Már a MÁV vezetésénél pattog a labda

„Eddig volt türelem, de ez már szappanoperára kezd hasonlítani.”

Markotay Csaba
2017. 01. 13. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak ellenére, hogy csaknem másfél hónapja tartanak a bértárgyalások a MÁV-nál, egyelőre nemhogy kormánydöntés, de még konkrét előterjesztés sincs arról, hogy az egyre türelmetlenebb vasutasok béremelésére mekkora plusztámogatást kaphat idén a létszámhiánnyal küzdő vasúttársaság. Ez derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lapunknak küldött válaszából.

A többi között arra kérdeztünk rá a tárcánál, hogy mekkora pluszpénzt kaphat idén a MÁV, hogy a minimálbér és a szakmunkás-minimálbér emelésén túl (ami a csaknem 38 ezer munkavállaló harmadát, 12 ezer embert érintett közvetlenül) a többi dolgozó is fizetésemelést kaphasson, illetve reálisnak tartják-e az érdekképviseleteknek azt a kérését, hogy a jövő év végéig 30 százalékkal emelkedjen a minimálbér felett a vasutasok fizetése. Ez már csak azért is nagyon fontos lenne, mert jelenleg nagyjából ezerfős a létszámhiány, és a munkavállalók elvándorlását csak magasabb bérekkel lehetne megállítani vagy legalább lassítani.

A tárca lapunknak mindössze annyit válaszolt, hogy „a 2017. évi minimálbér-emelés és garantált bérminimum-emelés állami tulajdonú gazdasági társaságokra gyakorolt hatásairól, a bérfejlesztéshez szükséges forrás biztosításáról kormány-előterjesztés készül”.

E hét kedden lett volna a bértárgyalások újabb fordulója a vasúttársaságnál, de a kormány válasza nélkül sem az érdekképviseletek, sem a társaság vezetése nem tudott miről egyeztetni, így le is fújták ezt a fordulót. – Eddig volt türelem, de ez már szappanoperára kezd hasonlítani – fogalmazott lapunknak Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke.

Jelezte, ha a hónap végéig sem lesz elmozdulás, készek kollektív munkaügyi vitát kezdeni, azaz tiltakozó akciók vagy akár sztrájk is elképzelhető. A fejlesztési tárca válaszával kapcsolatban annyit mondott, hogy a „labda most a tulajdonosnál pattog”, és reményét fejezte ki, hogy a jövő péntekre tervezett bértárgyaláson már konkrétumokkal tud előállni a vasúttársaság vezetése.

A vasutas érdekképviseletek már másfél hónapja jelezték, hogy középtávú, két-három éves bérmegállapodást akarnak kötni a MÁV-csoporttal. A minimálbér emelésén túl 2018 végéig kért további harmincszázalékos emelést azzal indokolták, hogy a minimálbér emelése miatt a vasutasok egy részének nőtt ugyan a fizetése, de ezzel bértorlódás alakult ki, ezért azoknak a bérét is emelni kell, akik valamivel e felett keresnek. A MÁV ugyancsak egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program bevezetését szeretné elérni. Szakszervezeti becslések szerint a kért harmincszázalékos béremelésnek 15-20 milliárd forint lehet a költségigénye.

– Egyre inkább érzékelhető az elvándorlás is a vasútnál – érzékeltette a helyzetet Halasi Zoltán. Nemrég a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János a Hír TV-nek azt mondta, hogy a létszámhiány minden területet érint. Szerinte emiatt járatcsökkentések, késések és más fennakadások is lehetnek, amit az utasok éreznek majd meg leginkább. A Vasutasok Szakszervezete augusztusban nyolcszáz betöltetlen álláshelyről beszélt, miközben 2015 végén még csak nagyjából 233 dolgozó hiányzott az állami vasúttársaságtól, vagyis közlésük szerint az utóbbi egy évben hatalmasat nőtt a munkaerőhiány. Ráadásul 2019-ig további 4 ezer MÁV-alkalmazottnál esedékes a nyugdíjazás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.