Kormánydöntés a ferihegyi gyorsvasútról

Évtizedes ígéret a Nyugati pályaudvar összekötése a repülőtérrel.

2016. 11. 17. 21:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyságrendileg százmilliárdos beruházással megépülhet a másfél évtizednél is régebbi elképzelés. Kiemelte, több lehetséges megoldás van, jelenleg még „utóvizsgálatok zajlanak”, de a szakma és a kormány álláspontja szerint új, közel 29 kilométeres vasúti pálya épülhet a légikikötőhöz. „Ez egyúttal a Budapest–Cegléd–Szolnok-vasútvonal új nyomvonala is lesz, amely Magyarország fővárosa és a keleti országrész közötti jelentős kötött pályás forgalmat bonyolít le. A részletek előkészítése következik, de annyi már biztosnak látszik, hogy a húszpercenként induló járatok menetideje 18-20 perc lesz” – hangsúlyozta Lázár.

Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester lapunk megkeresésére elmondta: a most bejelentett fejlesztés teljes egészében állami lesz. „Kétségtelen, hogy érinti majd a beruházás a budapestieket, ezért a következő hetekben tárgyalni fogok a Miniszterelnökség illetékeseivel” – fűzte hozzá Tarlós István.

– Végre egy használható nyomvonalat tettek le az illetékesek az asztalra – dicsérte szokatlanul az ismét rögtönzésnek tűnő bejelentést Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Hozzátette: szakembereik már láttak nyomvonalváltozatokat, amelyek valóban túlléptek azon, hogy Ferihegyet csak Budapest belvárosával kössék össze, pedig legalább akkora, ha nem jelentősebb a Debrecen és Szolnok felől érkező forgalom. „A klasszikus fejpályaudvarok helyett az átmenőké a jövő, s ezen a vonalon fog átrobogni a keleti országrész intercityjáratainak többsége is. A döntés helyességét mutatja a svájci Zürich, a német Köln vagy Bonn példája egyaránt. A költségekről korai lenne bármit is mondani, de tény, hogy a vasútvonalat hol a föld alá kell majd vinni, hol a felszínen kell elvezetni. A vonatok a repülőtér 1-es kifutója egyik oldalának közvetlen közelébe szállítanák az utasokat, majd a túloldalon jönne a felszínre, és Üllőnél kezdődne az elágazás” – avatott be a szakmai részletekbe is Dorner Lajos. Megjegyezte azonban: az elgondolás végigviteléhez a budapesti pályaudvarok felújítása és modernizálása is hozzátartozik, hiszen elképzelhetetlen, hogy a repülőről leszálló turisták, üzletemberek a Nyugati beázó tetejű várótermébe érkezzenek meg. Ezért sem mellékes többek között a 3-as metró felújítása sem.

A Nyugati pályaudvar és a repülőtér összekötéséről „komoly” bejelentést csaknem egy évtizede Kóka János akkori SZDSZ-es gazdasági miniszter tett. A tervezés ugyan megkezdődött, de nem lett belőle semmi, ahogy a Gyurcsány-kormány által éppen a Nyugati pályaudvar mögé elképzelt és részben ezért a vasúti fejlesztéssel összekötött kormányzati negyedből sem. Most is kérdéses, hogy a vasúti forgalom megsokszorozása lehetővé tenné-e a szintén a Lázár által nemrég bejelentett Podmaniczky park kiépítését, a rozsdaövezet zöldítését.

Egyébként a gyorsvasút megépítését az első Orbán-kormány is tervezte, akkor Demján Sándor nagyvállalkozó bevonásával, két éve pedig az is felvetődött, hogy a „keleti nyitás” politikájának jegyében kínaiakra bízzák. Mindenesetre olyan javaslatok ma már nem várhatók, mint 2007 októberében Demszky Gábor szintén volt SZDSZ-es főpolgármestertől, aki bezárta, illetve Rákosrendezőre költöztette volna a Nyugatit, hogy a sínek helyén kávézókat nyisson.

A kormány kerekasztal-tárgyalást indít az autózás ügyében, mert felülvizsgálná a járművek üzembe helyezésének, fenntartásának jelentős terheit és a felesleges adminisztrációt. Lázár szerint a 40 éve hatályos KRESZ helyett a mai követelményeknek megfelelő szabályozást szeretnének. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.