A Rogán–Habony páros vagy Seszták viheti a milliárdokat?

A tét az M3-as metró felújítása miatt szükséges buszoztatási biznisz.

MNO
2016. 09. 01. 10:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állami Volánbusz, melyet Seszták Miklós, a fejlesztési tárca vezetője nyom, vagy a Rogán Antal kabinetminiszter és Habony Árpád kettős által preferált magáncég viheti a zsíros megbízást – értesült a Népszabadság.

A lap úgy tudja, hogy a BKV gyakorlatilag már lemondott róla, hogy befutó lehessen a tenderen, melyre hatan startoltak rá. Győztest egyébként valószínűleg szeptember végén vagy október elején hirdetnek.

A metrópótlás három éve helyett végül meghirdetett tízéves futamidőt Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója azzal magyarázta, három évre nem lehet ilyen szolgáltatást megrendelni, illetve csak nagyon drágán – írják. A BKV számítása szerint évente nagyjából 2 milliárd forinttal, tíz év alatt 23 milliárddal kerülne többe a külső szolgáltató bevonása annál, mintha a fővárosi cég vásárolna új buszokat. Ráadásul a járművek nem maradnak az önkormányzat, illetve a BKV tulajdonában. A Fővárosi Közgyűlés tegnap megszavazta a szerződéskötéshez szükséges pénzügyi fedezetet, feltéve, hogy a szolgáltatásvásárlás többletköltségét az állam a szerződés teljes futamidejére magára vállalja.

A Seszták és Rogán érdekköre közötti küzdelem nevető harmadikja esetleg egy ugyancsak kormányközeli vállalkozó, Széles Gábor érdekeltsége, a VT-Arriva lehet. A vállalat 1999 óta vállal szerepet a fővárosi tömegközlekedésben, jelenleg 230 buszt üzemeltet Budapesten.

A pályázók többsége egyébként sem helyismerettel, sem tapasztalattal nem rendelkezik a fővárosi közösségi közlekedésben. A cégeknek sem ennyi beállítható járműve, sem sofőrje, sem karbantartója, de még budapesti telephelye sincs. Az új buszok Magyarországon aligha gyárthatók le a metrófelújítás kezdetéig. Így a győztes cég – a meghirdetett nemzeti buszstratégia ellenére – valószínűleg külföldön raktáron lévő járműveket szerez be, és a BKV telephelyeit, sofőrjeit és karbantartóit csábítja át, illetve bérli. A BKV pedig ismét elesik a túlélés zálogát jelentő járműpark-megújítás lehetőségétől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.