Túlterhelik a tanárokat

A KLIK iskoláiban dolgozók 80 százalékának több órája van, mint az életpályamodell bevezetését megelőzően.

Csókás Adrienn
2015. 10. 14. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg az életpályamodell bevezetése előtt a pedagógusok kötelező óraszáma fixen heti 22 volt, a mostani tanévben a tanárok több mint nyolcvan százalékának ennél több órát kell megtartania – derül ki Rétvári Bence tájékoztatásából. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma parlamenti államtitkára az LMP-s Ikotity István írásbeli kérdésére közölte: a hatályos szabályok szerint a teljes munkaidőből 22-26 óra rendelhető el tanórai és egyéb foglalkozások megtartására, de a jogszabályi minimum – vagyis a 22 óra – a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) alkalmazásában álló tanárok mindössze 18,4 százalékára vonatkozik. Az állami intézményekben dolgozó pedagógusok 12,4 százaléka 23 órát tanít, egyharmaduknak 24 órát írt elő a munkáltató, a maradék 36,5 százalék pedig 25-26 órát kénytelen tartani.

Ismeretes, a letanított órákon túl összességében a heti teljes munkaidő nyolcvan százalékát kell az intézményvezető által meghatározott feladatok ellátásával tölteni, a maradék nyolc órával pedig szabadon lehet gazdálkodni.

Azok, akik a minősítések révén eljutnak a mesterpedagógusi fokozatig, többszörösen is jól járnak, hiszen nemcsak a fizetésük lesz jelentősen magasabb az alsóbb életpályaszinteken lévő kollégákénál, de a szakértői feladataik ellátásáért munkaidő-kedvezmény is jár nekik. A tanfelügyeleti ellenőrzésben, minősítő vizsgán, minősítési eljárásban vagy szaktanácsadói feladatok ellátásában szakértőként részt vevő tanároknak nem lehet heti 18-nál több órájuk (óvodapedagógusok esetén 25-nél), s emellett heti egy napra mentesíteni kell őket a munkahelyen történő munkavégzés alól is. A heti egy „szakértői nap” akkor is megilleti a mestertanárt, ha aznapra esetleg nem kapott szakértői megbízást.

Ez pedig a pedagógus I. és pedagógus II. kategóriában lévő kollégákra ró többletterheket. Szakszervezeti forrásaink szerint számos köznevelési intézményben jelent nehézséget, hogy amíg a mestertanárok szakértői munkáik miatt távol vannak, addig az intézménybeli feladataikat a többieknek kell ellátni, vagyis rendszeres helyettesítésekre van szükség – miközben ezért rendszerint nem jár túlóradíj a helyettesítő félnek. Különösen ott okoz gondot a távollévők pótlása, ahol kicsi a tantestület, ilyenek például az óvodák. Hiszen míg egy átlagos iskolában sokszor ötvenfős a tanári kar, addig az óvodákban előfordul, hogy legfeljebb egytucatnyi nevelő dolgozik, így már egy-egy kolléga kiesése is megnehezítheti a munkaidő szervezését.

Persze a nagy létszám sem jelent feltétlenül könnyebbséget: az ország vezető iskolájának számító budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban a 110 fős tantestületből információink szerint várhatóan több mint 40-en lépnek januártól mester- vagy kutatószintre, vagyis a tanárok igen jelentős részét érinti majd a munkaidő-kedvezmény. Paradox módon minél több a kiemelkedő szakmai képességű tanár, annál nehezebb összeállítani az órarendeket. A kedvezményt pedig egyre többeknek kell biztosítani: januárban több mint ötezren léptek mesterpedagógusi kategóriába, jövőre pedig az előzetes becslések szerint további háromezren fognak.

A szakértői feladatok alól ráadásul senki sem bújhat ki, mert aki nem végzi el az Oktatási Hivatal által neki kirendelt munkát, azt visszaminősítik alacsonyabb bérfokozatba. A Pedagógusok Szakszervezete év elején készített már felmérést a munkaterhekről: a tanárok közel 90 százaléka állította, hogy több időt tölt munkával, mint az életpályamodell bevezetése előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.