A Forma–1-be készül a száguldó trónörökös

Habsburg Ferdinánd is nézi a magyar–osztrák meccset, és pontosztozkodásban reménykedik.

B. Molnár László
2016. 06. 14. 8:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Feltételezem, már a franciaországi Bordeaux-ban van.
– Nem, jelenleg Salzburgban vagyok, és készülök a hét végi versenyemre. De miért kellene nekem a francia városban lennem?

– A futball miatt. Nem megy ki a magyar–osztrák Európa-bajnoki meccsre?
– Nem, de árulja el nekem, kivel is játszunk? Na jó, félre a tréfával, a találkozót televízión mindenképpen megnézem majd, hiszen tudom, mindkét országban milyen nagy várakozás előzi meg az összecsapást. Ugye jól tudom, hogy a magyar csapat legutóbb 44 éve szerepelt Európa-bajnokságon?

– Sajnos jól tudja. De melyik csapatnak szurkol?
– Azt szeretném, ha a mérkőzés döntetlen lenne, és mindkét csapat továbbjutna a csoportjából. Remélem, teljesül a vágyam, ugyanakkor nézzék el nekem, ha tévednék, mert nem vagyok nagy futballszakértő.

– Ön elméletileg hazánk, Magyarország trónörököse. Mennyire követi az országban zajló eseményeket?
– Magam nem igazán követem a híreket, de szerencsére édesapám különösen nagy gondot fordít arra, hogy folyamatosan tájékoztasson a legfontosabb történésekről és azokról, amikről illik tudnom, így neki köszönhetően általában naprakész vagyok.

– Érdekli-e a politika, vállalna-e társadalmi szerepet, ha erre felkérné valaki?
– Olyan család vesz körül, amely rengeteg szállal kötődik a politikához. Mint például a húgom, Glória, aki különösen nagy figyelmet tanúsít a politika iránt, de az én érdeklődésem középpontjában az autóversenyzés áll, és szinte csak azon jár az eszem.

– Mikor dőlt el, hogy királyi sarjként autóversenyző legyen? Hogyan fogadta mindezt a család?
– Tizenegy éves voltam, amikor elkezdtem komolyabban gokartozni, de profi szintre csak körülbelül 15 éves koromban léptem. A szüleim csak akkor fogták fel igazán, mennyire komolyan is gondolom ezt az egészet, amikor közöltem velük, hogy a továbbtanulás helyett inkább versenyezni szeretnék. Nem volt egyszerű meggyőznöm őket, de ahogy látja, sikerült.

– Mennyire jelent nehézséget vagy éppen ellenkezőleg, könnyebbséget a neve? Jobban kinyílik a szponzorok pénztárcája, ha meghallják, hogy egy igazi Habsburgot támogathatnak?
– Igen is, meg nem is. A Habsburg név segítség, mert sok ajtót kinyit, és ennek révén könnyebben lehet kapcsolatokat kiépíteni, valamint a médianyilvánosság szempontjából sem utolsó. De a szponzoráció már egészen más kérdés, ugyanis sokan úgy vélik, mivel Habsburg vagyok, elég pénzem van, így nincs is szükségem a támogatásra. Ezek az emberek azonban nem gondolnak bele abba, milyen sokba is kerül valójában az autóversenyzés. Főleg ilyen szinten.

Habsburg Ferdinánd

Született: 1997. június 21.
Születési hely: Salzburg, Ausztria
Lakóhely: London, Nagy-Britannia
Beszélt nyelvek: német, angol, spanyol
Kedvenc versenyző: Valtteri Bottas
Kedvenc pálya: Monaco, Zandvoort
Profi versenyző: 2011–13 gokart (magyar és osztrák bajnok, világbajnoki 10. és 12. hely), 2014-től formaautózás
Jelenlegi csapatai:
Giles Motorsport – Toyota Racing Series (Új-Zéland), itt aratta első győzelmét formaautóval – összetettben 4. helyezés a bajnokságban.
Fortec Motorsports – teljes Eurocup Formula Renault 2.0 szezon (Monacóban itt lett második) és néhány FR 2.0 NEC-futam.
DriveX School – teljes Euroformula Open-szezon – itt több dobogós hely az idei szezonban, legutóbb a francia versenyen, a Paul Ricard-pályán két pole pozíciót és első futamgyőzelmét is megszerezte, míg előtte többször is dobogóra állhatott, összetettben a 2. helyen áll, miközben az újoncok bajnokságát fölényesen vezeti.

– Mikor járt utoljára Magyarországon, illetve mikor jön legközelebb?
– Több mint három hete voltam Pannonhalmán. A bencés apátságban vettem magamhoz a bérmálás szentségét a húgommal együtt, egy rendkívül szép és meghitt szertartás keretein belül, ahol az egész családom jelen volt. És rövidesen újra jövök, ugyanis a hét végén, június 19-én versenyem lesz a Hungaroringen. Alig várom már, hogy életemben először versenyezhessek ezen a fantasztikus pályán.

– Lassan minden hétvégén arról jönnek a hírek, hogy valamelyik sorozatban megnyeri az időmérőt, a futamok végén dobogóra áll. A monacói második hely után legutóbb az F3-ban szerezte meg a pole pozíciót, majd első futamgyőzelme következett. Ezt várta önmagától a szezonkezdet előtt?
– Kétségtelen tény, egyre jobb eredményeket érek el, de szeretnék a földön maradni. A mögöttünk álló hétvége, akárcsak a monacói előtte, egyszerűen fantasztikus volt. Most minden a mi kezünkre játszott, végig gyorsak voltunk, és sikerült megszereznünk az első futamgyőzelmünket. De ami még fontosabb, értékes pontokat és jó néhány trófeát gyűjtöttünk! Hatalmas köszönet illeti a DriveX csapatot és mindenkit, akik eddig támogattak. Igen, hittem magamban, bíztam abban, hogy képes leszek jó eredményekre. Remélem, ez csak a kezdet.

– Monacóban dobogóra került, megszerezte első pole pozícióját a Formula Renault-sorozatban. Mondhatni a lehető legjobb helyen villant meg, hiszen a hercegségben mindenki ott volt, aki számít, ráadásul az F1-es csapatok is a saját szemükkel láthatták, mit tud. Sokat jelenthet ez az eredmény a további sorsát illetően?
– Nagyon fontos. Ezzel biztosan bekerültem a Forma–1-es csapatok látókörébe, ami a jövőm kulcsa lehet. Nagyon keményen megdolgoztam ezért a sikerért, és örömmel tölt el, hogy a munkám meghozta gyümölcsét. Most már csak folytatni kell, amit elkezdtünk, aztán jöhetnek az ajánlatok.

– Az idei szezon nagy kihívás, ez tény, hiszen több bajnokságban is szerepel. Miért ezek mellett döntött, és mit szeretne elérni a szezon végéig?
– A Formula Renault Eurocup az egyik legkeményebb junior formaautós sorozat. Azok a versenyzők, akik korábban kiemelkedően teljesítettek itt, esetleg nyertek is, mind-mind előreléptek, és helyük van a motorsport világában. Az F3 Open pedig egy rohamosan növekvő bajnokság, amely egyre népszerűbbé válik. A terv az, hogy mindkét bajnokságot megnyerjem, és bár mindkét mezőny rendkívül erős, különösen az Eurocup, én mégis magabiztosan állok a kihívás elé.

– Mint minden autóversenyző, ön is gokartosként kezdte a pályafutását. Meddig gokartozott, és milyen eredménnyel?
– Hat évig. A legnagyobb sikeremnek a magyar és az osztrák bajnoki címek megszerzését tartom, valamint azt, hogy két alkalommal is sikerült a legjobb tíz között végeznem a Rotax világbajnoki döntőn.

– Mi döntött amellett, hogy a formaautózás lesz az irány, nem pedig a zárt autók világa?
– Erre nagyon egyszerű a válasz: a Forma–1. Az álmom, hogy az F1-ben versenyezhessek, és ahhoz a formaautókon át vezet az út. Ennek ellenére a sportautóknak és a prototípusoknak is nagy rajongója vagyok, és remélem, egyszer lehetőségem nyílik rá, hogy ilyeneket is vezethessek. Ám jelenleg teljes erővel a formaautózásra koncentrálok.

– Mennyire vesz részt a háttérmunkában, vállal-e szerepet a tárgyalásokon?
– Az unokabátyám, Jamie Campbell-Walter a menedzserem, aki igyekszik kihagyni engem az effajta dolgokból, hiszen nekem elsősorban a versenyzésre kell összpontosítanom. A tárgyalást és az üzleti ügyeket a szakértőkre hagyom.

– Hova szeretne eljutni mint autóversenyző?
– A célom, hogy sikeres, profi autóversenyző váljon belőlem akár a Forma–1-ben, akár valamelyik sportautó-szériában. Olyan legendás, komplett versenyző szeretnék lenni, aki bármilyen autóval gyors tud lenni. Az sem titok, elég pénzt szeretnék keresni az autóversenyzéssel, hogy bebizonyítsam, a szüleim befektetése jó helyre ment!

– Mennyire nehezítette meg mondjuk az F1-be való bekerülését, hogy Max Verstappen esete miatt az FIA létrehozta a pontrendszerét? Egyetért ezzel, vagy éppen az ifjú holland példája mutatja, nem a kora, hanem a tehetsége a lényeg egy pilótának?
– Nem tisztem megítélni, hogy mit kellene és mit nem kellene tennie az FIA-nak. Jelen pillanatban egyedül arra koncentrálok, hogy a lehető legjobb versenyző váljon belőlem, aztán meglátjuk, mit hoz a jövő. Biztos vagyok benne, hogy ha majd készen állok már rá, és minden a tervek szerint alakul, akkor előbb-utóbb egy F1-es versenyzői ülésben fogok kikötni!

– Alig múlt 18 éves. Mennyire tudja élni egy fiatal mindennapos életét? Jár-e szórakozni, moziba, színházba?
– Nem igazán. Nagy ritkán tudok csak időt szakítani arra, hogy találkozzak a barátaimmal, és elmenjek moziba, ha éppen nincs versenyem azon a hétvégén. Nagyon szigorú vagyok magamhoz ebben a tekintetben. Igyekszem eleget aludni, és csak akkor megyek el szórakozni, ha megérdemlem. Egyfajta jutalomként, mint például a monacói versenyem után.

Ferdinánd szűk családja mára már nemcsak elfogadta a fiatalember választását, hanem mindenben támogatja is. Ha éppen egyéb teendőik nem szólítják el őket, akkor a paddock területén ott szurkolnak fiuknak, hogy minél eredményesebb legyen. Ugyanakkor nagyon büszkék arra, hogy nemcsak az aszfalton állja meg remekül a helyét, hanem a társasági életben is, mindemellett igazi hazafi és úriember. A versenyzéshez a hátteret megteremtő unokabátyja szerint a lehető legjobbkor és a legjobb helyen, Monacóban bizonyította pole pozíciójával és második helyével, hogy megérett a nagyobb feladatokra is.

Habsburg–Lotaringiai Károly (Karl von Habsburg–Lothringen) édesapa: „Nagyon büszke vagyok rá és mindarra, amit eddig elért. Külön öröm számomra, hogy a versenypályán kívüli kötelességeinek is hasonló lelkesedéssel tesz eleget, valódi hazafi módjára, akár magyar, akár osztrák érdekeltségű teendőkről legyen szó. Hiszen aligha van magyar–osztrákabb család a miénknél!”

Thyssen-Bornemisza Franciska (Francesca von Habsburg–Lothringen) édesanya: „Tökéletesen keveredik benne a sármos, intelligens úriember és a pálya ördöge. Bár minden erejével az előtte álló feladatra fókuszál, mindig akad egy vicc a tarsolyában! Humorérzéke legalább olyan lehengerlő, mint a lendület, amivel átszáguld a sikánokon.”

Jamie Campbell-Walter unokabáty, egyben menedzser: „Ha meg akarod mutatni a világnak a benned rejlő potenciált, arra nincs is alkalmasabb hely Monacónál! Ferdinánd egész hétvégén lenyűgöző teljesítményt nyújtott, és nagyon örülök, hogy így alakultak a dolgok számára, hiszen hosszú hónapok kemény munkája áll mögötte, és ez az elszántság végre meghozta gyümölcsét. Biztos vagyok abban, hogy ez a teljesítmény kellő önbizalmat ad majd neki a szezon hátralevő részére.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.