Május elsejére aláírhatják a BKV-s bérmegállapodást

A közlekedési cég és a szakszervezetek a munkaerőhiány és -elvándorlás problémáját is orvosolnák.

2017. 04. 27. 5:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint valószínű, hogy pénteken megszülethet a 2017-es bérmegállapodás a BKV menedzsmentje, illetve a két legnagyobb szakszervezeti tömörülés, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) és a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége között – mondta el lapunknak Bolla Tibor, a fővárosi közlekedési társaság vezérigazgatója. Megerősítette a Magyar Nemzet értesülését arról, hogy az elviekben már elfogadott, összesen 15 százalékos béremeléssel kapcsolatban már csak egy apró részletkérdésben van vita. A januárig minden dolgozónak visszamenőlegesen járó 10 százalékos növekmény fölött ugyanis 5 százalékot differenciáltan osztanának szét. Az érdekvédők azt szeretnék, hogy annak zömét a legalacsonyabb fizetésűek kapják. Bolla Tibor szerint így 15 százalék fölötti mértékben emelkedhet a járművezetők és a karbantartók fizetése. A tegnapi tárgyalások után ennek módját kell még pontosítani. Kérdésünkre a vezérigazgató hozzátette: a bérmegállapodás tartalmazni fogja a BKV-t is érintő munkaerőhiány orvoslását. A béremeléssel egyrészt növelik a belföldi, köztük az állami közlekedési cégekkel szembeni versenyképességet, másrészt az új jelentkezőket májustól már a megemelt bérrel alkalmazhatják.

Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke szerint a béremelésről számszakilag már nincs vita, az ugyancsak visszamenőlegesen járó differenciálás elveiben, az egyösszegűségben kell megállapodni, s akkor május elseje előtt aláírják az egyezséget. Ebben az esetben természetesen visszavonják a március végén bejelentett sztrájkot, amit a BKV ajánlatára felfüggesztettek. Gulyás Attila is egyetért a cégvezetéssel abban, hogy vonzóbbá kell tenni a céget a munkavállalók számára, a mérnöki fizetések például 250 ezer forintról 350 ezerre emelkedhetnek. Az érdekvédők a dolgozók munkakörülményeinek javítását is elengedhetetlennek tartják.

Nemes Gábor, a sztrájkhoz egyébként csatlakozott Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta: természetesen ők is elfogadják a bérmegállapodást. Tudomásul veszik, hogy az ő szervezetük magasabb bérkövetelésére egyelőre nincs mód, de nem nyugszanak. – Mindaddig folytatjuk a bérharcot, amíg meg nem állítjuk a munkaerő-elvándorlást. A megállapodás ellenére is felvesszük a kapcsolatot a bécsi szakszervezetekkel, s ha lesznek dolgozók, akik így is külföldre mennének, akkor segítünk nekik – tette hozzá Nemes Gábor.

Bírsággondok. A III. kerületi önkormányzat azzal az önkényes lépésével, hogy az ORFK megismételt állásfoglalását meg sem várva, újraindította az autósok szabálytalan kamerás bírságolását, komoly kérdéseket nyitott ki – jelentette ki lapunknak Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Szerinte azt ma már senki sem vitathatja, nem lehet úgy közlekedési bírságot kiszabni, pénzt beszedni senkitől, hogy nincs ott a helyszínen a közterület-felügyelő, aki igazoltatja a szabálytalankodót. A be nem fizetett bírságok kapcsán az ORFK korábban már jelezte: ha a hivatalból indított rendőrségi eljárásban a járművezető személye nem állapítható meg, az üzembentartóval szemben nem lehet szankciót alkalmazni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.