A legnagyobb magyar töri az utat a Dunán

Budapestre érkezett a 420 tonnás Széchenyi jégtörő hajó, mi is felszálltunk rá.

Velkei Tamás
2017. 01. 12. 15:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar folyók a Duna és a Dráva kivételével mind befagytak. Legnagyobb folyónk magyarországi szakaszán, a bősi vízerőmű alatt szintén megindult a jegesedés, Győr közelében tíz-, a fővárosnál negyvenszázalékos, Mohács térségében eléri a nyolcvan százalékot. Sőt, a szűkületeknél akár ennél nagyobb is lehet a jégborítottság mértéke, de a jég levonulása biztosítva van a mederben – közölte Láng István, az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetője. Hozzátette: Szerbia déli részén, Belgrád alatt már beállt a Duna, a Dráván jelenleg negyvenszázalékos a jegesedés.

A jégzajlás miatt a Duna teljes magyarországi szakaszán hajózási zárlatot rendelt el a hajózási hatóság, ami arra is lehetőséget biztosít, hogy a megsérült úszójeleket – amelyek a biztonságosan hajózható vízi utakat jelzik – beszedjék és megjavítsák. Magyarország szerződés keretében együttműködik Szerbiával és Horvátországgal, a három ország kijelölte azt a szakaszt, ahol közösen védekezik, valamint azokat a kikötőket, ahová szükség esetén a jégtörő hajók kiköthetnek. A magyar jégtörők készen állnak arra, hogy szükség esetén a határ túloldalán vessék be őket.

Folyamatos a jégmegfigyelő szolgálat, a zajló jég útját igyekeznek egyengetni a fel-alá járó, speciális páncélzattal ellátott a jégtörő hajók segítségével; a Dunán nyolc, a Tiszán tíz hajó teljesít szolgálatot vagy áll készenlétben. A munkára azért van szükség, hogy ne alakulhassanak ki jégtorlaszok. Amennyiben valahol mégis torlasz jönne létre, alulról, vagyis a folyásiránnyal szemközt haladva bontják meg a jeget.

A jégtáblák kilenctizede a víz felszíne alatt található. Ezt akkor tapasztaltuk meg, amikor a sajtótájékoztató után kifutottunk a Dunára a Budapesten állomásozó Széchenyi jégtörővel. Óriási, olykor több száz négyzetméteres jégtáblákat úgy roppant miszlikbe a legnagyobb magyar jégtörő hajó, hogy alig érezzük a fedélzeten a rázkódást.

Láng István figyelmeztetett: az átmeneti enyhülés után a helyzet stagnálása és további jégképződés várható. Eközben a kisebb folyókon már azonosították a vízügyesek azokat a szakaszokat, ahol olvadáskor esetleg torlaszok képződhetnek. A jégtorlaszok megbontására alkalmas géppark már készenlétben áll.

A magyarországi folyók mellett az összes nagy tavunk is befagyott, immár a Balatonon is összefüggő jégfelület alakult ki. Ezzel elhárult annak a veszélye, hogy a nagy szél torlaszokat tudjon emelni a jégtáblákból. A Sió-zsilipet nagy nyomású forró vízzel tartják karban, emellett a jégvédekezés részeként a zsilipeket saját berendezésekkel, meleg vízzel és mechanikus módszerekkel tartják karban országszerte.

###HIRDETES2###

Széchenyi, a legnagyobb

Az 1956-os nagy dunai jeges árvíz után az ország vezetése úgy döntött, hogy jégtörő flottát épít, a munka harminc éven át zajlott. Az utolsó jégtörők egyike volt a Széchenyi, 1988-ban épült. A legnagyobb magyar jégtörő 420 tonnás, és megerősített, 20 milliméteres orrpáncélzattal van ellátva, még hátramenetben is képes jégtörésre. Az ikerdöngölővel – amely a hajót billenő-csavaró mozgásba képes hozni, hogy a nagyobb, vastagabb táblákat is széttörhesse – felszerelt Széchenyi akár harminc centiméteres jégtakaróban is képes óránkénti 4-5 kilométeres sebességre. (V. T.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.