Bécsben sincs kormány a villamoson

Ugye milyen bosszantó, amikor az ügyeletes titán ráparkol a villamossínre? Bécsben sem jobb a helyzet.

Varga Attila
2017. 01. 17. 17:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Romlik a közlekedési morál, jelentősen nőtt a tömegközlekedést akadályoztató parkolások száma. 2015-ben 1174, 2016-ban már 1637 alkalommal akadályozta hosszabb-rövidebb ideig szabálytalanul várakozó gépjármű Budapesten a tömegközlekedési járatok forgalmát – tudtuk meg a BKV Zrt.-től. Negatív rekord, hogy a 74-es troli vonalán ebben az évben 215 esetben jelentett akadályt szabálytalanul várakozó gépjármű. A belső Bécsi úti szakaszon, a Mester utcában, valamint a Krisztina körúti szakaszokon fordul elő gyakran ilyen jellegű forgalmi akadály – közölték lapunkkal a szakemberek.

A tapasztalatok szerint a menetrend szerinti közlekedésben szinte bárhol előfordul sínre parkolás, ahol a közúttal közösen használja a villamos a vágányokat. 2016-ban szabálytalan parkolás 21 alkalommal akadályozta az 51-es villamos, 13 alkalommal a 17-es villamos, 12 alkalommal a 19-es villamos és 6 alkalommal a 41-es villamos forgalmát.

A szabálytalan várakozások jellemzően körülbelül 15-30 percig jelentettek akadályt. Ugyanakkor ilyen esetben általában 2-3 óra szükséges a menetrendszerű közlekedés helyreállításához – azaz hogy minden járat a számára meghatározott időben induljon –, tehát az utasok számára hosszabb ideig tartó kellemetlenséget jelentenek a szabálytalanul várakozó autók.

Arra a kérdésünkre, hogy például a villamosvezetőnek milyen eszközei vannak a sínen veszteglő gépkocsi észlelésekor, azt a választ kaptuk, hogy mindössze annyit tehet, hogy jelzi a tényt a Budapesti Közlekedési Központ forgalomirányítási központjának, továbbá tájékoztatja az utasokat az akadályról, esetleg az alternatív továbbutazási lehetőségekről. Ilyenkor a BKK forgalomirányítási központja intézkedik tovább: értesítik az illetékes szerveket, amelyek közvetlenül felléphetnek a szabálytalanul várakozókkal szemben. A közösségi közlekedést érintő forgalmi zavarok gyors feloldása érdekében a BKK a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatósággal, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósággal, valamint a rendőrséggel épített ki hatékony együttműködést.

A szabálytalanul várakozó gépjárművek elszállítását a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság végzi. 2016-ban 250 esetben intézkedtek: ebből 130 alkalommal elszállították a járművet, 120 esetben pedig áthelyezték. Utóbbira akkor kerül sor, ha a gépjármű szabályosan várakozik, mégis akadályozza a közösségi közlekedési járatok forgalmát. A többi esetben a szabálytalanul várakozó autó vezetője még az intézkedés előtt a helyszínre érkezett.

A bírság nagysága a szabálysértés mértékének függvényében jogszabályban van rögzítve. Tiltott helyen várakozás esetén tízezer forint a büntetés. Az elszállítás költsége további húszezer forintot jelenthet.

Néhány évvel ezelőtt a Fővárosi Önkormányzat városüzemeltetési bizottságának megbízásából a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület egy tanulmányban megállapította, hogy a villamosokat, trolibuszokat, autóbuszokat a helytelen parkoláson kívül számos olyan zavartényező akadályozza, melyek szerintük megfelelő rendőri jelenlét esetén kiküszöbölhetők lennének. Gyakori problémát jelent, hogy a személyi sérüléssel nem járó koccanások, balesetek esetén az autósok nem törekednek a mihamarabbi megegyezésre és az autóik által okozott forgalmi akadály elhárítására, hanem vitával és egyezkedéssel töltve az időt akadályozzák a forgalom résztvevőit, néha akár az őket kikerülni képtelen kötöttpályás járműveket is.

Ha hihetünk a statisztikának, Bécsben még rosszabb a helyzet mint Budapesten. Csaknem 2300 alkalommal állták el tavaly szabálytalanul parkoló autók a villamos- és buszjáratok útját az osztrák fővárosban. Emiatt az utasoknak akár 40 percet is kellett várakozniuk, 650 esetben pedig csak a gépkocsi elvontatása segített. A 2015-ös 2200 esethez képest némi mérséklődés tapasztalható.

A város és a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien folyamatos kampányokkal igyekszik felhívni a sofőrök figyelmét arra, hogy úgy és olyan helyen tegyék le az autójukat, ahol nem akadályozzák a buszokat, villamosokat.

Bécsben is mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia annak, aki nem figyel oda parkoláskor, és a leállított gépjárműve akadályozza a forgalmat. A minimum 36 eurós büntetés mellett ugyanis neki kell kifizetnie az autó elvontatását, a tűzoltókat, de még a személyzet túlóráit is. Így könnyen több száz euróra is rúghatnak a költségek – közölte lapunkkal Bécs külképviseleti irodája.

Az osztrák fővárosban egyes területeken a leparkolt autóknak rá sem szabad lógniuk azokra a betonlapokra, amelyekben a villamossínek futnak. A Döblinger Hauptstrasse egy szakaszán, a 37-es villamos vonala mentén pedig – kísérleti jelleggel – elektronikus kijelzők figyelmeztetnek, ha az autós nem tartotta meg a kellő távolságot a sínekhez. Währingben, a 9-es és a 42-es villamos vonalán ugyanakkor csak a teljes megállási és parkolási tilalom bevezetése segített a rossz helyzeten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.