A németországi Mannheim Egyetem napokban publikált felmérése meglehetősen érdekes adatokat közölt a nyolc és tizennégy év közötti fiatalok okostelefon-használati szokásairól. Az NRW észak-rajna-vesztfáliai film- és médiaalap megbízásából készült felmérésnek van néhány érdekes tanulsága:
A felmérés bizonyos szempontból megerősíti a hétköznap tapasztalható trendet. Az okostelefonok használata – korosztálytól függetlenül – jelentősen megnőtt – mondta az MNO-nak Székely Levente. A Kutatópont kutatási igazgatója kiemelte, hogy az infokommunikációs eszközök, az olyan korábbi vívmányokhoz képest mint a vasút, a rádió, vagy a televízió sokkal rövidebb idő alatt válnak általánosan, a társadalom nagy része által használt mindennapos eszközzé. Ami a magyarországi okostelefon-penetrációt illeti: 2014 végén minden második háztartásban volt legalább egyvalakinek ilyen készüléke, míg a fiatalok körében a penetráció mára már 80 százalékra tehető. Mint mondta, a médiafogyasztásra vonatkozó felmérések ugyan még mindig a televíziózás elsődleges szerepét hangsúlyozzák, de az online tartalmak aránya folyamatosan növekszik – igaz a társadalmi egyenlőtlenségek e tekintetben még mindig nagyok.
Mára az is egyértelművé vált, hogy a digitális technológia által uralt 21. században a médiumok nagyobb hatással bírnak az emberi viselkedésre, mint előtte bármikor. A serdülő korosztály napjainkban korlátlanul és hihetetlen gyorsan jut információhoz. A megváltozott körülményekhez pedig az agyuk is alkalmazkodik. Ennek köszönhetően a fiatalok médiafogyasztási szokásai és információ-feldolgozási folyamata felgyorsult. Több hírt, videót, képet képesek befogadni, mint szüleik. Ennek a töménytelen adathalmaznak a feldolgozása egyáltalán nem következmény nélküli: a felnövekvő generáció általános tünete a koncentrációs nehézség. Főképp az okostelefonok csevegőprogramjai és a közösségi portálokon megjelenő rövid hírek, üzenetek elterjedése miatt nem képesek hosszabb ideig egy adott folyamatra, társalgásra odafigyelni.