Annak ellenére, hogy csaknem másfél hónapja tartanak a bértárgyalások a MÁV-nál, egyelőre nemhogy kormánydöntés, de még konkrét előterjesztés sincs arról, hogy az egyre türelmetlenebb vasutasok béremelésére mekkora plusztámogatást kaphat idén a létszámhiánnyal küzdő vasúttársaság. Ez derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lapunknak küldött válaszából.
A többi között arra kérdeztünk rá a tárcánál, hogy mekkora pluszpénzt kaphat idén a MÁV, hogy a minimálbér és a szakmunkás-minimálbér emelésén túl (ami a csaknem 38 ezer munkavállaló harmadát, 12 ezer embert érintett közvetlenül) a többi dolgozó is fizetésemelést kaphasson, illetve reálisnak tartják-e az érdekképviseleteknek azt a kérését, hogy a jövő év végéig 30 százalékkal emelkedjen a minimálbér felett a vasutasok fizetése. Ez már csak azért is nagyon fontos lenne, mert jelenleg nagyjából ezerfős a létszámhiány, és a munkavállalók elvándorlását csak magasabb bérekkel lehetne megállítani vagy legalább lassítani.
A tárca lapunknak mindössze annyit válaszolt, hogy „a 2017. évi minimálbér-emelés és garantált bérminimum-emelés állami tulajdonú gazdasági társaságokra gyakorolt hatásairól, a bérfejlesztéshez szükséges forrás biztosításáról kormány-előterjesztés készül”.
E hét kedden lett volna a bértárgyalások újabb fordulója a vasúttársaságnál, de a kormány válasza nélkül sem az érdekképviseletek, sem a társaság vezetése nem tudott miről egyeztetni, így le is fújták ezt a fordulót. – Eddig volt türelem, de ez már szappanoperára kezd hasonlítani – fogalmazott lapunknak Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke.
Jelezte, ha a hónap végéig sem lesz elmozdulás, készek kollektív munkaügyi vitát kezdeni, azaz tiltakozó akciók vagy akár sztrájk is elképzelhető. A fejlesztési tárca válaszával kapcsolatban annyit mondott, hogy a „labda most a tulajdonosnál pattog”, és reményét fejezte ki, hogy a jövő péntekre tervezett bértárgyaláson már konkrétumokkal tud előállni a vasúttársaság vezetése.
A vasutas érdekképviseletek már másfél hónapja jelezték, hogy középtávú, két-három éves bérmegállapodást akarnak kötni a MÁV-csoporttal. A minimálbér emelésén túl 2018 végéig kért további harmincszázalékos emelést azzal indokolták, hogy a minimálbér emelése miatt a vasutasok egy részének nőtt ugyan a fizetése, de ezzel bértorlódás alakult ki, ezért azoknak a bérét is emelni kell, akik valamivel e felett keresnek. A MÁV ugyancsak egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program bevezetését szeretné elérni. Szakszervezeti becslések szerint a kért harmincszázalékos béremelésnek 15-20 milliárd forint lehet a költségigénye.
– Egyre inkább érzékelhető az elvándorlás is a vasútnál – érzékeltette a helyzetet Halasi Zoltán. Nemrég a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János a Hír TV-nek azt mondta, hogy a létszámhiány minden területet érint. Szerinte emiatt járatcsökkentések, késések és más fennakadások is lehetnek, amit az utasok éreznek majd meg leginkább. A Vasutasok Szakszervezete augusztusban nyolcszáz betöltetlen álláshelyről beszélt, miközben 2015 végén még csak nagyjából 233 dolgozó hiányzott az állami vasúttársaságtól, vagyis közlésük szerint az utóbbi egy évben hatalmasat nőtt a munkaerőhiány. Ráadásul 2019-ig további 4 ezer MÁV-alkalmazottnál esedékes a nyugdíjazás.