a talpunk alatt kultúrsokk: egy humoros versike formájában kapjuk. Stílusa arra utal, hogy szerzője tudatmódosított állapotban volt, mikor megszülte. Reméljük, nem a szerek hatására, de korábban volt, hogy innen, a szárnyhídról leugorva próbált valaki véget vetni az életének. A hídmester megnyugtat, ma már nem a Margit híd az öngyilkosjelöltek célpontja. „Néhány hete azért kaptam egy telefont az egyik ismerősömtől: – Te, Imre, tudsz róla, hogy valaki levetette magát a hídról? – Aztán szerencsére kiderült, hogy az illetőnek csak melege volt, azért ugrott.”

A híd könyökén átkelve már csak két pillér van hátra, lassan azért elfáradunk a jó 600 méteres kúszó-mászó gyakorlatban. Jobbra a Parlament mutatja bájait a déli oldali andráskeresztek között elő-előbukkanva.

Ez a szakasz repült először a levegőbe 1944. november 4-én. Máig tisztázatlanok a körülmények, a legvalószínűbb forgatókönyv szerint az ívzáradékokban elhelyezett robbanótöltetekbe próbálták belerakni a robbanófejeket a német utászok, amikor bekövetkezett a tragédia. Az első pesti ív leszakadt, a legszélső pesti mederpillér megdőlt, ami miatt a középső mederpillérig a teljes útpálya a vízbe zuhant. Villamos és autók is a mélybe hullottak. Legalább 100 civil fulladt a vízbe és 40 utász vesztette életét. A megmaradt útpályát 3 hónappal később repítette a levegőbe a visszavonuló Wehrmacht. Egyedül a szárnyhíd maradt épen.

A parti pillérnél fehérboros és söröspalackot találunk – üresen. A felirat szerint Hajni és Dani végezte ki őket két éve, sulikezdést követően. Itt egyébként leginkább hajléktalanok húzzák meg magukat: a jó 30 centi széles peremen simán bemásznak a híd alá. Imre szerint inkább a magányos renegátok költöznek be pár napra, egyszer neki is ki kellett lakoltatnia egyiküket.

Kint vagyunk a pesti oldalon, a kereszt az itteni címerről is hiányzik, úgy látszik, itt könnyebben hozzáférnek a „gondos kezek”. A visszautat már a felszínen tesszük meg, a középső kanyarulatban ahogy mindig, most is turisták fotózkodnak a helyreállított obeliszkek és a korona árnyékában.

Hídmesterünk a visszaúton kifejti: ő egyébként a saját szórakoztatására számítógépet is megszerel, videókat is vág – 70 évesen. Persze amíg itt van, az első a híd lesz, úgyhogy indul haza átöltözni, majd gyors ebéd után irány az Árpád híd.

Oda most nem követjük, de ami késik, nem múlik.

A Margit híd egy hatnyílású, felsőpályás, kétcsuklós ívhíd, egy egynyílású szárnyhíddal a Margitsziget felé. Hossza 607 méter, szélessége 25 méter, ez eredetileg alig 17 volt. A vasszerkezet és a szárnyhíd súlya mintegy 5700 tonna a beépített beton és az aszfalt nélkül. A nemzetközi tervpályázaton 43 mű közül Ernest Goüinét fogadták el, az ő elgondolása alapján kezdték el építeni a hidat 1872-ben. Az átadás 1876. április 30-án volt, az árvíz miatti csekély késéssel. Az átkelő Szent Margitról kapta a nevét. A híd pilléreihez Neuhausenből, Pernauból, Hefemarktból szerezték be a gránitot, a vasszerkezet Franciaországból érkezett. A hídfőknél vámszedőházakat állítottak fel.

 

1879-ben már lóvasút haladt át rajta, 1894-ben pedig megindult a villamosközlekedés is. A margitszigeti szárnyhidat 1900-ban adták át, ez volt az egyetlen nyílás, ami épen maradt a II. világháború idején. A híd útpályájának fakockáit 1920-ban cserélték kőre. Az első komolyabb felújításra 1935-ben került sor, ekkor kiszélesítették a szerkezetet.

 

1944-ben máig tisztázatlan körülmények között robbant fel a híd Pest felőli része, a német hadsereg 1945 januárjában „fejezte be a munkát”, a Margit híd három évre járhatatlanná vált. Ez idő alatt egy tőle északra felhúzott pontonhídon, a Mancin lehetett közlekedni a két part között.

 

1973-ban megnyitották a Szentendrei HÉV-vonalat, ez a Margit híd budai hídfőjének átalakítását is magával vonta, újabb korszerűsítés 1978-ban történt. A legutolsó felújítás 2009 és 2011 között zajlott, melynek során visszaállították eredeti formáját: a híd közepén obeliszkek láthatók egy hatalmas kőkoronával, a hídfőknél és a pilléreken szintén faragványok díszelegnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.