Január végéig jelentkezhettek a magukat szakmailag kiemelkedőnek tartó köznevelési és szakképző intézmények, hogy harcba szálljanak a bázisiskolai címekért. A nyertes pályázók 2023-ig viselhetik az Oktatási Hivatal (OH) bázisintézménye címet, ami szavatolja, hogy az adott iskolában valami olyan tudás van, amit másokkal is érdemes megosztani. Az OH-tól úgy tudjuk, egyre népszerűbb a felhívás, amely lehetőség az iskolák ismertségének és elismertségének növelésére, a szakmai presztízsük emelésére. Az első, 2017-es pályázaton összesen 273 intézmény nyerte el a címet, jelenleg tehát ők tartoznak a legjobbak közé az ország csaknem hatezer köznevelési intézménye közül.
Amellett, hogy a jól csengő cím vonzza a felvételizőket, bázisiskolának lenni országos szinten is kiemelkedő szerepkört jelent, hiszen a győzteseknek vállalniuk kell, hogy többlettudásukkal más iskolákat is segítenek. A kiválasztási szempontok között szerepel például, hogy az iskola példaértékű, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval rendelkezzen, az eredményeit pedig képes legyen publikálni is. Ezek az intézmények átlag felett teljesítenek a kompetenciaméréseken, alacsony náluk a lemorzsolódás és kiemelkedően jók a továbbtanulási mutatóik is.
Harmadik éve lehet büszke bázisiskolai címére a Kispesti Vass Lajos Általános Iskola, amelynek vezetősége kiemelten fontosnak tartja az iskolák közti tudásmegosztást. Siposné Kaszonyi Andrea megbízott intézményvezető azt mondta lapunknak, folyamatosan fejlesztik pedagógiai kultúrájukat, és támogatják a minőségi, innovatív nevelő-oktató munkát. A náluk sikeresen működő módszereket előadások, szakmai napok, bemutató foglalkozások, óraszeletek, műhelymunkák és konzultációk formájában is gyakran mutatják be más intézmények pedagógusainak. Rendeztek már fenntarthatósági témájú ötletbörzét a környezeti nevelés személyiségfejlesztő hatásairól, de rendszeresen meghívják a leendő első osztályosaik óvodapedagógusait is, hogy tanítók és szaktanácsadók bevonásával az óvoda-iskola átmenet kihívásairól, az iskolakezdés, a beilleszkedés megkönnyítéséről gondolkodjanak, gyűjtsenek ötleteket.