A cikk azt látszatot kelti, hogy a Vál-völgyi kisvasút meghosszabbítása Bicskéig ebből a csomagból a következő két évben megvalósulna – írja az Origo. A kormány-előterjesztés alapján a II. ütemben 18 kisvasút felújításához és tervezéséhez biztosítanának forrásokat, de ezek között nem szerepel a Vál-völgyi kisvasút. Ezt a HVG is pontosan tudja, hiszen azt állítják, hogy megszerezték a kormány-előterjesztést,
amiből egyértelmű, hogy az előterjesztésben szereplő 14 milliárd forintból a Vál-völgyi kisvasút egyetlen forintot sem kap.
Bezárás helyett az értékek megőrzése
A kormány alapvető célja az értékeink megőrzése, ezért hagyta jóvá 2017-ben az I. ütemet, és ezért folytatja a II. ütemmel most. Több kisvasút az elmúlt években rendkívüli módon elhasználódott, a balesetveszély miatt a felújításuk sürgető, mert állapotuk miatt több vonalszakasz a bezárásközeli állapotba került. A még el nem fogadott előterjesztés tervezete a kisvasút-felújítási program második üteméről szól, mely olyan hazai turisztikai célú kisvasutak fejlesztésére biztosít forrást, melyek a két évvel ezelőtti, első ütemből kimaradtak, és esetükben pályafelújítás vagy épp gördülőállomány fejlesztése vált szükségessé. A kormány célja valamennyi hazai kisvasút fennmaradásának működésének biztosítása, mivel ezeken a kisvasutakon évente mintegy 1,5 millió utas utazik, akiknek biztonságos utazását kiemelten fontosnak tartja a kormány, szemben elődeivel, akik 2002 és 2010 között 200 km hosszú kisvasutat szüntettek meg.
A kisvasutak megőrzése ipari és kulturális örökségvédelmi, környezetvédelmi és vidékfejlesztési szempontból is kiemelt jelentőséggel bír nemcsak hazánkban, hanem például a szomszédos Ausztriában, Szlovákiában vagy Romániában is.
A kisvasutak fejlesztése sokak örömére kormányokon átívelő prioritás. Emlékeztetnénk arra, hogy 2002 és 2010 között valósult meg a Hortobágyi kisvasút teljes egészének, a Mátravasút Lajosháza-Szalajkaházi vonalának a megépítése, illetve a Balatonfenyves és Somogyszentpál közti szakasz teljes felújítása. Ebben az időszakban is volt több példa a kisvasútfejlesztéshez uniós források felhasználására, például a hortobágyi kisvasút építése, vagy a lillafüredi hibrid mozdony megépítése során!