Tagbaszakadt, pufidzsekis férfiak állnak a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fotocellás üvegajtóinál. Taxishiénák mindannyian. Az üvegajtó másik oldalát láthatósági mellényt viselő, egyenruhás rendőrök támasztják. A hiénák mély és harsány hangja betölti a teret. De amint kettéválik velük szemben a tükrös üvegfal és megjelennek gurulós bőröndjeikkel a kimerült és tanácstalan turisták, a hiénák megváltoznak. Kicsit meghajolnak, széles vigyor terül szét az arcukon, úgy kérdezik: taxi? Ezzel egy időben szórólapot kapnak elő a hátuk mögül, amelyre az van írva: Yellow Taxi. Csakhogy ilyen nevű budapesti taxitársaság nem létezik.
Igazi hunglish kiejtéssel magyarázzák el a szórólap másik oldalán lévő, zónákra osztott Budapest-térkép segítségével, hogy mennyi lesz a fuvardíj. Helyszínen szerzett tapasztalataink szerint a legtöbbször harmincöt-negyven eurót kérnek már előre egy fuvarért. Ez a tarifa legjobb esetben is négy-ötezer forinttal rövidítheti meg az utast. De előfordul, hogy a taxishiéna megérkezve közli az utassal, hogy a tarifa fejenként értendő. Ha pedig a turista sokallja az összeget, nem ritkán meg is fenyegetik.
Holott az augusztus 7-én kihirdetett, a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló kormányrendelet világosan kimondja: „repülőtér, vasúti pályaudvar és autóbusz állomás üzemi területén, [ ] személytaxi-szolgáltatást felajánlani és utast felvenni [ ] az utas zaklatása nélkül, a közterület rendjének betartása mellett szabad”. Hogy az azóta eltelt öt hónapban miért nem sikerült érvényt szerezni a gyakorlatban is a szabályzatnak, és hogy a hiénázás miért maradt észrevétlen, arra iparági forrásaink szerint két magyarázat is van. Az egyik a migránsválság: a nyár végén, ősz elején a hiénák hatalmasat kaszáltak például a menekültek fuvarozásával és így eltűntek a korábbi, „bejáratott” helyekről. (Lásd keretes írásunkat – a szerk.)
A másik pedig az, hogy hiába a rendelet vagy a nagy rendszabályozásként meghirdetett 2013-as taxistörvény, ha a betartásukra rendeltetett hatóságok vagy kapacitáshiánnyal küszködnek, vagy egymásra mutogatnak, vagy folyamatos átszervezés alatt állnak. Ráadásul több taxist bírságolnak meg a biztonsági öv mellőzéséért vagy headset nélküli telefonálásért, mint hiénázásért. Ennek oka egyebek között például az, hogy a BKK csak azokat a taxisokat tudja ellenőrizni, akikkel szerződést kötött, ebből a körből a hiénák természetesen hiányoznak. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) kérdésünkre azt válaszolta, hogy az augusztusi kormányrendeletben foglaltak betartása és ellenőrzése nem a feladatuk. Tájékoztattak még arról is, hogy „az RRI a szükséges erőkkel és eszközökkel biztosítja a közrend és a közbiztonság fenntartását”. Arra a kérdésünkre, hogy milyen eszközeik vannak a hiénákkal szemben, a következő választ kaptuk: rendőreiknek akkor van intézkedési jogosultságuk, illetve kötelezettségük, ha szabálysértés vagy bűncselekmény elkövetését észlelik, vagy ilyet hoznak a tudomásukra. „Az eddigi tapasztalatok szerint az utasok »leszólítása« során a taxisok szabálysértő vagy bűncselekményt megvalósító magatartást sem tanúsítanak, így velük szemben rendőri intézkedés foganatosítására nincs mód.” Válaszukban megjegyzik azt is, mindezt az támasztja alá, hogy „a szolgálatban lévő rendőrök alkalomszerűen megkérdezik az utasokat, akik a taxisok ez irányú tevékenységét nem sérelmezték”.