Tarlós nem vállal felelősséget a felújítás csúszása miatt

A főpolgármester Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordul, mert a kialakult helyzet tarthatatlan.

MTI
2016. 09. 30. 12:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Minden további csúszást olyannak kell minősítenem, hogy a főváros nem tudja és nem is hajlandó vállalni a felelősséget érte” – jelentette ki Tarlós István. A főpolgármester a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki, a 3-as metró felújítása kapcsán tett nyilatkozatára reagált. Úgy fogalmazott: amit Lázár János akkor elmondott, „abból gyakorlatilag semmi nem igaz”, minden okirat ez bizonyítja.

Hozzátette, hogy Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordul, mert a kialakult helyzet és a kommunikáció tarthatatlan.

Lázár János a csütörtöki sajtótájékoztatón a budapesti busztendert illető kérdésre azt mondta: a főváros által kiírt közbeszerzés jó néhány indulót kizárt, piacszűkítő és versenykorlátozó közbeszerzés volt, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) leállította a tendert, és most új közbeszerzést kell kiírni, vagy javítani kell a hibákat. Reálisan jövő nyár előtt meg sem kezdődhet a metrófelújítás – jelezte.

Tarlós István minderre reagálva azt mondta, hogy mint A tanú című filmben, Lázár János az ítéletet olvasta fel a vádirat helyett.

A főpolgármester közölte, a 3-as metró infrastruktúrájának felújításához kapcsolódó kivitelezési tenderek mindegyikét kiírták már. Ezeket a főváros honlapján közzé is teszik.

Lázár János abban is téved, hogy minden anyagi fedezetet biztosított a kabinet, kormányhatározat valóban van arról, hogy biztosítani fogják a fedezetet, ezért elindíthatók a közbeszerzések, de „ez a pénz egyelőre nincs a kasszában” – jelentette ki.

A metróvonal felújítása miatt szükséges szerelvénypótlás kapcsán Tarlós István úgy fogalmazott, hogy „ami ebben a buszos ügyben történik május óta, az az én szellemi képességeimet messze meghaladja”.

A városvezető elmondta, hogy buszszolgáltatásra vonatkozó közbeszerzés felfüggesztését Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezte a Volán érdekében. A Közbeszerzési Döntőbizottság nem érvénytelenítette, hanem csak azért függesztette fel az eljárást, hogy megvizsgálja a tendert – közölte, megjegyezve azt, hogy a KDB az előzetes véleménykérésnél ezt az eljárást már jóváhagyta, semmilyen kifogást nem emelt, tehát most a saját jóváhagyását kellene megsemmisítenie. Nem is beszélve arról, hogy lekéstek minden határidőt, és ez már önmagában megkérdőjelezi az eljárást – tette hozzá.

Emlékeztetett, hogy a főváros a felújítás miatti szerelvénypótlásra csuklós buszokat szeretett volna vásárolni, és nem szolgáltatást akart rendelni. Hozzátette azt is, hogy szívesen vásárolnának magyar buszokat, de csak létezőket tudnak megvenni.

Tarlós István azt mondta: nem igaz Lázár János azon kijelentése sem, hogy a főváros által kiírt közbeszerzés piacszűkítő és törvénytelen. Júniusban került sor az előzetes meghirdetésre, erre a Volán be is jelentkezett, júliusban volt a részvételre való meghívás, erre a társaság szintén jelentkezett. A cég rég elindíthatta volna a feltételes közbeszerzését, de júniustól szeptember 22-éig nem csinált semmit – mondta Tarlós István, hozzátéve, hogy a cégnél szeptember 22-én indították el a közbeszerzését, majd 23-án „betámadták” a KDB-nél az eljárást. Közölte, értelmezhetetlen, hogy a „betámadás\" után a Volán szeptember 26-án beadta a pályázatát.

Kérdésre válaszolva elmondta, a KDB még nem döntött az ügyben, és ha bizottság „az életszerűségnek” megfelelően dönt, akkor még nem biztos, hogy lesz csúszás. Az ügyben Budapesti Közlekedési Központ a KDB-hez észrevételt juttatott el, ebben felvetéseket is megfogalmaztak, például azt, hogy érdemes lenne a kezdeményező illetékességét vizsgálni.

A római-parti mobilgát ügyében Tarlós István arról beszélt, hogy jogszabályi változások miatt olyan tervezési anomáliák, „objektív akadályok” képződtek, amelyeket nem egyszerű áthidalni. A tervezői állásfoglalásban leírt feladatok túlmutatnak a tervezési területen, azaz az árvízvédelmi mű tervezése jelenleg olyan feladatok teljesítésétől függ, amelyek a szerződésben foglalt feladatokon túlmutatnak – szögezte le.

A főpolgármester közölte, a körülmények miatt a felek a szerződés közös megegyezéssel való megszüntetését javasolják a jövőre nézve a neki küldött jelentésben. Továbbá azt is javasolják, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.-t bízzák meg a tervezési folyamat gondozásával, és a társaságon keresztül javasolják bevonásra szakértőként a műszaki egyetemet, a fővárosi katasztrófavédelmet és a szükséges közreműködő szaktervezőt. A jelentés szerint a tervek ebben a konstrukcióban három hónap alatt befejezhetők – mondta a városvezető.

Tarlós István közölte, jóváhagyta azt a javaslatot is, amely szerint még egy szaktanulmányt készíttetnek a Nánási út – Királyok útjai nyomvonalon megvalósuló védekezés lehetőségeinek, esetleges előnyeinek és akadályainak az alátámasztására.

A hulladékgazdálkodás kapcsán Tarlós István elmondta, megszületett a megállapodás a kormánnyal arról, hogy az előzetes számítások szerint közel 10 milliárd forintos veszteséget 1,9 milliárdra csökkentik, és ennek kompenzálásra plusz 2,5 milliárd forintos fejlesztési támogatás kap a főváros, amelyben – az országban egyedülálló módon – a számlázás nem negyedévente, hanem havonta történhet.

Közölte, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadott egy ellenzéki javaslatot, amely a hulladékdíjjal kapcsolatos további egyeztetésre kérte fel.

Tarlós István a sajtótájékoztatóján elmondta azt is, hogy nemmel voksol a vasárnapi népszavazáson.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.