Kiírták a hármas metró felújítási tenderét

Várhatóan február végén kezdődhet a csaknem 140 milliárdos munka, uniós támogatással.

2016. 09. 13. 19:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tájékoztatása szerint a tender ma, de legkésőbb holnap megjelenik a Közbeszerzési Értesítőben. A módosított tervek változatlanok: várhatóan február végén kezdődhet a csaknem 140 milliárdos munka, uniós támogatással.

Azt egyelőre nem lehet tudni, pontosan mekkora összegű forrást ítél majd meg Brüsszel az immár halaszthatatlan rekonstrukcióra. Ám a főpolgármester Orbán Viktor miniszterelnökkel folytatott szeptember 2-i találkozóján határozott ígéretet kapott arra, hogy a beruházás teljes költsége és az európai uniós támogatás különbözetét a kormány finanszírozza. Akkor Tarlós István, aki az utóbbi összeget 50 milliárd körülire becsülte, azért szabott tíznapos határidőt a pályázat kiírására, mert megelégelte, hogy Lázár János kancelláriaminiszter rendre a fővárost hibáztatta a késlekedésért. Szintén szeptember elején derült ki, hogy az Európai Bizottság jóváhagyta az M3 metró felújítási támogatásának megerősítésére irányuló pályázati módosítást. Így a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalosan csak ekkor adhatott ki olyan nyilatkozatot, amely szerint „a pályázat fedezete rendelkezésre áll”. A kormány 2016. április 13-i határozata szerint az M3 metró 125 milliárd forintos támogatási összegű uniós projektje 137,5 milliárdosra nőtt, de garancia híján a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) kizárólag feltételes pályázatokat írhatott ki.

Hátráltatta a metrófelújítás elindítását a pótlóbuszok ügye is, mert a munkálatok idejére szükséges 150 jármű beszerzését a kabinet megtiltotta, ehelyett szolgáltatásmegrendelést kért, a nemzeti buszstratégiára hivatkozva. Így támasztanák fel a magyar buszgyártást – csakhogy a kínálat szerinti, csak részben hazai alkatrészekből álló járműveket a kellő mennyiségben és határidőre várhatóan egy hazai cég sem képes beszállítani.

A busztender még tart, de a Jobbik tegnap „Szellemvasút helyett metrót Budapestnek!” címmel aláírásgyűjtést indított az M3 vonal felújításáért. Petíciójában az ellenzéki párt a teljes felújítás pénzügyi feltételeinek előteremtését kérné a kormánytól, hogy minél előbb elkezdődhessen a munka.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.