Van még idő kigondolni a 3-as metró pótlásának részleteit, az ügyben illetékes Fővárosi Önkormányzat pedig egy lassan szokásos forrásból kap kéretlen tanácsokat – a BKK éléről 2014-ben elmozdított Vitézy Dávidtól, aki a Facebookon nemzetközi példát is citálva értekezik arról, mi mindenen kellene gondolkodni, hogy ne fulladjon össznépi őrjöngésbe Pest a novemberben induló felújítás idején.
Vegyük sorra a fővárosi közlekedésirányítás korábbi vezetőjének észrevételeit!
Hogy a főváros szempontjait is megismerjük, az önkormányzat kommunikációs igazgatóságához és a BKK sajtóosztályához fordultunk kérdéseinkkel, a cég pedig részletesen válaszolt is. Bár nem követték kérdéseink logikáját, a válaszlevelet tematikusan szétszedtük, és az általunk érdekesnek tartott részkérdésekhez illesztettük.
– Milyen eszközökkel igyekeznek tehermentesíteni a pótlóbuszokat az M3-as metró felújítása idején?
– Az elsődleges alternatíva a BKK álláspontja szerint a buszos pótlás. [ ] Az M3-as metrót pótló autóbuszjárat a metró utasforgalmának körülbelül 60 százalékát, férőhelykínálatának körülbelül 45 százalékát tudja pótolni, ennél nagyobb, a metró nyomvonalát követő felszíni pótló autóbuszos kapacitás nem biztosítható. [ ] A metró nyomvonalát tehermentesítő felszíni hálózat kialakítása jelenleg folyamatban van. Számos elem képezi vizsgálatok tárgyát, ilyen például Pesterzsébetről a Határ út helyett a Ferenc körutat, illetve Boráros teret elérő járatok erősítése, továbbá a 12-es villamosjárat Lehel térig való meghosszabbítása, a 14-es villamos sűrítése, illetve az 1-es, 2-es, 4-es és 6-os villamosjáratok sűrűbb közlekedtetése. Vizsgáljuk, hogy Kőbánya egyes területeiről miként biztosítható a belváros elérése az M3-as metró helyett az M2-es metró irányába.
– Terveznek-e kerékpársávot az Üllői és a Váci útra a bécsi U4-es metró példáján felbuzdulva, megfelelő tárolókapacitás létesítésével?
– A kerékpáros pótlás csak szezonális jellegű lehet, ráadásul a napi félmilliós utasforgalom mellett elhanyagolható részt vehet át. Nem beszélve arról, hogy a városnak elég sok kerékpárt kellene vásárolnia, hacsak nem feltételezzük, hogy az M3-as utazóközönségének figyelemre méltó hányada felszerelkezett már ilyennel.
– Bevonhatónak látják-e a vasút Újpest–Nyugati és Nyugati–Köki viszonylatát a metró pótlásába?
– Az M3-as metró hétköznapokon félmillió utast szállít, ez a szám körülbelül megegyezik a teljes országos vasúthálózaton utazók számával, emiatt egy ilyen volumenű metrópótlás megszervezése kizárólag szigorú szakmai szempontok alapján történhet. [ ] Egyeztetések folynak a fővároson belüli nagyvasúti hálózat alternatívaként való felhasználásának lehetőségeiről is.