Rendőrautó hajt el szirénázva a Pap Károly utcában. Amint a Honvédkórház elé ér, egy, az ottani drosztnál ácsorgó hiénataxis is gázt ad. De nem menekül megtévesztően sárga kocsijával, csak előrébb áll egy kicsit, hogy egészen biztosan övé legyen a következő fuvar. A már jól ismert hiénatanyák (Oktogon, Keleti és Nyugati pályaudvar, Deák tér, repülőtér) mellett ez az egyik legbejáratottabb lelőhelye a mindenféle engedély nélkül működő személyfuvarozóknak. Innen egyszerűen kifüstölhetetlenek – füstölög egy névtelenséget kérő, a helyzetet jól ismerő forrásunk.
Valóban úgy tűnik, hogy a Honvédkórházban otthonosan érzik magukat a szürke- és feketezóna taxisai: a kórház büféjében veszik a kávéjukat és az uzsonnájukat, és olyan sokan járnak ide, hogy nem is mindig tudnak mindannyian beállni a drosztra, ilyenkor a járdán parkolnak. Ennélfogva aztán óriási szerencsére van szüksége a legális taxiknak, hogy utast szerezzenek itt: jellemzően az úton állnak meg, és kiteszik a vészjelzőt, amíg beszállnak az utasok, vagy a rokkantaknak fenntartott parkolóhelyre kénytelenek beállni egy kis időre.
A helyzet abszurditását csak fokozza, hogy mindez a kőhajításnyira fekvő Teve utcai rendőrpalota árnyékában történik.
A nem éppen utasbarát, balkáni állapot felszámolását más hatóságok mellett a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) várhatnák el az adófizetők: az ő feladatuk a droszthasználat mellett általában a személyszállítás ellenőrzése, amire minden forrásuk meg is van. A birtokunkba került statisztikákból kiderül például, hogy idén márciusig közel 300 olyan esetet találtak, amelyek jegyzőkönyvbe kerültek, és továbbításuk után várták a hatóságok hatékony intézkedését. A tavalyi év statisztikája a következőképpen néz ki: közel tízezer ellenőrzést hajtottak végre a BKK emberei, majdnem kétezerszer kellett jegyzőkönyvet felvenni jogsértés gyanúja miatt.
Álljon itt néhány becsült adat viszonyításul: Budapesten több ezer taxisból nyolcvan és kilencven közé teszik a hiénák számát, és több százra a „rendszámbérlő droidokét” (róluk később lesz bővebben szó). Vagyis a számokból arra a következtetésre juthatunk, hogy a BKK tavaly már átlagban háromszor fülön csípte az összes hiénát. Még ez sem elképzelhetetlen, hiszen a rajtaütések koreográfiája általában a következő: próbautazások során, ha szabálytalanságot tapasztalnak, erről jegyzőkönyvet vesznek fel, és megteszik a feljelentést az illetékes hatóságoknál. Optimális esetben kiérkeznek az általában 600 ezer forint bírságról szóló csekkek az autók tulajdonosához, és itt a történet véget is ér.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!