Tízmilliárdokat kért bérekre a MÁV

Vannak olyan területek, ahonnan tucatnyi ember megy el egyszerre a vasúttársaságtól.

Markotay Csaba
2016. 06. 28. 9:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei bértárgyalást nem nyitják meg újra a MÁV-nál amiatt, hogy egyre több szakember hagyja el a vasúttársaságot. Ezt mondta lapunknak Zlati Róbert, a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke. Az utóbbi időben elsősorban azok a szakemberek, mérnökök, középvezetők távoznak folyamatosan, akik nem kapták meg még az egyébként végrehajtott háromszázalékos idei béremelést sem, mert alapbérük meghaladja a 350 ezer forintot.

Zlati Róbert azt mondta, már a februári bérmegállapodás előtt is felhívták a MÁV vezetőinek figyelmét arra, hogy ezeknek a munkavállalóknak – a 17 ezer alkalmazott 6-7 százalékának, nagyjából ezer embernek – szintén adják oda a háromszázalékos emelést. Erre azonban a cég vezetése nem volt hajlandó, mert állításuk szerint nem volt rá fedezet. Most pedig a MÁV azt a megoldást választotta, hogy a júliusban esedékes júniusi bérekkel együtt egyszeri, 70–120 ezres kifizetéssel próbálják marasztalni a szakembereket. – Az érdekképviseletek viszont ezt nem tartják valódi megoldásnak – fogalmazott a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke.

Nyár végére a létszámhiány miatt „elfogyhat” az a túlórakeret, amit a jogszabályok alapján vállalhatnak a dolgozók a MÁV-nál. A hiányzó munkaerőt ugyanis túlórákkal igyekeznek pótolni. A munka törvénykönyve plusz 200 órát enged, de a kollektív szerződés alapján akár 300 túlórát is lehet egy évben vállalni. Sokan viszont már most ennek a limitnek a közelében vannak. Nem tudni, mi lesz a működéssel azután, hogy a dolgozók nem vállalhatnak több pluszmunkát. (M. Cs.)

– Akadnak olyan területek, ahonnan tucatnyi ember megy el egyszerre. Elektronikai mérnökök, műszerészek távoznak, olyan kollégák, akiket nem lehet egyik pillanatról a másikra az utcáról pótolni. Ezek a szakemberek sokszor évtizedes gyakorlattal rendelkeznek, jóval tapasztaltabbak, mint az egyetemekről frissen kikerülő fiatalok, így a különböző üzemek, gyárak, nagyobb cégek is „megtalálják” őket. Ráadásul a MÁV-nál olyan felelősséggel, néha stresszes körülmények között dolgoznak, hogy akár néhány tízezer forintos pluszért is készek váltani – mondta az érdekvédő, hozzátéve, olyan mértékben hagyják el a munkavállalók a vasúttársaságot, ami már veszélyt jelent.

– Ennek megállításához középtávú béremelésre és életpályamodellre lenne szükség, nem pedig egyszeri kifizetésekre – fogalmazott Zlati Róbert. Kiemelte, néhány éve még a nemzetgazdasági átlag felett kerestek a vasutasok, most jóval alatta vannak. Mivel azonban a MÁV-nak még az említett nagyjából ezer ember háromszázalékos bérfejlesztésére sincs elegendő pénze, nemrég 30 százalékos bértömegemeléshez kért forrást a nemzetgazdasági tárcától. Ez – több évre elosztva – akár 30-40 milliárdos pluszpénzt is jelenthet a vasútnál, ahol a következő években két számjegyű béremelésekre lenne szükség. – A mostanában távozó szakembergárda fizetéseit ugyanakkor az éves bértömeg nagyjából tizedéből is meg lehetne emelni annyival, amennyit az év elejétől a többi munkavállaló kapott – mondta a szakszervezeti vezető.

A vasutasok egyébként műszakpótlékkal együtt átlagosan bruttó 200 ezer forintot keresnek. A béremelésekhez tartozik, hogy az év elején a MÁV vezetőjének, Dávid Ilonának a bérét havi kettőről ötmillió forintra emelték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.