Bár társadalmilag hasznos tevékenységeket valósít meg, a diákok által végzett közösségi szolgálat eddig nem minden iskolában tudta teljesen kifejteni pedagógiai hatását – ilyen és ehhez hasonló következtetéseket von le az Oktatási Hivatal (OH) a programról végzett, lapunk által megismert vizsgálata. Mint ismert, diákoknak a 2012/2013-as tanévtől kezdve kötelező 50 óra közösségi szolgálatot végezni, ez az érettségi vizsga megkezdésének az egyik előfeltétele. A vonatozó törvény szerint a közösségi szolgálat „szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”. A tevékenységet a diákok több területen is végezhetik, például egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási, katasztrófavédelmi vagy bűn- és baleset-megelőzési területen. A diákokat az állami intézményektől kezdve a civilekig sokféle szervezet fogadhatja, de akár magánszemélyekkel is köthet megállapodást az adott iskola.
A szolgálattal kapcsolatos tapasztalatokról szóló vizsgálatot – az Emberi Erőforrások Minisztériuma utasítására – az OH végezte a 2016/2017-es tanévben. Az idén augusztusban megjelent jelentés bár leszögezi: az iskolai közösségi szolgálat jogi, tartalmi szabályozása megfelelőnek bizonyult, mégis számtalan, gyakorlati megvalósítással kapcsolatos problémára világít rá. Például annyi helyen szervezik az iskolák a diákok önkénteskedését, hogy az már a szakmai ellenőrzést nehezíti meg. A helyzetet jól mutatja, hogy az OH által megkérdezett 119 iskola összesen 14 973 fogadóhelyen szervezte a közösségi szolgálat programját. A legkevesebb fogadó szervezettel bíró iskolának három partnere volt, míg a legtöbbnek 986. Mint a hivatal megjegyzi: az alacsony fogadóintézmény-szám éppúgy hiányosságokat mutathat, mint a nagyon magas. A kevés fogadóhellyel szerződő iskolák „valószínűleg nem értették meg pontosan a program célját, és azt gondolták – tévesen –, hogy a tanulókat úgy tudják megóvni, ha nem engedik ki őket az iskola falain kívülre”. Ezzel ellentétben a túl magas szám azt jelezheti: nincs valódi kapcsolat a fogadó intézmény és az iskola között, „hiszen száz feletti fogadó szervezet esetén a kapcsolatok nyilvántartása önmagában erőn felüli feladat”.