Tabletekkel is újítanának?

A minisztérium tervei szerint jelentősen korszerűsítenék az informatikai oktatást.

Nagy Áron
2015. 12. 01. 6:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly változások előtt áll az iskolai informatikaoktatás: a jövő évtől folytatódhat az eszközparkok modernizációja, emellett a Nemzeti alaptanterv (Nat) felülvizsgálatára, a tananyag fejlesztésére és a tanárok továbbképzésére is terveket készítenek az Emberi Erőforrások Minisztériumánál (Emmi).

Lapunk értesülései szerint a tárcánál mérlegelik a táblagépek bevezetésének lehetőségét. Ezekkel egyfelől kiváltható lenne a hagyományos, papíralapú könyvek, tansegédletek egy része, másfelől a tablet PC-k élményszerűbbé tehetik az oktatást, ami ezáltal egyszerre lehet szórakoztató és hasznos – nem mellesleg a digitális írástudás, tehát az informatikai eszközök készségszintű használatának megtanulásában, illetve erősítésében is óriási szerepük lehet az érintőképernyős készülékeknek.

Az elterjesztésüknek ugyanakkor számos akadálya van: meg kellene oldani például a szoftverek telepítését, a berendezések műszaki ellenőrzését és szükség esetén a javítását, ráadásul a tantermek jelentős részében kisebb-nagyobb átalakításokat is el kellene végezni ahhoz, hogy a készülékek akár óra közben tölthetők legyenek. Forrásunk szerint éppen ezért a „tabletizáció” csak egy hosszú távú oktatásfejlesztési koncepcióban kaphat helyet.

Az Emmi ezt az elképzelést nem nevesítette a lapunk kérdéseire küldött válaszleveleiben. Azt viszont közölték, hogy az Európai Unió 2014-től 2020-ig tartó programozási időszakának célkitűzései között szerepel az iskolák számítógépes eszközparkjának bővítése és az intézményi hálózati rendszerek fejlesztése: „a kapacitásbővítést biztosító infrastruktúra, az erősáramú hálózat és wifi”, azaz a rádióhullámú internethálózatok kiépítése. Ezek együttesen akár a táblagépek bevezetésének megalapozásául is szolgálhatnak. Az intézkedés ráadásul egyáltalán nem ördögtől való, hiszen tőlünk nyugatabbra egyre általánosabb a tabletek használta. Az Egyesült Államokban 2012-ben például egyedül az Apple 4,5 millió iPadet adott el iskolák és egyetemek számára. Törökországban ugyanabban az évben 15 millió tablet PC-t adtak ki a tanulóknak, és Thaiföldön is 850 ezret.

Ugyancsak a „tabletizáció”, de mindenképpen a nagyarányú korszerűsítés szándékára utal a minisztériumnak az a kijelentése, amely szerint a 2014–2020-as programozási időszakban „új oktatási informatikai tartalmak és szolgáltatások bevezetése” az egyik prioritás.

Ami pedig a Nat módosítását illeti, az Emmi erről azt írta: „a felülvizsgálatakor át fogjuk tanulmányozni a tudáselemek bővítési lehetőségeit a gyakorlati oktatás oldaláról, amelyek az infokommunikációs eszközök és a digitális kompetenciák tantárgyakon átívelő, széles körben való hasznosíthatóságát támogatják.”

Mint azt a közelmúltban megírtuk, számos országban a számítógépek használata nem korlátozódik az informatikai órákra, hanem szinte valamennyi tantárgy oktatásához igénybe veszik a digitális eszközök nyújtotta lehetőségeket. Magyarország e tekintetben (is) hátrányban volt. A minisztérium tájékoztatása alapján viszont úgy tűnik, a kormány feltett szándéka, hogy behozza a lemaradást. Sok iskola számára egyébként már az is óriási lépést jelentene, ha a régi 8–12 éves számítógépeiket lecserélnék. Erre egyébként már 2014-ben is meghirdettek egy programot. Akkor a tanulók felzárkózását és a pedagógusok munkáját segítő 11,7 milliárd forintos fejlesztést jelentett be a tárca.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.