Vannak kátyúk az aszfaltpolitikában

Milliárdokkal kedveskedik a kormány a nagyvárosoknak, de az ígéreteket nem mindenhol sikerül teljesíteni.

Markotay Csaba
2015. 11. 20. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden korábbinál több pénzt ad oda a kormány a megyei jogú városoknak, miközben több korábbi ígéretet egyelőre nem sikerült teljesíteni. A rendelkezésre álló keretet most olyan mértékben és ütemben bővítik, hogy még a nem kormánypárti vezetésű kisebb települések és körzetek is jól járhatnak, bár furcsaságok azért még akadnak. A tavasszal meghirdetett Modern városok program keretében Orbán Viktor legutóbb Szombathelynek ígért sok tíz milliárdos beruházásokat. Már előre sejteni lehetett, hogy a kormányfő nem üres kézzel érkezik, hiszen októberben az idei költségvetés módosításával további 25 milliárd forintot teremtettek elő, hogy a megyei jogú városokat érintő fejlesztéseket előkészíthessék, illetve a még idén megvalósuló beruházásokat finanszírozni tudják.

A szombathelyi ígéretcsomag része volt az az 5 milliárd, ami hiányzik a Szent Márton-évhez, s amit már tavaly megígért a kormány; erre alapozva készítették el a Szent Márton városfejlesztési programot – idézte fel beszámolójában a Nyugat.hu. Nem maradhatott ki az úthálózattal kapcsolatos bejelentés sem, így az, hogy nemcsak a 86-os utat viszik el Szombathelyig, hanem négysávos gyorsforgalmi úttal kötik össze a várost Kőszeggel, illetve Zalaegerszeggel. Ezenkívül lakásprogramot dolgoznak ki, lesz víztározó, kastélyrekonstrukció, a fedett uszoda felújításának pedig megkezdődhet a harmadik üteme, amihez mindegy 2,5 milliárd forint pluszra volna szükség. A fejlesztési pénzeknél a végösszeg 80-100 milliárd forint körüli, ezt maga Orbán Viktor említette meg a városi tévé műsorában. Nem sokkal maradtak el az odaígért támogatások Nyíregyházán, amire már csak azért is szükség van, mert a város a kormány tervei szerint 2020-ra az ország egyik gazdasági központja lehet. Ott is lesz kastélyfelújítás, 320 hektáros új ipari parkot hoznak létre, a nyugati elkerülő útszakaszokat 18 milliárd forintból kötik össze, építenek bicikliutat Tokajig, és például atlétikai centrumot is kap a város. Még októberben Kaposváron volt ígéretdömping.

– Nem épült fel a tervezett 4 milliárdos uszoda Veszprémben, a magasház rekonstrukciója is várat magára, és a tapolcai kórház sem kapta meg azokat az aktív ágyakat, amelyekről szó volt, miközben a kórház adóssága ismét növekedésnek indult – árnyalta a képet lapunknak Rig Lajos, aki a Jobbik első egyéni mandátumát szerezte meg még áprilisban Veszprém megye 3., tapolcai központú választókerületében. A politikus azt is kifogásolta, hogy a nem megyei jogú városok, mint például Tapolca, nem kapnak a Modern városok program keretében pénzt, amit diszkriminatívnak tart. Viszont a terület- és településfejlesztési operatív program (TOP) forrásaiból, azaz részben vagy egészben uniós pénzből bőven juthat a településeknek. Eddig ezek a források „üresek” voltak, ám most csak Veszprémnek 13, míg Tapolcának 2,2 milliárd forint juthat, ha végre lehet majd pályázni ezekre. A jobbikos képviselő egyébként kifogásolta, hogy lesöpörték például azt a módosítóját, ami a Tapolca és Sümeg, illetve a Tapolca és Szigliget közötti bicikliút építését tette volna lehetővé. A közúthálózat fejlesztésével kapcsolatban pedig arról beszélt, hogy bár a 8-as út több felújított szakaszát is átadták, van olyan rész, aminek az építése még 2010 előtt elkezdődött.

Furcsaságokról számolt be egy másik nem kormánypárti képviselő, Kész Zoltán, aki még februárban nyerte meg az időközi voksolást – megfosztva a kormánypártokat kétharmados többségüktől – függetlenként, de a baloldali ellenzéki pártok támogatásával a veszprémi 1. körzetben. Azt mondta, hogy miközben a kormány jól láthatóan sok pénzt költ arra, hogy elérje a gyorsforgalmi úthálózat a megyei jogú városokat, ám Veszprémben a 8-as út ottani elkerülő szakaszánál épp most állították le azt a beruházást, amivel kétszer két sávosra bővítették volna ezt a részt. Pedig voltak tervek, hatástanulmányok is – fejtette ki a Magyar Nemzetnek.

A parlamentben még hétfőn erről azt mondta egy interpellációban: „a 8-as úton mostanában egymást érik az átadási ünnepségek, azt a látszatot keltve, hogy dübörög az útépítés. Már avattak Veszprémtől keletre, nyugatra is, most az a kérdés, lesz-e avatás a megyeszékhely déli elkerülőjén.” Válaszában Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt emelte ki, hogy meg fog épülni a kétszer két sávos veszprémi déli elkerülőút is. Majd hozzátette: „kevés olyan város van Magyarországon, mint Veszprém, amelyet már több évtizede is teljesen el lehet kerülni, tehát nagyon régen megépült már az elkerülőút”. Az országjárás és a kilátásba helyezett beruházások jól mutatják, hogy van szétosztható pénz. Nemcsak a 2014–2020-as uniós ciklus forrásai, hanem a hazai gazdasági fejlődésből adódó pluszpénzek is. Tehát jelenleg van mit elkölteni – mondta lapunknak korábban Kiszelly Zoltán politológus. Szerinte az „aszfaltpolitika” szükséges, de nem elégséges feltétele egy leendő választási sikernek.




Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.