– Egy világjárvány okozta bezártság kapcsán óhatatlanul is megemelkedik a segélyhívó vonalakra érkező hívások száma, mivel a felfokozott állapotban sokkal inkább kialakulhatnak konfliktusok. Ugyanakkor azt gondolom, a pandémia hatásai mellett annak is betudható a hívásszám növekedésünk, hogy
egyre gyakrabban kommunikálunk ebben a kérdésben, s hívjuk föl a figyelmet arra, hogy van segítség, és a kapcsolati erőszak áldozatai éjjel nappal elérhetik a telefonos segítséget nyújtó szolgáltatásunkat
– nyilatkozta lapunknak Boglacsik Tímea, az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálatot (OKIT) felügyelő Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. (CSBO) szakmai igazgatója arról, hogy egyre többen mernek segítséget kérni, ha kapcsolati erőszak áldozatává válnak.

A járvány idején is támogatták az áldozatokat
A szakember elmondása szerint azt látni, hogy járvány következtében elrendelt lezárások miatt általános emelkedés van a számokban világszerte. – Nemcsak Európában, de Amerikában és Ázsiában is hasonló tendenciák figyelhetők meg a pandémia okozta bezártság miatt, amikor sokkal könnyebben eszkalálódnak a konfliktusos helyzetek – fejtette ki Boglacsik Tímea a számok 2020-as emelkedése kapcsán.
– Tavaly a megszokottnál is jobban, fokozottan ügyeltünk arra, hogy folyamatosan és kiszámíthatóan elérhető legyen az ellátórendszer.
A krízisközpontokban és a menedékházakban, illetve az emberkereskedelem áldozatait fogadó átmeneti szállásokon folyamatos volt az ellátás, nem fordulhatott olyan elő, hogy ha valakinek menekülnie kellett, ne találtunk volna neki olyan biztonságos helyet, ahol segítették volna őt az újrakezdésben
– fejtette ki a CSBO szakmai igazgatója arról, hogyan próbáltak segíteni a koronavírus-járvány okozta nehézségek közepette.
Tovább csökkent a látencia
– Az elmúlt 4-5 évben folyamatosan emelkedő tendenciáról beszélhetünk. Nagyságrendileg 9000–9500 hívást kaptunk ezekben az esztendőkben, és ehhez képest tavaly – a járvány évében – már 10 500-nál is több hívás érkezett – ismertette a szakember, aki szerint a figyelemfelhívó kampányok, és az egyre többféle szolgáltatás miatt az idén még többen tárcsázzák majd a segélyvonalat. A CSBO szakmai igazgatója örömét fejezte ki, hogy tapasztalataik szerint egyre inkább felismerték a szakemberek is, ha hozzájuk irányítják az áldozatokat, akkor azok valóban olyan támogatásban részesülnek, ami hosszú távon segítheti őket.
– Összetett kérdésnek tekintem a tavalyi körülbelül 16 százalékos emelkedést a fogadott hívások számában.
Egyrészt egy ilyen járványhelyzetben nyilván többen kérnek tőlünk segítséget, de nem fordulnának hozzánk, ha nem lenne meg az az évek óta felépített alapvető bizalom a szolgáltatás iránt, ami az előző évek eredményeinek a kommunikálásának is köszönhető
– hangsúlyozta Boglacsik Tímea.