Hiába a bérkorrekció, a MÁV mellett a buszos társaságok sem bírják felvenni a versenyt a munkaerőért folytatott harcban. A BKV-nál például legalább 150-200 sofőr hiányzik. Az érdekképviseletek itt 500 emberről beszélnek; más szakszervezeti képviselők szerint ekkora lehet a munkaerőhiány a vidéki Volán-társaságoknál is – értesült a Magyar Nemzet.
Jelentős eltérések vannak a fizetések között, míg ugyanis egy kezdő BKV-sofőr 180-200 ezer forintot is megkeres egy hónapban, a vidéki buszvezetők átlagosan nettó 130-170 ezret kapnak. A legnagyobb vidéki szolgáltató, a Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint náluk bruttó 264 ezer (nettó 170 ezer) forintot keresnek a sofőrök, amihez még hozzájön havonta – átlagosan – 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint kafetéria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás. Szerepel a juttatási csomagban a családtagoknak adott kedvezményes utazási és üdülési lehetőség, valamint életbiztosítás is. A vállalat próbálja bővíteni a lehetséges jelentkezők körét, ezért saját képzéseire már húszéves jelentkezőket is várnak, akik mire elvégzik a 10-11 hónapos tanfolyamot, be is töltik a buszvezetés esetében előírt 21 éves kort. Idén átlagosan 13 százalékkal emelték a fizetéseket, de a tervek szerint jövőre 12, 2019-ben pedig további ötszázalékos emelés várható.
– Úgy látszik, az a 30 százalékos béremelés, amelyet három év alatt kapunk meg, nem lesz elég az elszívóhatás megállítására – mondta lapunknak Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki szerint nemcsak a külföldi munka jelent alternatívát a sofőröknek, hanem gyakorlatilag bármi, ahol több pénzt kapnak. – Hiába emelkedik a buszsofőrök bére, az egész országban nőttek a fizetések, így továbbra is munkaerőhiánnyal küzdünk – közölte. Úgy véli, komoly probléma az is, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj, így ha egy 60 éves járművezető nem megy át az egészségügyi alkalmassági vizsgálaton, akkor ott áll munkanélküliként néhány évvel nyugdíjazása előtt. Munkát nem talál majd, a nyugdíj viszont még túl messze van.