Osztálynyi helyek maradhatnak üresen

Egyre dagad a tiltakozás a szakképzés átalakítása ellen. Alig van van idő a javaslat társadalmi egyeztetésére.

Hutter Marianna
2016. 05. 07. 18:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Osztálynyi helyek maradtak üresen országszerte az idei felvételik után a szakközépiskolákban és szakiskolákban, míg a gimnáziumoknál többnyire ennél kisebb számokat látni – derül ki az Oktatási Hivatal még április 19-i állapotot tükröző adataiból. Van olyan budapesti szakközépiskola, ahol a pénzügyitermék-értékesítői képzésre összesen 88 szabad hely maradt, míg egy másik intézményben még 14 diákot taníthatnának az eladói szakmára, 21-et vállalkozási és bérügyintézőnek, kereskedőnek pedig 49-et. Egy másik, budapesti és miskolci telephelyű intézmény szakiskolai képzésére még 106 hely elérhető, míg a szakközépiskolaira 27 fő. Az egyik csornai szakiskolában 53-an tanulhatnának még gazdának, míg 13-an mezőgazdasági gépésznek. Igaz, itt a szakközépiskolai képzésre már csak 9 hely szabad.

A végső statisztikák ugyanakkor még változnak, hiszen május 2–13. között rendkívüli felvételi eljárást kell tartani, ha az általános felvételi eljárás keretében a felvehető létszám 90 százalékánál kevesebb tanulót vettek fel. A sok üres helynek az az oka, hogy nőtt a gimnáziumok népszerűsége. A Központi Statisztikai Hivatal 2015-ös jelentése rávilágít: a gimnáziumi képzésben részt vevők aránya tavaly majd 40 százalékot tett ki. Ez a szám – 181 ezer – minden eddiginél magasabb, ezzel utolérték a szakközépiskolákat, ahova jelenleg 183 ezren járnak. Az idei felvételi statisztikára hathatott az is, hogy a kormány már idén ősztől bevezetné a szakképzés átalakítását. A szakközépiskolákat szakgimnáziumokká, a szakiskolákat szakközépiskolákká neveznék át. Ugyanakkor hogy mit kellene tanítani az intézményekben, arról konkrét döntés még nincs, holott kevesebb mint négy hónap van az új tanév kezdetéig. Ez bizonytalanságot szül a tanárokban és szülőkben egyaránt. Az viszont az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) oldalára pár napja feltöltött tervezetekből már kiderült: valóban 600 órával akarják csökkenteni a közismereti tárgyak számát. Emiatt a természettudományos tárgyak közül csak az adott szakmához kapcsolódót tanítanák. Például aki egészségügyet tanul, csak biológiát tanulhatna, míg kémiát, fizikát vagy földrajzot egyáltalán nem. Ez szinte ellehetetlenítené, hogy a gyerekek később pályát módosíthassanak.

A szakiskolák átalakításával kapcsolatban sem jobb a helyzet. „Semmi sem változik érdemben” – nyilatkozta lapunknak Szenes György, a Magyar Pedagógiai Társaság szakképzési kollégiumának elnöke. Szerinte a szakiskola alkalmatlan marad arra, hogy a diákokat az élethosszig tartó tanulásra képezze. Pedig a jelenleg a rendszerben lévő diákok legalább 2060-ig a munkaerőpiacon lesznek, de addig a most ismert szakmák jelentős része eltűnhet, míg újakhoz kell alkalmazkodni. „Egyszer használatos, eldobható szakmunkásokat képeznek” – összegezte Szenes György, aki levélben kérte a döntéshozókat a koncepció újratárgyalására.

A szakképzés „rombolásának” leállítására szólította fel a kormányt a Tanítanék Mozgalom is. A szervezet honlapján „abszurdnak” nevezi, hogy ekkora horderejű változtatás hatását az Emmi oktatási jogi osztálya mindössze egy nap alatt megvizsgálta. A tanárok arra buzdítják szimpatizánsaikat, küldjék el véleményüket a kormánynak a szakképzés átalakítására vonatkozó javaslatairól az Emmi által társadalmi egyeztetésre megadott határidőig, május 11-ig.

„Még soha annyi aggódó levelet nem kaptam, mint a szakképzés átalakítása miatt. Félnek az iskolák” – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) elnöke. A szervezet a tegnapi közleményében többek között kifogásolta: a közismereti oldalon pedagógus-álláshelyek szűnhetnek meg, míg a szakmai oldalon pedagógushiány léphet fel. A diákok korai választási kényszere és a pályamódosítás későbbi nehézségei is komoly feszültségeket okozhatnak. Az NPK javasolja: a szakgimnáziumok bevezetését halasszák el egy évvel, vagy engedélyezzék az önkéntes bevezetés lehetőségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.