„A kormány év végi vonatkozó rendelkezése azonban új helyzetet teremtett, mivel megtiltotta az önkormányzatok számára díjszabásaik újragondolását – így a parkolási helyzet átfogó rendezése 2021-ben nem valósulhat meg” – vallotta be Pikó András, Józsefváros polgármestere közösségi oldalán, és kiemelte:
2020 második felében a józsefvárosi önkormányzat a kerületi parkolási szabályozás rendezésébe kezdett.
A parkolás újraszabályozásának folyamata tehát úgy épült volna fel, hogy a lakosság körében végzett véleménygyűjtést, a vitairat nyilvánosságra hozását és egy lakossági fórumot követően véglegesítették volna azt az átfogó keretrendszert, amely 2021-ben a parkolást új, fenntartható pályára állította volna.
A polgármester sikerként kommunikálta azt a lakosokra nézve hátrányos intézkedést, hogy megvalósították, hogy már nem lakosonként, hanem lakásonként adható lakossági parkolási kedvezmény. Azaz, a közös háztartásban lévők közül csak egy személy parkolhat díjmentesen az otthona környezetében, a további autókra már fizetni kell.
V. Naszályi Márta, az I. kerület baloldali polgármestere egy online lakossági fórumon cinikusan megjegyezte: akinek nincs pénze parkolásra, adja el az autóját. Az I. kerület párbeszédes polgármestere közösségi oldalán a kormányra mutogatva azt írta: nincs pénze a városrésznek. A párbeszédes polgármester szerint az ingyenes parkolás bevezetése óta másfélszer több, nem kerületi autó áll az utcákon, ami, úgy gondolja, növeli a koronavírus-fertőzés kockázatát és rontja a gyógyulás esélyét.
A párbeszédes városvezető első intézkedései közt szerepelt, hogy új parkolási koncepciót alkosson meg, a munkába bevonta a köztudottan autóellenes Levegő Munkacsoportot. A budai Várban felszámolta a kedvezményeket, majd a teljes lakosság kedvezményeinek a megvonására készült.
A nagy port kavart cikkünk megjelenése után visszakozott, ám az új parkolási rendeletről nem mondott le.
A nyilatkozatok, az előzetes tárgyalások és az autóellenes civil szervezetek bevonása abba az irányba mutat, hogy a Fővárosban és egyes fővárosi kerületekben megalkotandó új parkolási rendelet hátrányosan fogja érinteni a gépjármű tulajdonosokat. A kormány decemberben a járványra hivatkozva adóstoppot hirdetett, amely akadályokat gördített több baloldali polgármester sarctervezete elé. Ám amennyiben a veszélyhelyzet és az adóemelési tilalom véget ér a baloldal szabadon drágíthatja a parkolást.
Mint megírtuk: a Levegő Munkacsoport belső kerületekben lévő önkormányzatokhoz eljuttatott levelében megfogalmazottak szerint több milliárd forintos támogatást kapnak az autójukat közterületen tartók. Petíciójukban hangsúlyozták: jelenleg az önkormányzat minden lakossági engedély esetén százszázalékos kedvezményt ad, ami lakóhelytől függően akár évi 131 ezer forint értékű támogatás is lehet.