„A fiatalok az Uberrel lázadnak, lázadunk mi is!”

A taxisok kedden nem tudták megtölteni a Lánchidat, de jövő héten újrakezdik.

Lakner Dávid
2016. 05. 03. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Sz.r Ferencváros! Szevasz, Csabika!\" Fél háromra volt meghirdetve a taxisok keddi, lánchídi demonstrációja, de végül tíz perces csúszás lett belőle, 14.35-kor még zavartalanul húzott el egy 16-os busz a budai oldal felé. Ekkor még csak egy-két rendőr lézeng, és már azon vagyunk, hogy rákérdezzünk náluk a demonstrálók hollétére, amikor csak feltűnnek a sárga autók, és az említett Csabika, aki tereli át társait, lekezelve közben minden másodikukkal. A taxisok sora háromnegyedkor indul el Buda felé, de hamar vége szakad a láncnak, a hidat már nem is tudják megtölteni. „Kevesen lettünk, ezt mondtam, b.zmeg\" – nyugtázza a helyzetet fentebb is említett terelő, és valóban: a több tucat, közel félszáz autó messze nem ér el Pestig, ahol csak a forgalmat lezáró rendőrökön látszik, hogy valami rendkívüli történik.

Irány a Clark Ádám tér, ahol nagyjából történik is valami, még ha látványos akciókra nem is érdemes számítani. Néhány fotóriporter egyensúlyozik, a hídra mászva készítenek látványos vágóképeket, miközben a taxisok hármasával-négyesével kvaterkáznak. Újságírós szemmel a taxisdemonstrációk valahol félúton vannak a vonulásos-beszédtartós tüntetések és a tanársztrájkok között: nincs skandálás, nincsenek táblák, feljegyezhető sarkos mondatok, de cserébe legalább nem csak az iskolaépület előtti kihalt teret lehet fotózni. Apropó, fotózás: képek készülnek bőven, igaz, nem feltétlenül csak a demonstrálókról. Miután a város ezen pontján az egy négyzetméterre jutó turisták száma kettő, kétpercenként kerül elő egy szelfibot, és van, aki előbb az oroszlánt kapja le a híd végén, majd a tüntetés elejét.

Hogy mi a felfordulás oka, azt persze nem sokan tudják: egy holland hölgy kérdezi tudósítónktól, mi zajlik itt éppen, majd válaszunkra heves bólogatásba kezd. „Against the government?\" – kérdezi, de amikor mondjuk, hogy a kormány helyett az Uber ellen folyik a demonstráció, akkor is megértőnek bizonyul. Mint mondja, náluk, Amszterdamban is probléma ez, és átérzi a taxisok helyzetét. Ezzel persze feltehetőleg a kisebbséghez tartozik, talán jobb is lenne a tüntetők helyzete, ha valóban a kormány tevékenységével volna elsődlegesen problémájuk. Ahol a kormányellenes fiatalok is ubereznek, és Lánczi Tamás kormánypárti elemző is örül, hogy végre a piaci versenyt védheti, nincs igazán lehetőségük bekerülni a pedagógusok, egészségügyisek, tehenes tüntetők stb. világába.

Egy a közelben dolgozó úr máris sorolja nekünk a pesti oldalon, mi zavarja a tüntetőkben. „Verekedjenek meg érte\" – zárná rövidre a taxis–uberes ellentétet, majd elmondja, hogy ő saját autóval jár, fél egyébként is a taxisoktól, simliseknek, bűnözőknek tartja a nagy részüket. Állítása szerint a médiától is undorodik már, mert a taxisok a sajtómunkások vállán zokognak, ők pedig vevőnek bizonyulnak erre. De akkor mi lenne a megoldás a problémáikra? – kérdezzük. A válasz szintén egyszerű: keressenek más munkát. Az úr elmondja, ő is többször váltott, van felsőfokú végzettsége, de szakoktatóként nem megy el 130 ezerért valahova, inkább vállal más munkát több pénzért. Keressenek más munkát, aztán ha majd nem marad taxis, és a nép zúgolódik, lehet kezdeni valamit – közli, hozzátéve, hogy a körzeti orvosokról is ugyanez a véleménye, és ő még egy szegény körzeti orvost sem látott. „Na, de lejárt a cigiszünet, megyünk is, viszlát!\"

Közben a hídon beindul a munka is, két fiatal lány az átkelő láncokra kiülve osztogatja az elektromos kerékpárról szóló hirdetéseket, már ha épp sikerül, mert nemcsak adakozni, kézbe nyomott szórólapot elfogadni sincs kedve mindenkinek. Kérdésünkre, mit gondolnak a taxisdemonstrációról, elmondják: nem is igazán tudják, mi történik. Majd egyikük arról beszél, hogy szokott taxizni, a sofőröket általában rendesnek találja, de a szolgáltatás persze drága szerinte. Másikuk azt mondja, nem budapesti, uberezni pedig igazából még eszébe sem jutott eddig. A taxis–uberes ellentétről viszont igazán nincs véleményük. Egy másik, hipszter külsejű srác is ezzel rohanna tovább, de azért érdeklődésünkre hozzáteszi: ő mobilalkalmazásokat készít, és ha vannak problémák is vele, „náluk azért minden jobb\" – mondja a taxisok felé intve.

Ha így, akkor mi meg náluk érdeklődünk a mai tüntetésükről, arról, melyik lesz az a kedd, amikor már nem érzik majd szükségét a tüntetésnek. A keddi hídfoglalás célját illetően az egyik rendező tömören fogalmaz: ugyanaz, mint az összes többinek. Hangsúlyozza, hogy itt nemcsak az Uberről van szó (ott van a Wundercar is, teszi hozzá társa), és azokat a személyszállítókat kellene megfékezni, akik feketén dolgoznak, akik nem tartják be a törvényeket. Felvetésünkre, hogy már az uberesek rendszámának bevonása is felmerült, elmondja: csak vizsgálják a betiltás lehetőségeit, de ez még nem konkrét cselekvés. Nincs eredménye az elmúlt heteknek, törvény van, rend nincs, így minden további kedden folytatni fogják – mondja a tüntető. Persze, nem lehet könnyű: miközben beszélgetünk, egy mellettünk elhúzó kocsi sofőrje néz ki az ablakon, „hajrá, Uber\", kiáltja, majd továbbszáguld. „Sz.pd le az Ubert\" – kiáltanak vissza a taxisok, alanyunk pedig kérdésünkre elmondja, ezeket a megnyilvánulásokat már fel sem veszik, hozzászoktak. A futballistának, bírónak is kiabálnak, anyáznak több ezren – hoz érdekes párhuzamot egy másik taxis.

Nem lenne jobb, ha megszüntetnék a fix tarifát, vagy a versenybeli jobb pozícióért másban fejlesztenének? – tesszük fel, de a taxis szerint nem az a cél, hogy a számukra hozott törvényen, amit 99 százalékban betartanak, változtassanak. Nincs is verseny jelenleg, nekik 700 ezret kell költeniük egy autó sárgásítására, az illegális személyszállítóknak pedig se taxiórájuk, se utasbiztosításuk, és persze sárga kocsijuk sincs. De nem drága mégis csak a fix tarifa? A demonstráló szerint nem, és tizenhárom év alatt egyébként is sokat nőtt az üzemanyag ára. Egy másik tüntető úgy véli, a mindenkori literenkénti benzinárnak kellene a percdíjnak lennie. A tüntetés rendezője szerint van, akinél nem is lett sokkal drágább a szolgáltatás, így például a CityTaxinál, és csak az olcsóbb szolgáltatást igénybe vevők érezték meg jobban a változást.

Nem minden hídfoglaló nyilatkozik szívesen, egyikük viszont a tüntetés célját úgy fogalmazza meg: legyenek utasok. De miért, nincsenek? – kérdezzük, mire a válasz, hogy kényelmességből választják az Ubert, divatból, „van egy reklámja, és a fiatalok ezzel lázadnak, ahogy lázadunk mi is.\" Véleménye szerint egyébként nem csak az Uber ellen tüntetnek, csak ennek a cégnek nagyobb a reklámja. Az lehet, de tulajdonképpen ez a demonstráció is reklám az Ubernek. „Hát, én nem szeretnék negatív reklámot\" – mondja a taxis felháborodottan, hozzátéve, hogy sokan perelnek is a negatív reklámért, „az MSZP nem elbukott a negatív reklámon?\" Az árak pedig szerinte sem magasak, sőt, az Ubernél szerinte magasabbak, ráadásul be sem mehetnek a buszsávba.

Bár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium már drákói szigort ígért az Uberrel szemben, úgy látszik, ez nem hatja meg a taxisokat: tovább szervezik keddi demonstrációikat. Már nem is csak az Ubert támadják: az egyikük tüntető által említett Wundercarról januárban írtuk, hogy sofőrjeire nem vonatkoznak a taxisrendelet szabályai, és városi telekocsiként az Uberrel szemben határozzák meg magukat. Fónagy János közben múlt héten azt ígérte: ismételt szabálysértés után automatikusan elvehetik a jogosítványt fél évre, de akár három évre is leszerelhetik a rendszámot.

A taxisok mégsem elégedettek: beszámoltunk róla, szerintük nincs szükség új szabályokra, törvényekre, csak az eddigieket kellene betartatni. Ezért nemcsak a Lánchíd Buda felé tartó forgalmi sávját zárták le ma, de többek közt a Vámház körút Kálvin tér felé vezető forgalmi sávjait is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.