A nagyságrendileg százmilliárdos beruházással megépülhet a másfél évtizednél is régebbi elképzelés. Kiemelte, több lehetséges megoldás van, jelenleg még „utóvizsgálatok zajlanak”, de a szakma és a kormány álláspontja szerint új, közel 29 kilométeres vasúti pálya épülhet a légikikötőhöz. „Ez egyúttal a Budapest–Cegléd–Szolnok-vasútvonal új nyomvonala is lesz, amely Magyarország fővárosa és a keleti országrész közötti jelentős kötött pályás forgalmat bonyolít le. A részletek előkészítése következik, de annyi már biztosnak látszik, hogy a húszpercenként induló járatok menetideje 18-20 perc lesz” – hangsúlyozta Lázár.
Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester lapunk megkeresésére elmondta: a most bejelentett fejlesztés teljes egészében állami lesz. „Kétségtelen, hogy érinti majd a beruházás a budapestieket, ezért a következő hetekben tárgyalni fogok a Miniszterelnökség illetékeseivel” – fűzte hozzá Tarlós István.
– Végre egy használható nyomvonalat tettek le az illetékesek az asztalra – dicsérte szokatlanul az ismét rögtönzésnek tűnő bejelentést Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Hozzátette: szakembereik már láttak nyomvonalváltozatokat, amelyek valóban túlléptek azon, hogy Ferihegyet csak Budapest belvárosával kössék össze, pedig legalább akkora, ha nem jelentősebb a Debrecen és Szolnok felől érkező forgalom. „A klasszikus fejpályaudvarok helyett az átmenőké a jövő, s ezen a vonalon fog átrobogni a keleti országrész intercityjáratainak többsége is. A döntés helyességét mutatja a svájci Zürich, a német Köln vagy Bonn példája egyaránt. A költségekről korai lenne bármit is mondani, de tény, hogy a vasútvonalat hol a föld alá kell majd vinni, hol a felszínen kell elvezetni. A vonatok a repülőtér 1-es kifutója egyik oldalának közvetlen közelébe szállítanák az utasokat, majd a túloldalon jönne a felszínre, és Üllőnél kezdődne az elágazás” – avatott be a szakmai részletekbe is Dorner Lajos. Megjegyezte azonban: az elgondolás végigviteléhez a budapesti pályaudvarok felújítása és modernizálása is hozzátartozik, hiszen elképzelhetetlen, hogy a repülőről leszálló turisták, üzletemberek a Nyugati beázó tetejű várótermébe érkezzenek meg. Ezért sem mellékes többek között a 3-as metró felújítása sem.