Jobban odafigyelnének a lemorzsolódó diákokra

Nincs több lógás és eltitkolt rossz jegyek, mostantól elektronikusan is nyomon követik a tanulmányi eredményeket és a diákok hiányzásait a szakképző iskolákban. A cél, hogy időben közbe tudjanak lépni, ha egy tanulót a lemorzsolódás veszélye fenyeget.

Csókás Adrienn
2019. 05. 08. 7:20
Tudni fogják, hol vannak a hiányzók (képünk illusztráció) Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbinál jobban odafigyelnek a lemorzsolódó diákokra egy újonnan kifejlesztett jelzőrendszer segítségével – közölte tegnap Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára.

Mint mondta, a Kréta elnevezésű tanügyigazgatási rendszer új modulja lehetővé teszi, hogy folyamatosan nyomon kövessék a gyerekek tanulmányi eredményeit, igazolt és igazolatlan ­hiányzásait.

A szoftver havi bontásban feltünteti a mulasztásokat, az átlagokat, vagy hogy ki, melyik tárgyból áll bukásra. A tanulói adatokból diagramok, grafikonok készülnek, és a rendszer automatikusan értesítést küld a az osztályfőnöknek, az intézményvezetőnek, valamint a szülőknek, ha valamelyik területen kiugró változás áll be.

Tudni fogják, hol vannak a hiányzók (képünk illusztráció)
Fotó: Havran Zoltán

Az államtitkár reményei szerint így hamarabb észreveszik, ha egy diák a túl sok hiányzás vagy a rossz jegyek miatt veszélybe kerül, és előbb tudnak segíteni rajta.

A végzettség nélküli iskolaelhagyás aránya jelenleg meghaladja a 12 százalékot, de a kormány vállalása szerint 2020-ra 10 százalék alá csökkentenék.

– A lemorzsolódásban személyes és családi gondok, tanulási nehéz­ségek egyaránt szerepet játszhatnak, de a problémák korai felismerése segíthet az iskolaelhagyás megakadályozásában – mutatott rá Pölöskei Gáborné. A veszélyeztetett tanulók száma egyébként már az elmúlt két évben is csökkent: arányuk 2016-ban még hét megyében is meghaladta a 20 százalékot, az elmúlt tanévben azonban már a legproblémásabb területen (Nógrád megye) is csak a diákok 17 százaléka esett ki idő előtt az iskolából.

A kétszázmillió forintos informatikai fejlesztést május elsején az ITM alá tartozó összes szakképző iskolában bevezették, de szeptembertől a Klebelsberg Központ fenntartásában működő általános iskolák és gimnáziumok is élhetnek a lehetőséggel, ha akarnak.

A korai iskolaelhagyás ellen más intézkedésekkel is küzd a kormány: 2020-tól létrejönnek az alapkompetencia-fejlesztő „dobbantó” osztályok, ahová azok a gyenge tanulók kerülnek, akik az általános iskolát sem tudják elvégezni.

Ők a felzárkózás után a műhelyiskolákban szerezhetnek részszakképesítést. Azok számára pedig, akik elvégzik ugyan az általánost, de nem tudják, hogy merre tovább, netán a választott szakképzés elkezdéséhez további kompetenciafejlesztésre van szükségük, úgynevezett „orientációs” osztályban fejleszthetik magukat, mielőtt megkezdik a középiskolát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.