Kik a metróépítés felelősei?

Öt éven túli nyomozás a Demszky-korszak legbotrányosabb ügyében.

Szabó Zsolt-Sütő Dániel
2015. 09. 05. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hivatali vesztegetés miatt 2010-ben több szálon indított, majd később egyesített büntetőeljárásban a nyomozó hatóság – lapunkkal eddig megosztott – információi szerint továbbra sincs gyanúsított. Az ügy érdekessége, hogy a közel másfél éve, 452 milliárd forintból átadott metróvonal dokumentumai öt éve is ismertek voltak, mint ahogy a Demszky-korszakban a beruházásért felelős személyek neve is. A megbízásoknál az Állami Számvevőszék még a 2010-es önkormányzati választások előtt, a Fidesz pedig utána tett feljelentést a metrókocsik beszerzése miatt.A távirati iroda még idén januárban közölte: brit ügyészek vizsgálják, hogy az Alstom ottani leánycégeinél kipattant korrupciós ügyeknek volt-e magyar szála. A brit korrupcióellenes hivatal az Alstom két brit leánycégét és négy egykori alkalmazottját gyanúsította meg azzal, hogy kenőpénzekkel szereztek megrendeléseket Indiában, Lengyelországban, Tunéziában és Litvániában.Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester már öt éve a fővárosra nézve hátrányosnak nevezte a metróberuházás szerződéseit. Elődje, a volt SZDSZ-es Demszky Gábor a 181 milliárd forintos uniós támogatás fejében egyebek mellett megalapozatlan utasadatokra hivatkozva vállalta az úgynevezett dugódíj bevezetését. A kormánypárti városvezetés tavasz óta szintén az Európai Bizottság illetékeseivel tárgyal – a jelenlegi feltételek mellett kizárólag bevételszerzésre, nem pedig forgalomszabályozásra alkalmas – teher elhagyásáról.A budapesti főpolgármester tegnapi sajtótájékoztatóján leszögezte: 2017 elejére befejeződik a 3-as metró szerelvényeinek felújítása, míg a 3-as metró infrastruktúrájának felújítási határideje 2018. december 31. A szerelvények renoválási költsége 69 milliárd forint, azt viszont határozottan cáfolta, hogy a felújítás drágább lenne, mint az új szerelvények beszerzése.– A főváros a kezdetektől fogva az új szerelvények beszerzését tartotta a legbiztonságosabb és műszakilag a legésszerűbb megoldásnak. De erre nem volt mód, mivel az infrastruktúra felújítása rengeteg pénzbe kerül, így el kellett fogadni, hogy nem jut forrás mindkét felújításra – mondta Tarlós István. Hangsúlyozta: a metrókocsik felújításáról szóló szerződésben azért szerepel 82 milliárd forintos összeg, mert tervben volt a vonal Káposztásmegyerig történő meghosszabbítása, ami 3,5 kilométernyi szakasz kiépítését jelentené négy új megállóval, de erre ebben a ciklusban biztosan nem lesz lehetőség. Az új szerelvények vásárlása 90 milliárd forintba került volna, s ha meghosszabbítják a vonalat, akkor ez az összeg legalább 110 milliárdra nőtt volna. A 3-as metró infrastruktúra felújítása 125 milliárd forintot fog felemészteni, de – mint arról Tarlós István beszámolt – „egyáltalán nem biztos, hogy ehhez nem fogunk európai uniós támogatást kapni”. A főpolgármester felhívta a figyelmet arra is, hogy a kormány határozata szerint jelentős összegek jutnak további fővárosi fejlesztésekre: az árvízvédelemre tízmilliárd, az elavult, azbeszt vízcsövek cseréjére 28 milliárd, a csatornázási program befejezésére hétmilliárd, egy új hulladékhasznosító építésére ötvenmilliárd, a régi korszerűsítésére 7,5 milliárd, a Városháza épületének felújítására ötmilliárd forint.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.