A kerékpársávok növelhetik a balesetveszélyt

Meg kell szüntetni a kerékpársávok jelentős részét, amelyet a Karácsony Gergely vezette főváros a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül alakított ki – áll a Magyar Autóklub országos elnökségének állásfoglalásában. A dokumentumban arra szólította fel a baloldali városvezetést, hogy ne kizárólag az autósok érdeksérelmével hajtsák végre a forgalomcsökkentési elképzeléseiket.

2020. 09. 25. 14:32
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Autóklub (MAK) országos elnöksége arra szólította fel a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzatot, hogy ne kizárólag az autósok érdeksérelmével hajtsák végre a forgalomcsökkentési elképzeléseiket. – Csalódottan szembesültünk azzal, hogy

minden pozitív kezdeményezésünk és együttműködési szándékunk ellenére nem volt lehetőségünk érdemi együttműködésre a Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatallal,

s kezdeményezéseink érdemi válasz nélkül maradtak – olvasható az autóklub honlapján csütörtökön közölt állásfoglalásban, amelyben különösen az ideiglenes kerékpársávok létrehozásával kapcsolatos érdemi konzultáció elmaradását kifogásolták. Mint írták,

bár Karácsony Gergely főpolgármester augusztus 31-i sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy 22 civil szervezettel egyetértve hozta meg döntését a főutakon létrehozott kerékpársávok véglegesítéséről, éppen a több mint 70 ezer klubtagot képviselő Magyar Autóklub véleményét nem említették meg.

Ezt sajnálatosnak és elfogadhatatlannak nevezték, mivel a Karácsonyék által hivatkozott szervezeteknek feltehetően együttesen sincs annyi tagja, mint a MAK budapesti fizető tagsága.

Az autóklub elnöksége szerint az ötletszerűen kialakított kerékpársávok a balesetveszélyt is fokozzák
Fotó: Mirkó István

Az autóklub elnöksége hangsúlyozta: véleményük szerint felül kell vizsgálni és

meg kell szüntetni a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül kialakított kerékpársávok jelentős részét.

Álláspontjuk szerint ezek többsége káros, fokozza a balesetveszélyt, a károsanyag-kibocsátást és társadalmi feszültséget is kelthet. Nyomatékosították, hogy az élhető város modellje nem érhető el önmagában, a kerékpárosközlekedés autóforgalom hátrányára történő támogatásával. Mint írták,

a biciklis közlekedés kétszázalékos volumene egyértelművé teszi, hogy annak még feltételezett ugrásszerű növekedése sem teremti meg önmagában az élhetőbb város modelljét.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy a kerékpáron közlekedők oktatására és közlekedésük ellenőrzésére az eddiginél fokozottabb figyelmet kell fordítani a szükséges források hozzárendelése mellett, s a kerékpárosok bővülő jogai mellé kötelezettségeket is kell telepíteni.

A baloldali vezetésű fővárosi közlekedésszervezési kísérleteivel kapcsolatban több más ajánlást is tett a MAK elnöksége. Állásfoglalásuk szerint haladéktalanul meg kell építeni még optimális használható távolságban az M0 körgyűrű hiányzó szakaszát, mert így lehet elvezetni az átmenő forgalmat. – A várostervezés során mellőzni kell a belvárosi területen a forgalomgeneráló beruházásokat (irodaházakat, lakóházakat és üzletközpontokat), meg kell vizsgálni az előkészítés alatt álló beruházások leállításának lehetőségét. A város közlekedésszervezése során előnyben kell részesíteni a forgalmat a felszín alá terelő és a forgalom folyamatosságát biztosító további alternatív megoldásokat – sorolták.

A Karácsonyék felé intézett konkrét javaslatok között szerepelt a lámparendszerek áteresztőképességének haladéktalan felülvizsgálata, a forgalmi rendszerek optimalizálása, valamint a P+R parkolók számának és megoszlásának a felmérése és ezeknek az eddiginél szélesebb körű bővítése. Arra is kitértek, hogy a városi, elővárosi közlekedés helyzetét alkalmassá kell tenni arra, hogy a megnövekedett létszámú, illetve az agglomerációból érkező lakosság zavartalan közlekedését biztosítsa.

A napokban számoltunk be róla: annak ellenére, hogy a budapestiek körében hatalmas felháborodást okoztak az autósávokból lett kerékpárutak, majd ezt követően a járdára vezetett balesetveszélyes bringasávok, a

Karácsony Gergely vezette főváros nem áll le a közutak funkciójának a váltogatásával. Tízpontos tervet dolgoztak ki arra, hogy a kerékpár-, a rolleres és a gyalogosforgalmat előnybe helyezzék az autós közlekedéssel szemben.

Ennek egyik eszköze a bringasztráda útvonalainak a kijelölése, amelyhez felülvizsgálnák Budapest összes közútját. Mindezzel a koronavírus-járvány közepén rukkoltak elő Karácsonyék, amikor a fővárosnak az emberek életét és a turizmusból élők munkáját kellene védenie.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.