„Minden további csúszást olyannak kell minősítenem, hogy a főváros nem tudja és nem is hajlandó vállalni a felelősséget érte” – jelentette ki Tarlós István. A főpolgármester a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki, a 3-as metró felújítása kapcsán tett nyilatkozatára reagált. Úgy fogalmazott: amit Lázár János akkor elmondott, „abból gyakorlatilag semmi nem igaz”, minden okirat ez bizonyítja.
Hozzátette, hogy Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordul, mert a kialakult helyzet és a kommunikáció tarthatatlan.
Lázár János a csütörtöki sajtótájékoztatón a budapesti busztendert illető kérdésre azt mondta: a főváros által kiírt közbeszerzés jó néhány indulót kizárt, piacszűkítő és versenykorlátozó közbeszerzés volt, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) leállította a tendert, és most új közbeszerzést kell kiírni, vagy javítani kell a hibákat. Reálisan jövő nyár előtt meg sem kezdődhet a metrófelújítás – jelezte.
Tarlós István minderre reagálva azt mondta, hogy mint A tanú című filmben, Lázár János az ítéletet olvasta fel a vádirat helyett.
A főpolgármester közölte, a 3-as metró infrastruktúrájának felújításához kapcsolódó kivitelezési tenderek mindegyikét kiírták már. Ezeket a főváros honlapján közzé is teszik.
Lázár János abban is téved, hogy minden anyagi fedezetet biztosított a kabinet, kormányhatározat valóban van arról, hogy biztosítani fogják a fedezetet, ezért elindíthatók a közbeszerzések, de „ez a pénz egyelőre nincs a kasszában” – jelentette ki.
A metróvonal felújítása miatt szükséges szerelvénypótlás kapcsán Tarlós István úgy fogalmazott, hogy „ami ebben a buszos ügyben történik május óta, az az én szellemi képességeimet messze meghaladja”.
A városvezető elmondta, hogy buszszolgáltatásra vonatkozó közbeszerzés felfüggesztését Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezte a Volán érdekében. A Közbeszerzési Döntőbizottság nem érvénytelenítette, hanem csak azért függesztette fel az eljárást, hogy megvizsgálja a tendert – közölte, megjegyezve azt, hogy a KDB az előzetes véleménykérésnél ezt az eljárást már jóváhagyta, semmilyen kifogást nem emelt, tehát most a saját jóváhagyását kellene megsemmisítenie. Nem is beszélve arról, hogy lekéstek minden határidőt, és ez már önmagában megkérdőjelezi az eljárást – tette hozzá.
Emlékeztetett, hogy a főváros a felújítás miatti szerelvénypótlásra csuklós buszokat szeretett volna vásárolni, és nem szolgáltatást akart rendelni. Hozzátette azt is, hogy szívesen vásárolnának magyar buszokat, de csak létezőket tudnak megvenni.
Tarlós István azt mondta: nem igaz Lázár János azon kijelentése sem, hogy a főváros által kiírt közbeszerzés piacszűkítő és törvénytelen. Júniusban került sor az előzetes meghirdetésre, erre a Volán be is jelentkezett, júliusban volt a részvételre való meghívás, erre a társaság szintén jelentkezett. A cég rég elindíthatta volna a feltételes közbeszerzését, de júniustól szeptember 22-éig nem csinált semmit – mondta Tarlós István, hozzátéve, hogy a cégnél szeptember 22-én indították el a közbeszerzését, majd 23-án „betámadták” a KDB-nél az eljárást. Közölte, értelmezhetetlen, hogy a „betámadás" után a Volán szeptember 26-án beadta a pályázatát.
Kérdésre válaszolva elmondta, a KDB még nem döntött az ügyben, és ha bizottság „az életszerűségnek” megfelelően dönt, akkor még nem biztos, hogy lesz csúszás. Az ügyben Budapesti Közlekedési Központ a KDB-hez észrevételt juttatott el, ebben felvetéseket is megfogalmaztak, például azt, hogy érdemes lenne a kezdeményező illetékességét vizsgálni.
A római-parti mobilgát ügyében Tarlós István arról beszélt, hogy jogszabályi változások miatt olyan tervezési anomáliák, „objektív akadályok” képződtek, amelyeket nem egyszerű áthidalni. A tervezői állásfoglalásban leírt feladatok túlmutatnak a tervezési területen, azaz az árvízvédelmi mű tervezése jelenleg olyan feladatok teljesítésétől függ, amelyek a szerződésben foglalt feladatokon túlmutatnak – szögezte le.
A főpolgármester közölte, a körülmények miatt a felek a szerződés közös megegyezéssel való megszüntetését javasolják a jövőre nézve a neki küldött jelentésben. Továbbá azt is javasolják, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.-t bízzák meg a tervezési folyamat gondozásával, és a társaságon keresztül javasolják bevonásra szakértőként a műszaki egyetemet, a fővárosi katasztrófavédelmet és a szükséges közreműködő szaktervezőt. A jelentés szerint a tervek ebben a konstrukcióban három hónap alatt befejezhetők – mondta a városvezető.
Tarlós István közölte, jóváhagyta azt a javaslatot is, amely szerint még egy szaktanulmányt készíttetnek a Nánási út – Királyok útjai nyomvonalon megvalósuló védekezés lehetőségeinek, esetleges előnyeinek és akadályainak az alátámasztására.
A hulladékgazdálkodás kapcsán Tarlós István elmondta, megszületett a megállapodás a kormánnyal arról, hogy az előzetes számítások szerint közel 10 milliárd forintos veszteséget 1,9 milliárdra csökkentik, és ennek kompenzálásra plusz 2,5 milliárd forintos fejlesztési támogatás kap a főváros, amelyben – az országban egyedülálló módon – a számlázás nem negyedévente, hanem havonta történhet.
Közölte, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadott egy ellenzéki javaslatot, amely a hulladékdíjjal kapcsolatos további egyeztetésre kérte fel.
Tarlós István a sajtótájékoztatóján elmondta azt is, hogy nemmel voksol a vasárnapi népszavazáson.