Fogyasztó- és környezetvédelmi szempontból egyaránt aktuális probléma a tervezett elavulás, amelyről a Klímapolitikai Intézet végzett kutatást a Századvég Gazdaságkutató Zrt. közreműködésével. A tanulmányban kifejtették: a tervezett elavulás azt jelenti, hogy a gyártók a terméket szándékosan úgy dobják piacra, hogy az tartósan ne legyen használható, és a javíttatása is nehéz legyen. Az etikátlan üzleti modellben a tömeggyártott áruk gyors cserélődése biztosítja a vállalatok nyereségességét, hiszen, ha valaminek rövid az élettartama, akkor abból az emberek kénytelenek többször újat venni – írták, hozzátéve: a tervezett elavulás környezetvédelmi szempontból is aggályos. Az árucikkek gyors cserélődése – folytatták – a Föld erőforrásainak pazarló felhasználásához, hulladékképződéshez és környezeti károkhoz vezet. Hozzátették:
a hamar kidobott termékek alapanyagainak előállítása, az árucikkek gyártása és szállítása növeli az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Az ENSZ Global E-waste Monitor 2020 jelentése szerint – folyamatos növekedés mellett – 53,6 millió tonna, azaz fejenként 7,3 kilogramm elektronikus hulladék keletkezik a világon. Ennek köszönhetően egyre nagyobb mennyiségben kerülnek környezetkárosító anyagok a természetbe (például higany, brómozott égésgátló anyagok, freonok), és mivel az e-hulladék mindössze 17,4 százalékát hasznosítjuk újra, évente 57 milliárd dollár értéket képviselő újrahasznosítható nyersanyag kerül a szemétbe – ismertették, megjegyezve:
az Eurostat jelentése szerint is emelkedik a begyűjtött e-hulladék aránya, aminek mennyisége Magyarországon is megduplázódott az elmúlt években.

A tervezett elavulás problémáját érzik az emberek is. A kutatás szerint a megkérdezettek 85 százaléka úgy véli, egyre több olyan termékkel lehet találkozni, amelyet a meghibásodás után már nem lehet javítani, holott a tartósság az emberek 72 százalékának fontosabb, mint az ár – még azok is így vélekednek, akik magukat a rossz anyagi helyzetben élők közé sorolják – számoltak be a kutatás eredményeiről. Mint írták, a válaszadók 84 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyes vállalatoknak nem érdekük tartós árucikket gyártani, mert azzal eladásaik csökkennének, és 81 százalék értett egyet azzal, hogy az elektronikai termékeket sokszor eleve úgy tervezik, hogy hamar elavuljanak.