Megújul és bővül a HÉV-hálózat, emellett 54 korszerű szerelvény is érkezik 2025-ig – jelentette be a Fürjes Balázs, a HÉV-beruházásokat ismertető szerdai sajtótájékoztatóján a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős államtitkára.
Fürjes Balázs elmondta: mára bebizonyosodott, hogy jó gazdája lett az állam a HÉV-nek. A kormány 2016 és 2020 között több pénzt költött a HÉV működtetésére és fejlesztésére, mint az azt megelőző években a fővárosi önkormányzat. Az államtitkár bejelentette: a kormány folytatja Budapest fejlesztését, majd hozzátette: szakmai konszenzus van arról, hogy a legfontosabb fejlesztési terület a közösségi közlekedés, azon belül is a kötöttpályás közlekedés.
Ebben a kabinet előtt két nagy feladat áll: a HÉV korszerűsítése és bővítése, és a vasútközlekedés javítása, bekapcsolása a város életébe – ismertette az államtitkár, hozzátéve, hogy a HÉV kétségkívül alapos felújításra szorul, amelynek két szóval lehet jellemezni a mai állapotát: lerobbant és elszigetelt.

Fürjes Balázs közölte: mindegyik HÉV-vonal teljes egészében megújul. A fejlesztés részeként a csepeli és a ráckevei HÉV-et a föld alatt meghosszabbítják a Kálvin térig, hogy összekapcsolódhasson a hármas és a négyes metróval. Három új megálló is létesül: a Közvágóhídnál, a Boráros téren és a Kálvin téren. A mélyvezetésű szakasz a Soroksári út alá kerül, a HÉV ezért nem fogja többé elvágni a Dunától a Nemzeti Színházat, a Művészetek Palotáját és a környező városrészeket. A hosszú távú cél az északi és déli HÉV-vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal, ez lesz az ötös metró – tette hozzá.
A HÉV-pályákkal és a megállókkal együtt az irányítási és az utastájékoztatási rendszer is megújul, s kapcsolódási pontok létesülnek a vasúti közlekedéssel 2027-ig. 2023 és 2025 között teljes járműcsere lesz a HÉV-parkban, vadonatúj szerelvények állnak forgalomba, amelyek beszerzési felhívása még idén megjelenik. A százhúsz méter hosszú járművek, amelyeken hétszáz utas tud egyszerre utazni, száz kilométer per órás sebességre lesznek képesek, alacsony padlójuk, akadálymentesek, légkondicionáltak és egyterűek lesznek.