Balesetveszélyesek lehetnek, mégis átvette a BKV a Szemereyhez köthető buszokat

Szűk körben mutatták be az Ikarus járműveit, amelyeket korábban nem akart átvenni a cég.

Pintér Bence
2018. 01. 20. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szűk körben mutatták be a BKV kelenföldi buszgarázsában az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) által előállított Modulo csuklós buszok első két példányát – írja szombati számában a Népszava. A sajtó és a közönség számára nem meghirdetett eseményen sem Varga Mihály gazdasági miniszter, sem Tarlós István főpolgármester nem jelent meg.

A lap emlékeztet: a korábbi egyezség értelmében a Modulo 168d típusból a Volánbusz 180-at vásárol, az első 30-at a BKV venné át – a BKV felügyelőbizottsága azonban független mérnöki vizsgálatot rendelt el, mivel a megrendelt és a leszállított buszok között alapvető eltérések vannak. A lap szerint ilyen különbség például, hogy az elkészült busz hetvenöt centivel rövidebb lett, emiatt a csuklónál könnyebbé vált, ez pedig hirtelen fékezésnél balesetveszélyt okozhat.

Ennek ellenére pénteken Bolla Tibor BKV-vezérigazgató és a Volánbusz vezérkara átvette az első két példányt. Az indok az lehet, hogy – ahogy Lepsényi István NGM-államtitkár fogalmazott az átadón – a kormány iparfejlesztési programjának fontos területe a 2016-ban elfogadott Nemzeti autóbuszgyártás-cselekvési program, vagyis a hazai buszgyártás újraélesztése. Referencia nélkül pedig az Ikarus nehezen léphet a nemzetközi piacra.

A Népszava emellett emlékeztetett: a cég többségi tulajdonosa Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető annak csehországi cégén keresztül, a gyártás költségeit pedig a Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte – amelynek 45 százalékos tulajdonrésze tavaly nyáron Mészáros Lőrinc kezébe került.

Korábban írtunk róla, hogy a nyolc hónapos haladék ellenére várhatóan április végére sem tudja leszállítani az Ikarus a megrendelt 180 csuklós buszt.

A Magyar Liberális Párt közleményben reagált a Népszava cikkére. Arra kéri a főváros vezetését, hogy ne vegye át a műszaki problémáktól hemzsegő csuklós buszokat Matolcsy György unokatestvérétől. A Liberálisok elfogadhatatlannak tartják, hogy a BKV műszakilag hiányos buszokkal akarja megoldani a metrók pótlását a felújítás ideje alatt. A buszokat annak ellenére sem sikerült időben engedélyeztetni, hogy a beruházás lezártának határidejét többször kitolták.

„A Liberálisok felszólítják a főváros vezetését, hogy a már átvett járműveket ne üzemeltessék be, amíg egy független vizsgálóbizottság kideríti, hogy lehet-e egyáltalán biztonsággal használni! Felszólítjuk továbbá a fővárost, hogy újabb járműveket csak akkor vegyen át, ha sikerül a buszok technikai problémáit megoldani. Egyetlen utas életét sem sodorhatjuk veszélybe a Fidesz kapzsisága miatt” – írták.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.