Szétválik a BKV és a HÉV

Így kiválás útján november elsejével létrejön a Budapesti Helyiérdekű Vasút Zrt.

MTI
2016. 08. 31. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány februárban döntött azon intézkedésekről, amelyek célja, hogy a Budapest környéki elővárosi közlekedés egységesen állami megrendelési és lebonyolítási keretek között működjön.

A kormányhatározatban szereplő intézkedések végrehajtásáért a Fővárosi Közgyűlés áprilisban döntött arról, hogy a BKV-ból kiválással létrejön a HÉV-üzemágazatot magában foglaló új gazdasági társaság. A törvény szerint az átalakulásról két alkalommal kell határoznia a közgyűlésnek. Az első döntést tehát áprilisban már meghozták, és akkor megbízták a BKV igazgatóságát, hogy gondoskodjon a második döntéshez szükséges iratok, így az átalakulási terv előterjesztéséről.

A vagyonmegosztás során a BHÉV működéséhez szükséges eszközök és azok elválaszthatatlan részei, valamint az ezekhez szorosan kapcsolódó vagyontárgyak kerülnek a BHÉV tulajdonába. Eszerint a vagyonmegosztási arány: BHÉV 3,1, BKV 96,9 százalék.

A kiválás után a BHÉV saját tőkéje több mint 18 milliárd forint lesz. A szétválás időpontja november elseje, és az előzetes tervek szerint mintegy 135-145 millió forintba kerül. A BHÉV vezérigazgatója november elsejétől Feldmann Márton lesz.

Az előterjesztést 18 igen szavazattal, 9 nem ellenében és 1 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.

Gy. Németh Erzsébet (DK) azon kérdésére válaszolva, hogy az utasokat mennyire érinti majd a szétválás, Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes azt mondta: az a cél, hogy az utasokat ne érje hátrány az új struktúra kialakítása miatt. Az elszámolási kérdésekről még folynak a tárgyalások, azok várhatóan november végén lezárulnak – közölte.

Horváth Csaba (MSZP) arról beszélt, hogy szerinte „számítási” problémák vannak a szétválásról szóló előterjesztésben, különösnek nevezte, hogy a több mint 100 kilométeres HÉV-hálózatot infrastruktúrával együtt csupán mintegy 19 milliárd forintra értékelik. Mint mondta, ennek ma az előállítási költsége meghaladná az ezermilliárd forintot.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója azt mondta, az amortizáció miatt szerepel az előterjesztésben az említett érték.

Tarlós István főpolgármester Horváth Csaba szavai reagálva azt mondta: ne keltse azt a látszatot, hogy „mi mindenféle odafigyelés nélkül magunktól löknénk oda bármit”.

Döntött a 3-as metróvonal felújítása miatt szükséges járműpótlás forrásait biztosító rendelkezésről szerdán a Fővárosi Közgyűlés.

A testület a döntéssel felkéri Tarlós István főpolgármestert, hogy figyelemmel a 3-as metró pótlását szolgáló autóbuszokról szóló kormányhatározatban foglaltakra, gondoskodjon az autóbuszos szolgáltatási szerződés kormányhatározatban meghatározott időszakára vonatkozó pénzügyi fedezetének a főváros mindenkori költségvetésében és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) üzleti terveiben történő szerepeltetéséről.

A BKK július 12-én indította el a 3-as metró felújításának idejére szükséges pótlóbuszok megrendelésére irányuló közbeszerzési eljárást a részvételi felhívás elküldésével.

A részvételi jelentkezések bírálatát a BKK elvégezte, az érvényes jelentkezést benyújtóknak megküldte az ajánlattételi felhívást és az egyéb szükséges dokumentumokat, ezzel megindította a közbeszerzési eljárás ajánlattételi szakaszát.

A szerződés megkötésének várható időpontja szeptember vége, október eleje, az esetleges vitarendezéssel, jogorvoslati eljárással nem számolva – olvasható az elfogadott előterjesztésben.

Rámutattak, ahhoz, hogy a nyertes szolgáltató mihamarabb megkezdhesse majd a szükséges előkészületeket, nélkülözhetetlen a BKK részére – a fedezet nélküli kötelezettségvállalást elkerülve – egy olyan, a szükséges forrásokat biztosító fővárosi rendelkezés, amellyel, a kormányzati elvárásoknak megfelelően, a nyertes ajánlattevővel a szerződés megköthető.

A 3-as metró pótlásáról szóló kormányhatározat szerint a kormány költségvetési támogatást nyújt a fővárosi önkormányzatnak a 150 metrópótló busz szolgáltatása megrendelésével járó esetleges többletköltségek fedezetéül.

A javaslat vitájában a szocialista Horváth Csaba és a DK-s Gy. Németh Erzsébet is azon félelmének adott hangot, hogy a fővárosnak jelentős többletköltséget jelent majd a buszszolgáltatás vásárlása. Tarlós István főpolgármester azt hangsúlyozta: semmit nem változott a helyzet, érvényes a kormányhatározat, az államnak minden többletköltséget vállalnia kell.

A testület módosította a fővárosi hajléktalanrendeletet, mivel a XI. kerületi önkormányzat az eddigieken túl még több olyan közterület kijelölését kérte, ahol tilos a közterületen élni.

A XI. kerületi önkormányzat képviselő-testülete május 26-án döntött azon helyszínekről, melyek kijelölését kéri a Fővárosi Közgyűléstől. A kerület szerint az elmúlt két évben olyan közterületi helyszínek alakultak ki, amelyeken rendszeresen életvitelszerűen tartózkodnak a hajléktalanok, és azokat közbiztonsági, településképi vagy kulturális szempontok miatt indokolt a rendelet hatálya alá vonni.

Az eddigiek túl tehát tilos az életvitelszerű közterületi tartózkodás a Bikás park, az Etele út melletti park, a Költők parkja, a Nagyszeben tér, a Nevegy utca – Rétkerülő utca találkozásánál lévő park, a Bartók Béla út Sárbogárdi út és Vasút utca közötti szakasza és ezeknek a határvonalától számított 100 méteres távolságon belüli kerületi tulajdonú közterületen. Továbbá az Alsóhegy utca – Karolina út – Villányi út találkozási pontjától számított 100 méteres körtávolságon belüli kerületi tulajdonú közterületen.

A javaslatot 21 igen szavazattal 7 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett fogadta el a testület.

A Fővárosi Közgyűlés arról is döntött, hogy száznegyvenmillió forintból újíthatják fel a III. kerületi, Pók utcai gyalogos felüljárót.

A felüljáró biztosítja a Szentendrei út és a Szentendrei HÉV feletti gyalogos közlekedést a Római parti lakótelepen élőknek.

Az egyhangúlag elfogadott javaslat szerint a hídszerkezet műszaki állapota jelentősen leromlott, és a híd alatti vasúti és közúti közlekedési forgalom biztonságát veszélyezteti. A hídszerkezetről több esetben is vas-, illetve fémlemez-darabok hullottak.

A vasszerkezeti elemek több helyen elkorrodálódtak, lógnak a HÉV felsővezeték-rendszer fölött, a betonrészek pedig megrepedeztek és válnak le, ami veszélyezteti a vezetékeket és a járműveket, valamint a vasútbiztonságot.

A felújítás során megújul a híd teljes szerkezete. Kijavítják a beton- és vasbeton szerkezetet, megtisztítják és korrózióvédelemmel látják el a fémelemeket.

A munkálatok elvégzéséhez feszültségmentesítés szükséges, ezért a munkálatok tervezett ütemezése a BKV-val egyeztetett időpontban valósulhat majd meg.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai döntésével felkérte Tarlós István főpolgármestert, hogy folytasson egyeztetést a nemzeti fejlesztési miniszterrel, valamint a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. vezetőivel a hulladékgazdálkodási feladatok ellátása feltételeinek tisztázására.

A testület által megtárgyalt előterjesztés szerint a szolgáltatási díj mértéke az erre vonatkozó rendeletben szereplő díjképlet alapján „egyes szubjektív megítélésre alkalmas tényezők miatt teljes pontossággal jelenleg nem határozható meg”.

A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. által készített előzetes díjkalkuláció alapján megállapítható, hogy ez az előírás a rendeletben meghatározott díjképlettel az FKF esetében nem teljesül, és nem teljesülne még a maximális elérhető díj esetén sem. Ennek következtében az FKF gazdálkodásában csaknem évi 10 milliárd forint hiány keletkezhet – írták.

Az FKF gazdálkodásában jelentős likviditási problémát okoz, hogy a havi számlázásról az új rendszerben át kellene állnia negyedévesre, ami veszteségmentes működés – a fenti hiányzó forrás biztosítása – mellett is jelentős likvidforrás-igényt keletkeztet. Ez az FKF számításai szerint a teljesítésigazolás, a számlázás-kifizetés átfutási idejét tekintve nagyságrendileg ugyancsak 10 milliárd forint folyamatos forrásigényt jelent – tették hozzá.

Tarlós István a javaslat vitájában úgy fogalmazott, nincs kibékülve a hulladékgazdálkodásban kialakult helyzettel, de azt reméli, hogy az Orbán Viktor miniszterelnökkel péntekre tervezett találkozóján ezt a kérdést is sikerül tisztázniuk. A főpolgármester problémaként említette, hogy a város eddigi nyereséges ágazata mindenképpen veszteségessé válik az új rendszerben, ráadásul az átalakítás már elnyert uniós támogatásokat is veszélyeztet.

A Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta a Budapest és a Laosz Népi Demokratikus Köztársaság, Vientián közötti megállapodást. Eszerint Vientián és Budapest fejleszti együttműködését, szakértőik tudás- és tapasztalatcserét folytatnak a városüzemeltetés és a közműszolgáltatások terén, különös tekintettel a közösségi közlekedés, infrastruktúra, városfejlesztés, szennyvízkezelés, vízellátás és hulladékgazdálkodás fejlesztésére, továbbá a felek a kultúra és turizmus területén is együttműködnek, valamint elősegítik a két főváros közötti gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok elmélyülését.

Az egyetértési megállapodás aláírása illeszkedik a magyar kormány külügyi és külgazdasági stratégiájához: a délkelet-ázsiai régió a magyar külpolitika és a gazdasági együttműködés szempontjából Magyarország számára kiemelt térség – olvasható az elfogadott előterjesztésben.

A testület szerdán döntött arról, hogy árkedvezményekkel kívánják bevonni a távhőszolgáltatásba a Budapesten működő állami és önkormányzati intézményeket. A főváros területén végzett távhőszolgáltatásról szóló rendelet módosításával lehetővé válik az úgynevezett külön kezelt intézményeknek nyújtott távhőszolgáltatás kedvezményes ármegállapítása.

A távhőszolgáltatásról szóló törvény szerint külön kezelt intézmény: a központi költségvetési szerv, a központi költségvetési szerv költségvetési intézménye, a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzat költségvetési intézménye, valamint a normatív állami támogatásban részesülő, közfeladatot ellátó, nem nyereség- és vagyonszerzési célt szolgáló egyéb intézmény.

Mivel a Budapesten lévő külön kezelt intézmények többsége nagy fogyasztási igénnyel rendelkező költségvetési szerv, a Budapesti Távhőszolgáltató Zrt. (FŐTÁV Zrt.) indokoltnak tartja ezen ügyfélcsoport hosszú távú bevonását a távhőszolgáltatásba, amely a városnak is megfelelő környezetkímélő fűtési technológián túl további nagy hőigénnyel bíró ügyfelet vonz és köt le a távhőszolgáltatásba – olvasható az elfogadott javaslatban.

Az előzetes hatásvizsgálat szerint a fogyasztói kör bővítése, új felhasználók bekapcsolása a távhőrendszerbe javítja a rendszer kihasználtságát, ezen keresztül eredményességét.

A környezetbarát távhőszolgáltatás országos energiapolitikai eszköz, az Országgyűlés által elfogadott 2030-ig irányt mutató Nemzeti Energiastratégia végrehajtásának fontos eszköze. Kiváló lehetőség a klímavédelem és a fenntartható fejlődés szolgálatában, ezért jogi szabályozással is erősíteni kell a nemzeti vagyon részét képező távhőrendszerek védelmét – írták.

A rendelet módosítása segíti a környezetkímélő fűtési technológia elterjedését és kiszélesítését, vagyis a rendeletmódosítás eredményeképpen pozitív környezeti és egészségi következmények várhatók – áll a dokumentumban.

A módosítás szerint az alapdíjkedvezmény mértéke bizonyos feltételek – például a lekötött hőteljesítmény és a szerződéses futamidő figyelembevétele – mellett elérheti a legmagasabb 60-75 százalékot is.

Az előterjesztést 23 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.

Budapest bemutatkozik az október 4-6 között Münchenben megrendezendő Expo Real nemzetközi ingatlan- és beruházási szakvásáron – döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán.

A fővárosi önkormányzat törekszik arra, hogy Budapest kedvező célterülete legyen a nemzetközi ingatlanfejlesztéseknek, befektetéseknek. E pozíció megteremtése és erősítése, a befektetői kör vonzása alapvető a tervezett városfejlesztési projektek megvalósítása érdekében, különös figyelemmel a 2017-es vizes világbajnoksággal összefüggő fejlesztésekre és a 2024-es olimpiai pályázathoz kapcsolódó előkészületekre.

A nemzetközi kiállításokon való részvétel, a Budapest régió gazdasági adottságainak bemutatása pozitívan segítik a fenti szándékok megvalósítását – olvasható az elfogadott előterjesztésben, amelyet a három főpolgármester-helyettes nyújtott be.

A 120 négyzetméteres kiállítóhely létrehozásának és működtetésének összköltsége 39,6 millió forint. A fővárosi önkormányzat ehhez 12,7 millió forinttal járul hozzá.

Az eddigi vezetőknek szavazott bizalmat szerdán a Fővárosi Közgyűlés három budapesti színház esetében: a Tháliát továbbra is Kálomista Gábor, a Madáchot Szirtes Tamás, az Újszínházat pedig Dörner György irányíthatja.

A színházi vezetőkről zárt ülésen döntöttek a fővárosi képviselők.

A Madách Színház igazgatói posztjára Szirtes Tamás egyedül pályázott. A Thália Színház vezetői tisztségére kettő, az Újszínházéra pedig tizenkettő pályázat érkezett. Az Újszínház esetében az illetékes bizottság négy pályázót – Bodó Viktort, Dörner Györgyöt, Hargitai Ivánt és Radó Denise-t – terjesztett a közgyűlés elé, amely végül az eddigi vezetőnek szavazott bizalmat.

Mindhárom megbízatás öt évre szól: a Thália Színház igazgatója március 1-től, a Madách és az Újszínház vezetője pedig 2017. február 1-től töltheti be a posztot.

A XIII. kerületben található Dráva utcai csomópont és az Árpád híd között kialakítandó új, eddig névtelen Duna-parti sétányt Oroszország fővárosáról, Moszkváról nevezik el – döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén.

A IV. kerületben három, újonnan kialakított közterületet neveznek el: két sétány esetében határon túli települések neveit – Huszt és Beregszász – örökítik meg, míg a terület tengelyét adó útszakasz a helyi kötődéssel bíró szalézi vértanú szerzetesnek, boldog Sándor Istvánnak állít emléket.

A XXII. kerületben a Hűség utcáról nyíló új lakópark utcáit is elnevezik lakossági kezdeményezésre: lesz Szent Mihály, Harangjáték, Dallam és Irsai Olivér utca. A közelben található a nagy múltú Szent Mihály kápolna, az Irsai Olivér név pedig – mint szőlőfajta – illeszkedik a kerületben szőlőfajtákról elnevezett közterületnevek sorába – olvasható az egyhangúlag elfogadott javaslatban.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőzően az ellenzéki pártok sajtótájékoztatót tartottak. Horváth Csaba, az MSZP budapesti képviselője felszólította a városvezetést, hogy ne a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) „titokszobáiban” döntsenek a fővárosi járatritkításokról, hanem azokat terjesszék a Fővárosi Közgyűlés nyilvános ülése elé. A szocialista politikus „szimpla csalásnak vagy hűtlen kezelésnek” nevezte, hogy a városvezetés egy napirendi javaslatában 19 milliárd forintra értékeli az állami kiszervezés előtt álló, több mint száz kilométer pályaszakasszal rendelkező HÉV-ágazatot, amelynek az új előállítási költsége ezermilliárd forintra tehető.

Az MSZP egy másik budapesti képviselője, Szaniszló Sándor botrányosnak nevezte, hogy a fővárosban kétszer annyiba kerül a szemétszállítás, mint Felcsúton, miközben Budapesten rövidebbek a szállítási útvonalak és korszerűbb eszközöket használnak.

A Demokratikus Koalíció (DK) felszólította Tarlós István főpolgármestert, hogy tegyen meg mindent azért, hogy az állam ne vegye el a budapestiek által befizetett szemétdíjat a vidéki szemétszállítás hiányának finanszírozására.

Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt budapesti képviselője szerdán, a Közgyűlés ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, októbertől gondok lehetnek a szemétszállítással, és akár „Nápoly példája is felderenghet a budapestiek előtt”.

Csárdi Antal, az ellenzéki párt budapesti képviselője szerdán, a Fővárosi Közgyűlés ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján elmondta, a főváros azért tervezi kiszervezni a HÉV-közlekedést, hogy később azt átadhassa az államnak.

Az LMP politikusa emellett botrányosnak nevezte a 3-as metró felújításához kapcsolódó buszpótlás ügyét is. A kormány egy „nem létező nemzeti buszgyártásra hivatkozva” próbálja meg helyzetbe hozni saját gazdasági érdekkörét, és ebben az sem akadályozza meg őket, hogy emiatt tovább csúszik a beruházás – fejtette ki.

Csárdi Antal hangsúlyozta továbbá, hogy a budapesti olimpiai pályázat szintén a kormánypárthoz köthető gazdasági körök helyzetbe hozásáról szól. A főváros ugyanis – a pályázat sikerességétől függetlenül – „súlyos milliárdokkal tömné ki” azt a projektcéget, amely 2024-ben irányítaná és szervezné a játékok lebonyolítását – mondta.

Tokody Marcell, az ellenzéki párt budapesti képviselője szerdán tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, a közgyűlés februárban tárgyalt volna először a felújítás alatti buszpótlásról, a kormány nyomására azonban háromszor is le kellett vennie ezt a kérdést a napirendről. A Jobbik politikusa szerint a beruházás emellett azért is csúszik, mert a kormány és a főváros a mai napig nem tudott megállapodni a felújítás finanszírozásának mikéntjéről.

A 3-as metró rekonstrukciójának elkezdése ugyanakkor azért is lenne kiemelten fontos, mert ez a járat naponta félmillió embert szállít, vagyis többet, mint a MÁV az egész ország területén – fejtette ki Tokody Marcell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.