Menekíti az iskolából a gyerekét, aki megteheti

Emellett azért is egyre több a magántanuló, mert nem kellenek az iskoláknak a „problémás” nebulók.

Hutter Marianna
2017. 04. 28. 8:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az elmúlt években csökkenő tendenciát mutatott, 2016-ra jelentősen nőtt a magántanulók száma – derül ki a Magyar Nemzet összesítéséből. Lapunk az Oktatási Hivatalhoz nyújtott be közérdekűadat-igénylést, hogy megtudjuk, hogyan változott az arány az elmúlt tíz évben. Az adatokból az látszik, hogy 2008 óta vagy csökkent, vagy stagnált a magántanulók száma, nagyjából azzal arányosan, ahogyan évről évre fogy a gyermekek létszáma. Ugyanakkor míg tavalyelőtt 6835 magántanulót tartottak nyilván, ez a szám 2016-ra több mint tíz százalékkal nőtt, vagyis tavaly már több mint 7500 gyermek tanult ebben a státusban.

Jelentős növekedés főleg az általános iskolások körében történt, vagyis abban a tanulói rétegben, akik között egyébként is a legtöbb magántanulót találni. Az általános iskolás magántanulók száma a tavalyi évre közel 530-cal nőtt, összesen 6018 diákra. A legtöbb ilyen diák Budapesten (1025 fő), Pest megyében (755) és Borsod-Abaúj-Zemplénben (541) van. A legnagyobb mértékű növekedést a fővárosban mérték, ahol egyetlen esztendő alatt százhússzal lett több magántanuló.

Általában két ok miatt válnak magántanulóvá a diákok: egyik, amikor az intézmény szeretne megszabadulni a problémás diákoktól, a másik pedig, hogy a középosztály kimenekíti a gyermekeket az iskolából – mondta lapunknak Lannert Judit oktatáskutató. A szakember szerint a magántanulói státusba sorolás pontos indoka nélkül nehéz megmondani, miért nőtt meg az arányuk a tavalyi évre.

Legutóbb 2006 és 2008 között ugrott meg az otthon felkészülő diákok száma, amikor szigorítottak a gyermekek sajátos nevelési igényű (SNI) kategóriába sorolásának feltételein. Miután az SNI-vé nyilvánítás megnehezítése együtt járt az iskoláknak juttatott korábbi bőkezűbb támogatások csökkentésével, az alacsonyabb finanszírozás mellett az intézmények egyre kevésbé tudták vállalni a magatartási és tanulási nehézséggel küszködő gyermekek ellátását. Így ezeket a diákokat egyszerűbbnek tűnt magántanulóvá nyilvánítani.

Szerepelhet az is a magántanulói létszám tavalyi növekedésének okai között, hogy 2014 óta az iskoláknak már lehetőségük van a külföldön tanulókat ilyen státusba sorolni. Lannert Judit hangsúlyozta: a magántanulók létszáma az összes tanuló számához mérve nem tekinthető soknak, vagyis nem beszélhetünk tömegesen elterjedt jelenségről.

A magántanulókkal kapcsolatban az Oktatási Hivatal is végzett vizsgálatot, még 2014-ben. Ennek alapcélja az volt, hogy megállapítsák, mennyire jogszerűek a magántanulóvá nyilvánítási eljárások, illetve mi az iskolák ezzel kapcsolatos gyakorlata. Azt a teóriát erősítette a hivatal ellenőrzése, miszerint bizonyos iskolák ily módon szabadulnak meg a problémás gyermekektől. Az adatok szerint magasabb volt a hátrányos helyzetű gyermekek aránya a saját kérelemre magántanulóvá vált diákok között (26 százalék), mint az átlag tanulói körben (21,7). Sőt, míg a 2013–2014-es tanévben az összes tanuló 7,8 százaléka volt halmozottan hátrányos helyzetű, a magántanulók esetében ez 14,5 százalékot jelentett. Nem volt jobb a helyzet a sajátos nevelési igényű gyermekek esetén sem: arányuk a vizsgálati mintában 10,9, az összes tanuló esetében viszont csak 4,8 százalék volt. Így maga az Oktatási Hivatal is levonta a szomorú következtetést: a különös figyelmet igénylő tanulók aránya a kérelemre magántanulók között az átlagos aránymutatókhoz viszonyítva felülreprezentált, különösen az általános iskolákban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.