Mégsem fejezik be 2017-re a 3-as metró felújítását

A tervek egyre fapadosabbak, a liftek kihagyása az uniós támogatást veszélyezteti.

MNO
2016. 01. 15. 6:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év elejére már a budapesti városvezetés számára is nyilvánvalóvá vált, hogy a 2017-es vizes-világbajnokság idejére nem fejezhető be a 3-as metró felújítása – értesült a Népszabadság. Pedig úgy tervezték, hogy a Dagály uszodát a nézők elsősorban metróval közelíthetik meg. Most viszont könnyen elképzelhető, hogy a munkálatok miatt éppen akkor nem jár majd a metró, és pótlóbuszokkal kell megoldani a közlekedést az elmúlt évtizedek legnagyobb presztízst ígérő hazai sportrendezvénye alatt.

A lap szerint nem ez az egyetlen gond a vonalrekonstrukcióval kapcsolatban. Az első költségbecslések 160 milliárd forintra rúgtak, de a városvezetés ezt sokallta, így újra és újra átdolgoztatja a terveket. A legolcsóbb, fapados változat 109 milliárd forintot kóstál, ám ebből több lényeges műszaki elemet kihúztak. Az üzemi, illetve utasforgalom elől elzárt területek megújítása már rég kikerült az elképzelésből.

De a további költségfarigcsálások során az akadálymentesítésről is lemondtak. A mélyépítésű megállóknál, így például a Corvin negyednél liftet építettek volna, de ez is kikerült a tervből. Csakhogy az Európai Unió igen komolyan veszi az esélyegyenlőség biztosítását a projektbírálatnál. Így könnyen lehet, hogy hiába került fel a metróvonal felújítása nagy kínlódással a kormány ­uniósberuházás-listájára, végül mégsem nyer támogatást. A járműtender eredménye körüli vita szintén rontja az esélyeket.

Ám a csökkentett tartalmú felújítás a végén így is többe kerül majd az eltervezettnél. A Fővárosi Önkormányzat szinte teljes egészében uniós pénzből végezné el a rekonstrukciót. A Főgáz-részvényekért kapott 45 milliárd forint több uniós projekt önrészéhez is kellene. Egyéb szabadon használható bevétellel pedig nemigen rendelkezik a Fővárosi Önkormányzat.

A még jobban megnyirbált engedélyezési terveket és a kapcsolódó költségszámításokat az év végére kellett elkészítenie a Főmtervnek. A következő lépés a kivitelezői tender kiírása lenne, amit eredetileg január elejére ütemeztek, de a lap információja szerint aligha történhet meg tavasz előtt. A Főmterv terveit ugyanis több menetben, esetenként több száz oldalas hiba-, illetve észrevételjegyzékkel küldi vissza a BKV, a BKK és a Budapest Közút Zrt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.