Mi lesz így a fiataljainkkal?

Tizedannyi az állami pénz, kapkodó a törvényhozás, és nincs párbeszéd a szakmával. Mi a megoldás?

VZ
2015. 12. 03. 13:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez majdnem húsz éve az első független ifjúságügyről szóló jelentés – hangsúlyozta Nagy Ádám, a Miből lehetne a cserebogár? – Jelentés az ifjúságügyről 2014–2015 című könyv szerkesztője a Budapesti Európai Ifjúsági Központban, Budapesten. A kiadvány fókuszában az a kérdés áll: hogyan (nem) foglalkozik a társadalom és az állam a fiatalokkal.

A tucatnyi szakember részvételével készített jelentés célja elvileg, hogy bemutassa az elmúlt két év eredményeit és visszásságait – ezek közül az utóbbi volt hangsúlyosabb, a szakmai szövegen átszűrődő kritikus álláspont végig áthatotta a bemutatót és a beszélgetéseket is. Ugyanakkor a kötet szerzői cselekvésre is elszánták magukat: mint Nagy elmondta, a könyvet minden politikai és szakmai döntéshozó asztalára le fogják tenni, mert muszáj újrakezdeni a párbeszédet a szakma és a kormányzat között.

Az elmúlt 25 évben nem született meg az ifjúsági törvény, így nem tudni, kinek mi a dolga; a gazdátlanságot jól mutatja, hogy 2014 óta állandó parlamenti bizottság sincs, amelynek nevében szerepelne az ifjúságügy. Az állam és az önkormányzatok pingpongoznak a feladatokkal, most épp a helyiekre rótták a sport- és ifjúsági feladatokat, de sokszor pénzt nem adtak hozzá, így teljesen az önkormányzattól függ, hogy lelkiismeretesen végzi-e a dolgát vagy egy falunapi zsákbanfutó-versennyel elértnek tekinti a sportcélokat.

A törvényhozás kapkodó, kiszámíthatatlan és önfejű: nem egyeztet a szakmával és a civilekkel, de még az erre létrejött Ifjúsági Szakmai Egyeztető Fórumon (ISZEF) sincs igazi párbeszéd. A kormányt nem érdekli a szektor véleménye, a változások nem fejlődést, hanem bizonytalanságot jelentenek. Nincs stratégiai tervezés, projektek futnak egymás hegyén-hátán. Az ifjúságsegítő főiskolai alapképzés a közösségszervező képzés egy leágazása csak, és jóindulattal sem nevezhető minőséginek az oktatása.

Átláthatatlan a pénzosztás: például az ifjúságüggyel foglalkozó civil szervezetek mindössze 120 millió forintnyi közpénzhez jutottak, ezzel szemben a cserkészszövetség versenyeztetés nélkül kapott 1 milliárdot.

De amúgy is egyre kevesebb az állami pénz:

2004 óta folyamatosan csökken az az összeg, amit a kormány egy fiatalra fordít, jelenleg a tizedét sem éri el a tíz évvel ezelőttinek.

Ráadásul a civilek önállósága, autonómiája is kérdőjeles, minekutána ennyire rá vannak utalva az állami és EU-s pénzekre – mindehhez jön az a lényeges különbség, hogy az EU nagy részén a civil és szakmai befolyás az erősebb, míg Magyarországon a politikai befolyás ural mindent: az oktatás átalakítása (például a tankötelezettségi korhatár lejjebb vitele 16 évre) egyenesen akadályozza a fiatalokat abban, hogy felelős polgárrá váljanak.

A kormányzat arra sem reagál ifjúságpolitikai szinten, hogy immár a kivándorlás a legsúlyosabb probléma: eddig is 500-700 ezer magyar ment külföldre, és a fiatalok majd fele szintén ezt tervezi.

No meg ott van még az egész ifjúságügy borzasztó sajtója, ahogy Nagy fogalmazott, nagyrészt csak negatív konnotációban került elő a téma, mint a Norvég Civil Alap körüli botrányok vagy botránykeltés, a gólyatábori erőszak, Andor László uniós biztos szerepvállalása.

A kötetben a felvetett problémákhoz ajánlások is tartoztak, ezek lényege, hogy nagyjából mindenben az ellenkezőjét kéne tennie a kormányzatnak, mint eddig:

a négyéves kormányzati ciklusokon túlmutató, szakmai konszenzuson alapuló ifjúságpolitikai stratégiát

szervezett képzéseket, átláthatóan szétosztott forrást, párbeszédet, a középiskolai önkéntes munka értelmesebb megszervezését, gyermekjogok és állampolgári ismeretek terjesztését, nemzeti stratégiát a kivándorlás problémájára és több pénzt.

Ugyanakkor a rendezvény nem az ekézés, hanem az építő kritika jegyében szólt a megtörtént és várható kormányintézkedésekről, mi több szakemberként a mintegy hetven résztvevő között különböző minisztériumok munkatársai is megjelentek.

Emellett a megbeszélés tematikus, csoportos kerekasztaloknak is helyt adott, ahol az ifjúságpolitika különböző vetületeit vették górcső alá. Itt pedig már kijutott a kritika a civileknek is.

Györfi Gyula pályázati tanácsadó vezetésével például azt tekintették végig, honnan jutnak forráshoz a civilek, és rögtön le is szögezte: a magyar civil szervezetek fenntarthatósága az elmúlt egy évben jelentősen romlott (a visegrádiakhoz képest a legutolsók vagyunk), ez pedig azzal a ténnyel, hogy

megszoktuk, hogy ha kell pénz, az állam bácsi majd vagy segít, vagy nem,

végzetes következményekkel járhat. A legnagyobb veszélyben azok a civilek vannak, akik egyszeri támogatásból felépítettek valamit – közösségi otthont, akármit –, és ennek fenntartásának költségeit nem tudják önerőből fedezni, így „ráfüggenek” a további támogatásokra. Ez kiszolgáltatottá teszi a civileket és rajtuk keresztül a mentorált fiatalokat is – elvégre hol van pénzük dolgozni és segíteni, hol csak vegetálnak – és kikezdi az autonómiájukat is.

Ezért paradigmaváltást kell végrehajtani a civilek fejében – mondta Györfi, aki szerint

önfenntartó civilekre lenne szükség

A pályázati tanácsadó szerint mind a skandináv, mind az amerikai modell kiút lehet.

A tengerentúli civilek például a források háromnegyedét ugyanis saját bevételből – főként eladott szolgáltatásokból – nyerik, hazánkban ez az arány még mindössze 10-15 százalék. Ezen kéne változtatni, mégpedig úgy, hogy a civileknek el kell felejteniük azt a tévhitet, miszerint

nem adhatnak terméket, szolgáltatást pénzért – ez hiba!

– húzta alá Györfi. Természetesen nem száz százalékig üzleti alapon, hanem a célcsoport tagjai között anyagi helyzet alapján mérlegelve, mint például a Prezi által alapított óvodában, ahol aki teheti, fizet tandíjat, nem is keveset, aki szegényebb, az nem.

Ehhez sokat segíthet, ha egy nagyobb állami támogatással beindítják a szolgáltatást, vagy legyártják az adományért megvehető termékeket, és onnantól könnyebben indulhatnak meg az önfenntartás útján – hangsúlyozta a szakember. A lényeg, hogy egyfajta piaci rést találjanak a saját szektorukban és ott váljanak sikeressé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.