Nem árt figyelni, ha mobilra vett vonatjegyet

2012 óta már mobiltelefonon is felmutathatjuk a neten vásárolt jegyünket. Vagy mégsem?

Kovacsik Ágnes
2016. 04. 24. 10:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Figyelem, a vonat azonnal indul!” – hallatszik a hangosbemondóból az egyik zsúfolt budapesti pályaudvaron egy bő három évtizeddel ezelőtti fekete-fehér promóciós filmben. A reklám már akkor is arra figyelmeztette a vasutat választókat, hogy mindig időben vegyék meg a menetjegyüket. Két, vaskos bőröndöt cipelő nyugdíjas szalad a peron felé, egyikük felkiált: „Lemaradtunk!” „Mert hiába mondtam, hogy váltsd meg előre a jegyeket” – szajkózza párja, és szomorúan konstatálja, hogy a vonat nem vár, elindult már.

Szerencsére mára sokat változott a menetjegyváltás rendszere. Például már mobiltelefonon is bemutathatjuk tikettünket, bár nem minden esetben.

Minden technikai feltétel adva van ahhoz, hogy a feláras (pótjegyes, helyjegyes) vonaton vagy kocsiban utazók igénybe vehessék az internetes vásárlást anélkül, hogy kinyomtatnák jegyüket. Csupán egy mobilkészülékre, tabletre vagy laptopra van szükség. A kalauzok az utas készülékének képernyőjén megjelenő információkat a kód beolvasásával és a személyazonosság vizsgálatával ellenőrzik. Más a helyzet azonban, ha személyvonattal közlekedünk. Hiába élünk másfél évtizede a 21. században, a korszerűtlen jegynyomtatást preferálja a MÁV. A vasúttársaság ugyanis a nem feláras járatain előírja, hogy az utazás megkezdése előtt kinyomtassuk a jegyünket, melyet korábban elektronikus úton vásároltunk meg.

A fenti előírás azonban kevesekhez jut el, akik aztán meglepődve tapasztalják, hogy az előre megvásárolt, mobilkészüléken bemutatott jegyüket a jegyvizsgáló nem fogadhatja el. Egy magát megnevezni nem kívánó utas arról számolt be az MNO-nak, hogy március közepén a Dombóvár–Bátaszék vonalon azzal szembesült: ugyan a jegyvizsgáló rendelkezett a jegy QR-kódjának leolvasására alkalmas eszközzel, nem ellenőrizhetett így. (Pontosabban nem ellenőrizhetett volna, mert végül mégis megtette.)

Forrásunk szerint érthetetlen ez a fajta eljárásmód, hiszen a jegyvizsgálók ugyanazzal az eszközzel ellenőrzik a menetjegyeket, mint a feláras vonatokon. Igaz, a MÁV az elektronikus úton vásárolt jegyek mellé minden esetben tájékoztató dokumentumot csatol, miszerint ha a „jegy kizárólag feláras vonat(ok)ra szól [ ], a kinyomtatásra kapott pdf-állományt és vonalkódot okostelefon, számítógép vagy más alkalmas készülék kijelzőjén is bemutathatja.” Ha nem feláras járatra nem nyomtatunk, akkor a megállapított menetdíjon felül 2600 forint pótdíjat kell fizetnünk.

A vasúttársaság megkeresésünkre közölte: tervezik, hogy az elektronikusan vásárolt jegy bármelyik belföldi vonaton kinyomtatás nélkül is bemutatható legyen, ám a MÁV erre még nem áll készen, további fejlesztések szükségesek.

3,5 milliárd forintból fejlesztette ki a MÁV az új jegyellenőrző rendszerét, mellyel már hetente 200 ezer darab jegyet ad el, ez heti 110 millió forint bevételt jelent. Ám a jegyek vonalkódjának leolvasása nem zökkenőmentes – írtuk meg április elején.

Az elmúlt napokban pedig arról lehetett olvasni, hogy zűr volt a Rába IC helyjegyeinek az értékesítése körül, ugyanis az Index egy olvasói beszámoló alapján arról írt: ugyanazt a helyjegyet kétszer, ha nem háromszor is értékesítették.

Bár a jegyek leolvasására szolgáló műszaki kritériumok rendelkezésre állnak, akad egy másik probléma is. A személyvonatok kivétel nélkül megállnak minden állomáson, és ezek a megállók viszonylag közel esnek egymáshoz, így nagyobb kockázat nélkül lehet bliccelni is. A végig pótjegyes vagy helyjegyes vonatokon a ritkább megállási rend lehetővé teszi, hogy két állomás között az összes utas jegyét ellenőrizzék. Ha engedélyeznék a mobiltelefonos jegybemutatást valamennyi járaton, előfordulhatna, hogy az utasok úgy szállnak fel, hogy nem váltják meg a jegyüket, csak azután, amikor már elhagyták az állomást. A vasúttársaság közölte: a kinyomtatás nélküli teljes körű elfogadáshoz ki kell alakítani azt a technikai hátteret, mellyel a visszaélések megbízható módon kiszűrhetők. Emellett még a szabályozási háttér kialakítása is a MÁV tervei közt szerepel. Ezek kidolgozása és a jegyértékesítési rendszer átfogó fejlesztése jelenleg is zajlik.

Felvetődik a kérdés, miért nem lehet tudni, hogy ki mikor vásárolta meg a menetjegyét, akár a neten. Az e-jegyek hiányossága, hogy nem szerepel rajtuk a vásárlás időpontja, pedig az utasok levélben kapnak erről visszaigazolást, és a bankkártyás fizetés is időponthoz van kötve, ráadásul MÁV-Start felülete szintén feltünteti az időt. Ám ezek a dokumentumok személyes adatnak minősülnek, így a vasúttársaság alkalmazottjai nem ellenőrizhetik őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.