Szerencsés esetben már csak három hetet kell várni, hogy újranyissanak az iskolák és az óvodák, a kormány tervei szerint április 19-től állhat vissza a jelenléti oktatás. A köznevelésben – kisebb-nagyobb szünetekkel – már egy éve digitális munkarend van érvényben, a felmérések szerint azonban az oktatásügy sikeresen helytállt a rendkívüli helyzetben.
A digitális oktatás tapasztalatairól most ezer szülő és 9353 pedagógus megkérdezésével készített elemzést a Századvég Gazdaságkutató Zrt. Mint kiderült, a technikai feltételek adottak voltak:
a pedagógusok és a diákok jórészt rendelkeztek a szükséges eszközökkel, a gyerekek 86,5 százaléka ráadásul korlátlan otthoni internet-hozzáféréssel is.
A szülők tapasztalatai alapján a tanárok legtöbbször élő, videós bejelentkezés nélkül küldték ki a feladatokat, illetve a tananyagot a diákoknak. Kiderült továbbá, hogy a járvány első hullámakor a szülők többsége nem tudta megoldani, hogy otthonról dolgozzon. Ennek ellenére úgy érezték, össze tudják egyeztetni a munkát és a gyerekkel való együtt tanulást. Megjegyzik ugyanakkor, hogy az esetek többségében ez azért sikerült, mert a rokonok, ismerősök, barátok vagy a tanárok személyében volt felnőtt segítségük.
A pedagógusok időbeosztása is jelentősen megváltozott a járvány idején:
az új helyzetben jóval több időt töltöttek az óráikra készüléssel, mint amennyit a járvány kitörése előtt.
A nehézségek ellenére a pedagógusok csaknem hetven százaléka összességében úgy ítélte meg, hogy ki tudta alakítani a tavaszi távolléti digitális munkarend ideje alatt a hatékony tanítás és tanulás menetét, áll az elemzésben, amely rámutat arra is, hogy
a szülők jellemzően elégedettek voltak a pedagógusoktól kapott segítséggel, és felkészültnek is tartották őket: 57,4 százalékuk inkább elégedett volt a felkészültségükkel.