Budapest az állami költségvetés legnagyobb haszonélvezője

A központi költségvetésből idén is a fővárosi önkormányzatok működési támogatása a legmagasabb.

Végh Attila
Forrás: MTI2021. 01. 18. 14:10
FRJES Balzs; HOMOLYA Rbert; PAFFRI Zoltn; VITZY Dvid
Fürjes Balázs államtitkár szerint a kormány továbbra is nyitott a fővárossal közös munkára, ahogyan eddig is támogatta például a fővárosi közösségi közlekedés járműparkjának a fejlesztését is Fotó: Kovács Attila Forrás: MTI/Kovács Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fürjes Balázs államtitkár MTI-nek eljuttatott közleményében arra világított rá, hogy Magyarország kormánya 2021-ben is százmilliárdokat biztosít a főváros működésére és fejlesztésére. A központi költségvetésből idén minden település több pénzt kap működésre, de Budapestnek és a főváros kerületeinek jut a legnagyobb állami támogatás.

„Budapest idén is az állami költségvetés legnagyobb haszonélvezője, ami helyes, hiszen a nemzet fővárosa, a legnagyobb magyar város, egy hárommilliós várostérség központja, 1,7 millió ember otthona, és rengeteg embernek biztosít munkát, tanulási lehetőséget vidékről is

– írta a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára hétfői közleményében. Fürjes Balázs úgy fogalmazott, Budapest egyértelműen kivételes elbánásban részesül a települések között, de ez természetes, hiszen főváros csak egy van, és azt meg kell becsülnünk.

Az állami költségvetés minden évben jelentős összegeket biztosít a városok működtetésére az önkormányzatoknak. 2021-ben minden település több pénzt kap erre a célra, de a legnagyobb mértékben a fővárosi önkormányzatok működési támogatása emelkedik. A 2020-as 85 milliárd forint után idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére, több mint harmadával növekszik a kormányzati támogatás.

A fővárosi közlekedéssel kapcsolatban az államtitkár kijelentette, a kormány a Tarlós Istvánnal kötött megállapodást – Karácsony Gergely főpolgármestersége idején is betartva – biztosítja a 3-as metró folyamatban lévő felújításának teljes, kétszázmilliárd forintos költségvetését a fővárosnak.

Csak Budapest kap állami támogatást a közösségi közlekedés működtetésére; idén 12 milliárd forintot, csakúgy, mint tavaly. A kormány idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a fővárosi buszbeszerzésket, 2020-ban és 2021-ben összesen 64 vadonatúj, akadálymentes, légkondicionált, környezetbarát kék busz megvásárlását finanszírozta Budapesten. Ezek a járművek hetente félmillió budapesti utazását segítik, és már mind forgalomba is álltak. Ebben az évben a kormány több mint tízmilliárd forintot fordít a HÉV-vonalak teljes felújításának előkészítésére, a HÉV járműcsere programjának megvalósítására, két új budapesti peremhíd, a Galvani és az Aquincumi híd tervezésére, az elővárosi vasút fejlesztésére.

Mindezeken felül a kormány, a főpolgármesternek tavaly tett kormányzati javaslat alapján, hatvanmilliárd forint értékben vállalja magára jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést. A javaslat értelmében a városvezetés helyett a kormány valósítja meg a pesti rakpartok kerékpáros- és gyalogosbarát, zöldfelületeket, utcabútorokat, pihenőpadokat is tartalmazó átalakítását, a kétszer egysávos autóközlekedést fenntartó megújítását, a Biodóm beruházását, a turistabuszok Gellért-hegyi kitiltását lehetővé tevő, környezetbarát budai siklót, a budai fonódó villamoshálózat meghosszabbítását és az Etele téri buszpályaudvar bővítését.

Ha a főváros elfogadja megoldási javaslatunkat, 60 milliárddal tehermentesítjük a fővárosi költségvetést, 60 milliárdot spórolhat meg a főpolgármester, 60 milliárd újabb extra segítséget kap Budapest”

– fogalmazott Fürjes Balázs. Hangsúlyozta: a kormány garanciát adott Karácsony Gergelynek, hogy az átvállalt városfejlesztések terveit a kormány a fővárossal közösen dolgozza ki, és csak a városvezetés által jóváhagyott tervek alapján lehetne építkezni. Az erről szóló megállapodástervezet a főváros általi elfogadásra vár – olvasható a közleményben.

Végezetül az államtitkár emlékeztetett arra is, hogy

a kormány intenzív támogatásával 2022-ig összesen 1052 vadonatúj metró, villamos, busz, troli állt és állhat forgalomba a budapesti tömegközlekedésben.

Az összesített adatok azt mutatják, hogy 2010 és 2021 között a kormány összesen több mint 1330 milliárd forinttal támogatja a fővárosi tömegközlekedést.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.