Egyre égetőbb problémává válik a krónikus szakemberhiány az államvasutaknál. Egy múlt heti háttérbeszélgetésen Dávid Ilona vezérigazgató elmondta: toborzásba fogtak, és a hatékony oktatáshoz elkezdték a belső képzési rendszer megújítását is. Csakhogy sok esetben nem az a probléma, hogy nem kopogtatnak elegen a vasúttársaságnál, hanem inkább az, hogy a jelentkezők nem felelnek meg a szigorú követelményeket támasztó egészségi alkalmassági vizsgálatokon, vagy éppen lemorzsolódnak a kötelező képzés ideje alatt.
Ugyanebben a témában Csépke András, a személyszállítást végző MÁV-Start Zrt. vezére azt közölte, hogy a „természetes pótláson túl” a közelmúltban 150 embert vettek fel jegyvizsgálói munkakörbe. Viszont több érdeklődőre lenne szükség a jelöltek kihullása miatt, ehhez pedig jobb munkakörülményekkel és anyagi juttatásokkal kellene vonzóbbá tenni a munkát.
Utóbbi megállapítással a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke is egyetért. Halasi Zoltán az MNO-nak elmondta: a forgalmi munkaerőből (az állomások személyzetére kell például gondolni) száz-kétszáz ember hiányzik, a MÁV-Startnál nagyjából ugyanennyi jegyvizsgálóra és pénztárosra lenne még szükség. Mivel jelenleg valamivel több mint kétezer kalauz és háromezer forgalmista dolgozik a vasútnál, ez viszonylag nagy arányú, 5–10 százalékos hiányzó létszámot jelent. A szakember szerint már évekkel ezelőtt el kellett volna kezdeni felkészülni a nyugdíjazás előtt álló négyezer kolléga pótlására. Most évente ezer ember felvételére lenne szükség, akinek még a szükséges képzést is el kell végeznie.
A magyar vasút ma nem tudja megtartani a munkaerőt, hiányoznak a versenyképes fizetések, rosszak a munkakörülmények – sorolta Halasi. Bérfejlesztésre még elvileg lenne is pénz, viszont az állapotok javulásához szükség lenne a nagy budapesti vasúti csomópontok (mint a Nyugati pályaudvar vagy Kőbánya–Kispest) felújítására is. Egy ekkora beruházásra pedig nincs fedezet a vasútnál, ezt az államnak kellene állnia.
Halasi úgy látja, a jegyvizsgálók olyan alacsony fizetésért dolgoznak, ami ma már nem vonzó a piacon. „Ez sajnos az utóbbi évek hibás bérrendszer-politikájának a következménye. Gyakorlatilag minden év eleji minimálbér-emelkedéssel utoléri a vasúton jegyvizsgálói és pénztárosi munkakörben foglalkoztatottak bérét a legkisebb adható fizetés.”