Tovább késhet a metrófelújítás

Harmincmilliárd forinttal magasabb ajánlatok érkeztek a megállók felújítására kiírt tendereken. A főváros hallgat.

2017. 05. 13. 4:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 30 milliárd forinttal, azaz a 3-as metró felújítására a kormány által meghatározott 137,5milliárd forint csaknem 23 százalékával magasabb ajánlatok érkeztek a metrómegállók felújítására kiírt tendereken – erősítették meg a Magyar Nemzetnek belső szakmai források a hasonló nagyságú ártúllépésről szóló sajtóhíreket.

Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója érdeklődésünkre azt mondta: annál többet, amit az ügyben Tarlós István főpolgármester (Fidesz–KDNP) még csütörtökön az Indexnek nyilatkozott, vagyis hogy „kedvezőbbnek” ítélik meg a helyzetet a tavalyinál, nem kívánnak mondani. A tavaly végül visszavont tenderekre ugyanis jóval magasabbra srófolták az árakat a jelentkezők. A három szakaszra bontott állomásrekonstrukciókra, valamint a pálya megújítására kiírt négy pályázat közül az egyiknél 53 százalékos volt a túllépés. Tarlós István akkor lefújta az egészet, és a BKV mint ajánlatkérő visszavonta a tendereket. Budapest vezetője akkor azt mondta: amíg ő a főpolgármester, fedezet nélküli kötelezettségvállalás itt nem lesz. A cselekmény ugyanis a hatályos magyar jogszabályok szerint törvénysértő, és büntetőeljárás indulhat az ellen a vezető ellen, aki így tesz.

Az ügyben a BKV sem kívánt tájékoztatást adni, mert szerintük a közbeszerzési törvény ezt nem teszi lehetővé. Ugyanakkor Bolla Tibor, a fővárosi közlekedési cég vezérigazgatója lapunk kérdésére még a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésének szünetében azt mondta: ha akár csak egy pályázat is érvénytelennek bizonyul, a kétszer 30 napos határidő elteltével sem lehet szerződést kötni, és tovább késhet a beruházás megkezdése.

Tarlós István a Hvg.hu értesülése szerint jövő hét közepén találkozhat Orbán Viktor kormányfővel, akitől most már nemcsak az önkormányzati cégek és a hivatali tisztviselők béremelésének fedezetét kérheti, hanem a metrófelújítás megemelkedett költségeinek finanszírozását is. A lap szerint a kormány még be sem adta hivatalosan Brüsszelnek a támogatási pályázatot, de Szeneczey Balázs külsős főpolgármester-helyettes szerdán fővárosi képviselőknek adott szóbeli tájékoztatása szerint ez nem jelent semmit, ugyanis az Európai Unió illetékes szervezete, a Jaspers támogatja a projektet. Az Európai Unió hivatalos lapjában április végén megjelent közbeszerzési pályázati módosításokból már lehetett következtetni a további késésre. A tenderek ajánlattételi, egyben bontási határidőit ugyanis folyamatosan meghosszabbították. Végül a 3-as metróvonal középső, a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti szakaszán lévő állomások felújítására kiírt tenderre érkezett ajánlatokat, akárcsak a Kőbánya-Kispest és a Népliget közötti déli, valamint a Dózsa György út – Újpest-központ szakaszon lévő északi állomásokét május 11-én bontották fel. A pályaszakasz felújítására, a vágányépítési munkákra kiírt pályázatnál az EU hivatalos lapjában még tegnap is május 20-a szerepelt ajánlattételi határidőként. Tarlós István nemrég még abban bízott, hogy a nyár közepén megkezdődhetnek a kivitelezési munkák, ha a tavaly visszavont tenderekkel ellentétben a vállalkozók reális, de semmiképpen nem 50 százalékkal magasabb ajánlatot tesznek, mint korábban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.