Balatongyörök vízpartján egy földút vezet a tóból kikotort iszapot tároló zagykazetták felé. Érintetlen bokros, erdős területen járunk, egy vadászles mellett dagonyafoltok jelzik, hogy itt etetik az állatokat.
Ez a partszakasz jelenleg vadászati terület, ezért nincs nyitva a nagyközönség előtt. Talán ennek is köszönhető, hogy sikerült megőrizni az értékeit: különleges madárvédelmi zónának számít, Natura 2000-es védettségű, a nemzeti park határán helyezkedik el, a nádas is védett – mutat a part felé Bánkiné Király Zsuzsanna, volt önkormányzati képviselő, a tiltakozó civilek egyik aktivistája.
Mint mondja, néhány éve feltöltöttek már itt egy partszakaszt, madármegfigyelő sétányt akartak létrehozni, de ez nem valósult meg. Ennek köze lehet ahhoz is, hogy rendszeresen járnak ide iszapkotró hajók, amelyekből a part mentén kialakított kazettákba szivattyúzzák a zagyot. Ilyenkor a halak elkerülik az egész környéket, a horgászok nagy bánatára.

Fotó: Teknős Miklós
Sokszor messzi helyekről, akár Balatonkeneséről is ide hozzák lerakni a fölöslegesé vált iszapot az uszályok. A legnagyobb gond azonban nem ez, hiszen ezt a tevékenységet el kell végezni. A helyiek megdöbbentek, amikor arról értesültek, hogy a vízügy egy ipari kikötő létesítését tervezi a parton, mivel amúgy is itt szokták lerakni az iszapot a zagytározókba.
Ehhez a belső öblös kikötőhöz ki kellene irtani a legnagyobb összefüggő balatoni nádas egy részét, amelynek fontos szerepe van az ökológiai egyensúly fenntartásában. A létesítmény ráadásul belerondítana a tájba, egy szárazulatot hoznának létre a daruk számára, egy szárazdokkot és épületeket a karbantartáshoz, ami nagymértékű átalakítással járna.
A települést megterhelné maga az építkezés is, hiszen az elképzelések szerint négysávosra kellene bővíteni a part felé vezető mellékutat, hogy azon közlekedhessenek a feltöltésekhez szükséges követ és egyéb építőanyagokat szállító kamionok.
Az uzsai kitermelőhelytől induló „bányakanyar” környékén már eddig is gondot jelentett a teherautó-forgalom, ez jelentősen megnövekedne az építkezés idején, miközben a 71-es főút zajszennyezése is nőne, amire már korábban is voltak panaszok.