Jobban sikerültek az idei érettségik

Romlottak viszont az informatika- és a kémiavizsga eredményei, a nyelvtudással kapcsolatos érdemjegyek biztatók.

Hutter Marianna
2016. 07. 29. 5:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túlszárnyalta az idén érettségizett diákok teljesítménye a tavalyiakét – derült ki a Magyar Nemzet által megismert eredményekből. Az Oktatási Hivatal (OH) statisztikái szerint az idén végzettek tanulmányi átlaga 3,66 lett a tavalyi 3,57-tel szemben. Ilyen magas érettségiátlagot – szintén 3,66-ot – utoljára 2005-ben produkáltak a tanulók.

A jó eredmény az, hogy a vizsgát tevőknek a legtöbb tantárgyból sikerült javítaniuk. Míg 2015-ben matematikából az azt megelőző hat év leggyengébb eredményét jelentette a 2,84-os átlag, ez idén 3,02 lett. Magyar nyelvből az átlagos osztályzat 3,52-ról 3,64-ra javult, ami megegyezik a tanulók két évvel ezelőtti teljesítményével. Történelemből 3,49-ról 3,59-ra nőtt az átlag, amivel a diákok az elmúlt öt év legjobb teljesítményét produkálták. A nyelvtudással kapcsolatos eredmények is biztatók. Angolból 2011 óta nem sikerült olyan jó átlagot elérni, mint amilyen az idei 3,72-os volt. Németből ennél is látványosabb a javulás: míg a vizsgázók tavaly és tavalyelőtt is egyaránt 3,4-es átlagot értek el, az idén ez már 3,59 volt.

Ugyanakkor az informatikaérettségi eredményei jelentősen visszaestek: míg tavaly bizakodásra adott okot, hogy a 2014-es eredményhez, a 3,34-hoz képest 3,76-ra javultak az eredmények, ez 2016-ban már csak 3,58 volt. A visszaesést az is jelzi, hogy bár az informatikából jelesre érettségizők automatikusan kiválthatják az ECDL-bizonyítványt, az idén erre 173-mal kevesebb, összesen 5438 főnek volt lehetősége.

Ez azt jelenti, hogy a diákok a matematika- után az informatikaérettségi kihívásait teljesítették a legnehezebben, míg a harmadik hely megosztva a német és a történelem tantárgyé lett. Az informatikaeredmények egyaránt romlottak a gimnáziumokban és a szakközépiskolákban. Míg a gimnazisták teljesítménye a tavalyi 71,5 százalékról 68,8 százalékra esett vissza, sokkal nagyobb teljesítményromlást lehetett tapasztalni a szakközépiskolákban, ahol a tanulók, illetve vizsgázók átlaga több mint 5,5 százalékkal, 52 százalékra csökkent.

Pedig az informatika növekvő fontossága elvitathatatlan: alig pár hónapja arról szóltak a sajtóhírek, hogy a kormányzat számára készült egyik jelentés szerint óriási az informatikushiány; ugyanis 2015-ben 22 ezer informatikust tudtak volna alkalmazni a hazai cégek, de nem volt megfelelő számú magyar szakember.

Bár fizikából és biológiából jobb érettségik születtek, kémiából romlott a teljesítmény. Míg az előző évben 3,84-os átlagot értek el a vizsgázók, idén ez csak 3,75 lett. A romlást itt is főként a szakközépiskolások teljesítménye eredményezte: míg tavaly átlagosan több mint 58,1 százalékot értek el a vizsgán, az idei eredmények több mint öt százalékkal romlottak, 52,9 százalékra. A gimnazisták esetében viszont csak kevesebb mint 1 százalékkal esett vissza a teljesítmény, 69,7 százalékról 68,9-re.

A legdrámaibb különbség egyébként a nyelvtudás területén van a két intézménytípusban. Míg az idén végzett gimnazisták átlagosan 76,6 százalékot értek el angolból és 75,5 százalékot németből, a szakközépiskolát végzetteknél ez csak 53,7, illetve 48,9 százalék volt. Tehát a gimnazisták átlagosan közel 25 százalékkal jobban tudták megírni a nyelvi érettségiket.

Ami az emelt szintű érettségi eredményeit illeti, magyar nyelv és irodalom tárgyból és matematikából romlottak az előző évihez képest. A magyarból vizsgázók eredménye az idén is tovább romlott: a tavalyi 60,8 százalék helyett átlagosan 59,9 százalékot teljesítettek. A matematikaeredmények pedig kifejezetten sokat gyengültek ebben az évben emelt szinten: a 2015-ös adatokhoz képest 4,4 százalékkal romlottak, s ezt azt jelenteti, hogy a diákok átlagosan 66,6 százalékot értek el az idén.

Ebben az évben összesen több mint 110 600 fő érettségizett valamely tantárgyból. Középszinten 359 372 vizsgát tettek a tanulók, míg emelt szintből 42 936-ot, a vizsgákat követően pedig 69 257-en kaptak érettségi bizonyítványt. A 2016 őszén induló felsőoktatási intézményekbe felvett közel 75 ezer diák közül több mint 41 800-an az idén érettségiztek le.

Nő a gimnazisták aránya. A Központi Statisztikai Hivatal Magyarországról szóló 2015-ös jelentésében az áll, hogy a gimnáziumi képzésben részt vevők aránya az elmúlt években újra nőtt, 2015-ben mintegy 40 százalékot tett ki, így részesedésük utolérte a szakközépiskolákét. A tavalyi tanévben 181 ezer diák tanult gimnáziumban, míg 183 ezren jártak szakközépiskolába. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.