Tavaly augusztusban lépett életbe a taxisrendelet, amely az online fuvarmegosztók szabályozása miatt született. A fővárosi taxisok elsősorban az Uber nevű alkalmazás miatt emelték fel a szavukat korábban, a rendszer sofőrjei ugyanis engedély, taxióra és számla nélkül szállították az utasokat.
Ahogy lapunk többször is foglalkozott vele, az új rendelet már csak kétféleképpen engedélyezi ezt a tevékenységet. Az egyik a személytaxi-szolgáltatás. Ezt sárga taxik végezhetik, taxiórával, sárga rendszámmal és tetőjelzővel. A másik a személygépkocsis személyszállító szolgáltatás, mely olyan cégekre vonatkozik, amelyek a fő szolgáltatásuk mellett szállítanak utasokat. Ehhez nem kell taxióra vagy sárga rendszámtábla, de regisztrációra itt is szükség van.
Az amerikai alapítású Uber a második kalapba sorolta magát, de a fővárosi taxisok és szövetségük szerint a szabályokat a mai napig nem tartják be, nemrég árat is emeltek, a hivatásosok szerint ezeket a sofőröket nem ellenőrzik eléggé a hatóságok, így adót sem fizetnek. A másik fővárosi alkalmazásról, a Wundercarról kevés szó esett, pedig a német alapítású cégnek már közel 100 ezer magyar felhasználója van. A cég vezetői azt az álláspontot képviselik, hogy mivel inkább telekocsis, vagyis az utasokat összegyűjtő társasághoz hasonlítanak, ezért a magyar taxisrendelet rájuk egyáltalán nem is vonatkozik.
„Az okostelefonos alkalmazásunkat az utóbbi hónapokban továbbfejlesztettük. A Wunderen keresztül ma kizárólag magánszemélyek bonyolíthatnak le előre megtervezett utakat a munkahelyükig, illetve onnan haza. Így lett a Wunder a napi munkába jutás telekocsija. A magyar kormánnyal szorosan együttműködünk; a kabinetben ezt a szolgáltatást pozitívan látják. A jelenlegi taxisrendelet nem érinti a felhasználóinkat, nem úgy, mint az Uber sofőrjei esetében” – közölte lapunk megkeresésére a Wundercar alapítója. Gunnar Froh szerint a fejlesztésük célja, hogy mindenképp csak olyan emberek utazzanak együtt, akik egyébként is ugyanabba az irányba mennének. Hozzátette, gyakorlatilag ez különbözteti meg a telekocsizást a taxizástól, a telekocsi sofőrje magától is arra menne, mint az utas, itt mindössze a költségeket osztják meg – taxinál a sofőr az utas kérésére megy el egy adott helyre. A rendeletben előírt diszpécserszolgáltatásuk tehát nincs Budapesten, Hamburgban működik egy irodájuk, minden munkavállaló Németországban dolgozik. Ennek ellenére az applikáció elindulása, azaz 2014 óta minden helyi forgalom után adót fizetnek Magyarországon.