„Azok az üvegpaloták az Árpád hídnál, meg a Rákóczi híd Nekem ez nem tetszik. Ha a Rákóczira elhelyeztek volna egy-két lovas szobrot, már mindjárt másképp festene, meglenne a patinája.” Fazekas Imre hídmestert hallgatva nem tart sokáig, hogy rájöjjön az ember: ő a reformkori, századeleji formák szerelmese, távol állnak tőle a modern építészet stílusjegyei. Mázlija van, hogy a Margit hídra vigyázhat, mondjuk, ez több mint szerencse, inkább családi kötelességtudat. A 70 éves férfi édesapja 1950 óta hídmesterkedett a Margit hídon, ő 1976-ban vette át a feladatot. Unokaöccsénél, Jánosnál nemrég jártunk: ő a Lánchídért felel egy átkelővel délebbre.
Az, hogy védence megépülhetett, a magyar államnak és az 1870. évi XXX. törvénycikknek köszönhető. A Lánchidat előíró törvény – a tulajdonos társaság erős lobbija hatására – ugyanis kimondta, hogy az átkelőtől egy magyar mérföldnyire (mintegy 8 kilométer) nem épülhet új híd 90 éven át. A határidő 1936-ban járt volna le. Az Országgyűlés a megnövekedett fővárosi forgalom miatt második állandó folyami híd építése mellett döntött, amit 1876-ban át is adtak.
Hídmestere már akkor is volt az építménynek, a mostani biztosan szívvel-lélekkel végzi munkáját, és nem csak a családi indíttatás okán. Hivatali lakásának bejárata jó 20 méterre a budai hídfőtől van, az ablak természetesen a hídra néz. Ha csörög a céges telefon, éjszaka is kipattan az ágyból, és kimegy a hídra felügyelni bármilyen munkálatot. Fazekas Imre nem is igazán értette, hogy a 2011-ben befejezett felújítást követően miért építettek a hídfő jobb oldali sarkában irodát neki, hiszen tényleg egy hegyesebb köpésre lakik az átkelőtől. Azért nyájasan fogadja mini stábunkat a „tárgyalóban”, ahogy ő hívja. A légkondit kedvességből jó 15 fokra állítja, úgyhogy hamar továbbállunk.
Irodájából kilépve szenvtelenül meséli, hogy a bejáratot alkalmi piszoárként használják a helyi hontalanok, a szagokból persze már érkezésünkkor következtettünk erre. „Nézzék csak, néha ott szoktak tüzet rakni, ha hűvösebb az éjszaka” – mutat a kormos falra a HÉV-lejárathoz vezető aluljáró egyik szegletében.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!