Tarlós István közölte, péntek reggel két órán keresztül megbeszélését folytatott Orbán Viktor miniszterelnökkel, és azt mondta, hogy a konzultáció után fel fog gyorsulni a metrófelújítási program. A főpolgármester jelezte: egyelőre nem ismert az európai uniós támogatás mértéke, így a kormányzati támogatás szükségességéé sem. Tisztázták a kormányfővel, hogy a ma rendelkezésre álló információk szerint nagyságrendileg mennyi lehet a bekerülési költség és a várható uniós támogatás közötti összeg. A mai becslések szerint ez 50 milliárd forint körül lehet, és ezt a kormány várhatóan biztosítani fogja – mondta Tarlós István.
A főpolgármester visszautasította, hogy a főváros hibája lenne, hogy nem indult el a közbeszerzés. „A konkrét fedezetigazolás hiánya miatt sem tudnám elismerni, hogy ez így van” – fogalmazott, hozzátéve: a szakmai egyeztetések elhúzódása miatt nem történt meg a kiírás, és nem a főváros térfelén pattogott a labda.
Ugyanakkor közölte, pénteken úgy döntött, hogy ha tíz napon belül nem történik meg a kiírás, akkor kezdeményezi majd a fővárosi közbeszerzési cég vezetőjének leváltását.
Elmondta: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtöki levelében azt közölte, hogy az Európai Bizottság jelezte, a 3-as metró támogatásának megerősítésére irányuló módosítást az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) a bizottság jóváhagyta.
Tarlós István szólt arról is, hogy a főváros csak akkor tud magyar buszokat vásárolni, ha vannak ilyenek. Ha lesznek magyar buszgyártók, akkor biztatni fogja őket, hogy induljanak a BKV buszvásárlási tenderein – mondta.
A dugódíjjal kapcsolatban a főpolgármester beszélt arról, hogy ha a kormány nem akar módosítani a behajtási díj bevezetését lehetetlenné tevő jogszabályon, akkor vissza kell fizetni a 4-es metró támogatásából egy részt. Szerződés értelmében a büntetés 79 százalékát az államnak kell kifizetnie – tette hozzá. Jogszabályi akadály miatt a főváros nem tudja teljesíteni korábbi vállalását – mondta Tarlós István, majd hangsúlyozta: szó nincs arról, hogy akár a 21 százalékot ki akarnák fizetni. Ha a kötelezettség teljesíthetőségét egy parlament által hozott jogszabály kizárja, akkor „nehogy már a főváros fizessen egy fillért is a büntetésből” – fogalmazott.