Több száz buszsofőr hiányzik a közlekedési cégektől

A harmincszázalékos béremelés is kevés lehet, mivel nem csak a külföldi munka jelent alternatívát.

Lőrincz Tamás
2017. 07. 27. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába a bérkorrekció, a MÁV mellett a buszos társaságok sem bírják felvenni a versenyt a munkaerőért folytatott harcban. A BKV-nál például legalább 150-200 sofőr hiányzik. Az érdekképviseletek itt 500 emberről beszélnek; más szakszervezeti képviselők szerint ekkora lehet a munkaerőhiány a vidéki Volán-társaságoknál is – értesült a Magyar Nemzet.

Jelentős eltérések vannak a fizetések között, míg ugyanis egy kezdő BKV-sofőr 180-200 ezer forintot is megkeres egy hónapban, a vidéki buszvezetők átlagosan nettó 130-170 ezret kapnak. A legnagyobb vidéki szolgáltató, a Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint náluk bruttó 264 ezer (nettó 170 ezer) forintot keresnek a sofőrök, amihez még hozzájön havonta – átlagosan – 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint kafetéria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás. Szerepel a juttatási csomagban a családtagoknak adott kedvezményes utazási és üdülési lehetőség, valamint életbiztosítás is. A vállalat próbálja bővíteni a lehetséges jelentkezők körét, ezért saját képzéseire már húszéves jelentkezőket is várnak, akik mire elvégzik a 10-11 hónapos tanfolyamot, be is töltik a buszvezetés esetében előírt 21 éves kort. Idén átlagosan 13 százalékkal emelték a fizetéseket, de a tervek szerint jövőre 12, 2019-ben pedig további ötszázalékos emelés várható.

– Úgy látszik, az a 30 százalékos béremelés, amelyet három év alatt kapunk meg, nem lesz elég az elszívóhatás megállítására – mondta lapunknak Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki szerint nemcsak a külföldi munka jelent alternatívát a sofőröknek, hanem gyakorlatilag bármi, ahol több pénzt kapnak. – Hiába emelkedik a buszsofőrök bére, az egész országban nőttek a fizetések, így továbbra is munkaerőhiánnyal küzdünk – közölte. Úgy véli, komoly probléma az is, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj, így ha egy 60 éves járművezető nem megy át az egészségügyi alkalmassági vizsgálaton, akkor ott áll munkanélküliként néhány évvel nyugdíjazása előtt. Munkát nem talál majd, a nyugdíj viszont még túl messze van.

Tapasztaltabb sofőrjeik a BKV szerint a 180-200 ezer forintos kezdőfizetés másfél-kétszeresét is megkereshetik. Ám Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke elmondása szerint ez csak a régóta a vállalatnál dolgozókra igaz, és ebben az összegben már – az éjszakai pótléktól kezdve a különféle juttatásokig – minden benne van.

Egyébként a BKV tájékoztatása szerint nemcsak járművezetőből van kevés, hanem szakmunkásból és mérnökből is. – Jelenleg intenzívebb hirdetéssel próbáljuk a létszámot feltölteni, de a fő célunk a versenyképes jövedelmek elérése – közölte a BKV, egyúttal jelezve, hogy a járműveken kívül honlapjukon, a Profession.hu oldalon, valamint a – Habony Árpádhoz, a miniszterelnök informális tanácsadójához köthető – Lokál nevű újságban is hirdetnek.

A vállalat szerint nagy segítséget jelentett az idei 15 százalékos béremelés, tervük pedig, hogy jövőre is emelik majd a fizetéseket. Gulyás Attila szakszervezeti vezető lapunknak azt mondta, hogy mindenképpen két számjegyű bérnövekedést akarnak elérni, az erről szóló tárgyalások pedig a szokásoktól eltérően nem tavasszal, hanem már idén ősszel megkezdődhetnek. – Januárig a terveink szerint megállapodunk a bértarifarendszerről is, amelynek következtében a fizetéseket a munkakör és a szolgálati idő alapján határozzák meg, így teljesen átlátható és kiszámítható szisztéma jön létre. Jelenleg akár 20 százalékos eltérés is lehet a bérek között, ráadásul teljesen indokolatlanul – fogalmazott.

Ugyanakkor az érdekképviseleti vezető elmondta, egyelőre az idei béremelés fedezete sincs biztosítva, a források közé ugyanis betervezték a nagyjából egymilliárd forintot érő, a Stadionoknál lévő irodaház eladását is. – Eddig ezt nem sikerült értékesíteni, és ha így marad év végéig, akkor ismét a tulajdonoshoz kell fordulni forrásokért – mondta.

Úgy véli, egyelőre nem lehet megállapítani, hatásos-e az idei 15 százalékos bérfejlesztés, de az biztos, hogy egyelőre nem özönlenek a jelentkezők a vállalathoz. A munkaerőhiány szerinte valójában akár 500 fős is lehet. – A vállalat által közölt, 150-200 fős adat a nyári menetrendet tükrözi, viszont szeptembertől – különösen a metrópótló buszok elindulása után – ennél több ember is hiányozhat – mondta. Gulyás Attila szerint természetesen a béremelés az egyik legfontosabb eszköz a munkaerőért folytatott harcban, de a munkakörülmények javításával is sokat tudnának segíteni.

A BKV és a Volánbusz Zrt. állítása szerint egyébként nincs olyan munkakör, amelyikben olyan szintű a munkaerőhiány, amit ne tudnának pótolni, ám a BKV-nál elismerték, hogy „az utánpótlás biztosítása egyre nehezebb bizonyos hiányszakmákban”.

Tehát a buszos társaságok hasonló problémákkal küzdenek, mint az egyik legnagyobb hazai foglalkoztató, a MÁV. Ahogy kedden beszámoltunk róla, a MÁV csaknem 400 dolgozót azonnal fel tudna venni; 399 fős létszámhiánnyal küzd. Tájékoztatásuk szerint a mozdonyvezetők átlagfizetése bruttó 500 ezer, a jegyvizsgálóké 277 ezer, a mérnököké csaknem bruttó 500 ezer forint.

Annak ellenére nem találnak megfelelő embereket, hogy – a vállalat által idézett kimutatás szerint – az érettségivel végezhető munkakörök közül a mozdonyvezetői állás a második legjobban fizetett munkahely. Felsőfokú állami végzettségű munkavállalók esetében egyébként diplomás minimálbért is alkalmaznak, amelynek összege főiskolai végzettségnél bruttó 270 ezer, egyeteminél pedig bruttó 300 ezer forint. Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke szerint ugyanakkor ezek a számok már a különböző pótlékokkal – mint például az éjszakai munkavégzésért járó kiegészítéssel – növelt összegek, az alapbér ettől elmarad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.