Azon túl, hogy az elmúlt 10 évben egyetlen kormányzat sem emelte a hallgatók ösztöndíjat, számtalan más probléma is nehezíti a felsőoktatásban tanuló fiatalok életét. Például az állam által biztosított 44 400 kollégiumi férőhely több mint 85 százaléka nem felel meg a jogszabályi minimumfeltételeknek – derül ki a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) lapunk által megismert jelentéséből. A szervezet az elmúlt hónapokban Jövőkép címen fórumsorozatot tartott a hallgatóknak, hogy felmérjék, a diákok mit változtatnának a felsőoktatás rendszerén. Mint lapunk nemrégiben beszámolt róla: az ösztöndíjakat 2007 óta nem emelték, ma egy jó tanulmányi eredményeket produkáló diáknak mindössze nettó 13 ezer forint átlagosan az ösztöndíja. „A tanulmányi ösztöndíj alacsony összege nem bír motiváló erővel, nem elegendő a megélhetés, akár önfenntartás támogatására, így a munkavállalás nem pusztán a jövedelemkiegészítés és tapasztalatszerzés egyik módja, hanem sok esetben létkérdés” – írja a HÖOK tanulmánya. Ugyancsak súlyos probléma a fővárosban és a vidéken egyaránt, hogy nincs a szükségetek kielégítéséhez elegendő kollégiumi férőhely. Sőt: a HÖOK adatgyűjtése szerint a meglévő kollégiumi épületek fejlesztésére és állagmegóvására is több forrást kellene fordítani, hiszen az elmúlt években a kollégiumok több mint felénél nem történt anyagi ráfordítás egyik területen sem. Utóbbi nem meglepő, hiszen a fenntartás forrását biztosító kollégiumi normatíva 2006 óta változatlan (mértéke 116 500 Ft/év/hallgató), így az intézmények vagy más forrásokat kénytelenek átirányítani, vagy nem tudják biztosítani a fenntartást megfelelő színvonalon. Az egyik fórumon volt is olyan hallgató, aki megjegyezte: „Hát van olyan koli, ahol erős gyomor és jó idegek kellenek a mindennapokhoz.”
Ráadásul a hazai hallgatók hátrányt szenvednek amiatt, hogy a külföldi hallgatók után magasabb állami támogatás jár a kollégiumoknak, „ami mára általános gyakorlattá tette ezen csoport előtérbe helyezését — a helyzet átfogó rendezése helyett”. Ráadásul sok diák úgy érzi, a külföldi hallgatókat más területeken is pozitív diszkriminációban részesítik, még akár a vizsgák során is. „Értem én, hogy kell a bevétel, de ez nem mehet a magyar hallgatók érdekeinek rovására” – jegyezte meg keserűen az egyik tanuló.