Csupán április utolsó napjaiban jutott a magyar turisztikai szövetségek és fővárosi idegenvezetők tudomására, hogy május 15-től megtiltják a turistabuszok behajtását a – többek között a Halászbástyát, a Mátyás-templomot és a Dísz teret is magában foglaló – budai Várnegyed területére. A Magyar Nemzet birtokába jutott állásfoglalásuk szerint a Budapesten dolgozó idegenvezetők megdöbbenéssel hallották, hogy az egyesületek és a szakemberek nagy része kimaradt az előzetes tájékoztatásból. A törvényhozók azzal indokolták a döntést, hogy a Várban megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti az épületek alatt meghúzódó barlangrendszert. Úgy tudjuk, a Miniszterelnökségtől értesültek a változásokról. Információnk szerint a turistáknak át kell szállniuk a Clark Ádám, illetve a Dózsa György téren a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kialakított helyeken, majd onnan a vállalat járművei vinnék tovább őket fel a Vár területére. – A döntést elfogadhatatlannak tartjuk, minden előzetes egyeztetés, vizsgálat és hatástanulmány nélkül, a szezon közepén született – erősítette meg lapunknak az állásfoglalást Bálint Zoltán, a Magyarországi Idegenvezetők Szövetségének (MISZ) elnöke. – Azt kérjük, hogy a kitiltó rendelkezést a kormány ez év október 31-ig halassza el, eközben pedig teremtse meg a feltételeit annak, hogy a turisták kulturáltan feljuthassanak a Várba. Hozzanak létre buszparkolót, építsenek további lifteket vagy mozgólépcsőket – mondta lapunknak Adamikné Juhász Nóra idegenvezető.
A szakemberek szerint káosz várható a környéken, a döntéshozók által említett öt, 66 fős helyettesítő busz elégtelen a feladathoz. Az elmúlt évek statisztikái szerint szezonban naponta átlagosan 35 ezer turista fordult meg a Várban, ebből legalább 15 ezren szervezett csoporttal, busszal érkeznek. Hozzátették, logisztikailag megoldhatatlannak tűnik, hol zajlana a turistabuszokról a BKK-járatokra való átszállás, majd ugyanez fordítva. Kérdéses az is, hogy hol parkolnának addig az utasaikra váró turistabuszok. Az idegenvezetők felhívták a figyelmet arra is, hogy az átlagban 49 fős turistabuszok súlya nem nagyobb, mint a tervezett helyettesítő buszoké, és harmadannyi, mint a felújításban részt vevő munkagépeké. Álláspontjuk szerint mindez ellehetetleníti a minőségi turizmust, ezekkel a feltételekkel nem tudnak 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Hangsúlyozták, fennáll a veszélye, hogy a kaotikus állapotok jelentős kártérítési igényekre adnak majd jogalapot. Számításaik szerint csak a parkolás miatt kieső budavári önkormányzati bevételek meghaladják a napi 33 milliót. Ugyanakkor nem számolták még ki a várbeli vendéglátóhelyek és boltok kieső bevételét. Hangsúlyozták, a Várba így fel nem jutó turistabuszok egész Budapest forgalmára nagy kihatással lesznek, és kezelhetetlen dugókat okozhatnak.