Módszertanilag megkérdőjelezhető, nagy valószínűséggel torzító, prekoncepcióval készült kutatást tett közzé koronavírus elleni vakcinák népszerűségéről az Euronews még tavaly novemberben. Az anyagot a Gyurcsány-kormány szóvivője, Batiz András cége, az Impact Works Kft. készítette egy telefonos alkalmazás segítségével. Az erről megjelent cikk szponzorált tartalom, de nincs feltüntetve, ki rendelte azt meg. Ez azért is érdekes, mert az Euronews a cikkben szereplő videóban saját kutatásaként hivatkozik a felmérésre.
Az ilyen, megbízhatónak látszó kutatások közzététele mindenesetre kiváló eszköz egyes politikai pártok (jelen esetben például Gyurcsány Ferenc pártja, a DK, illetve szövetségesei) narratívájának alátámasztására.
Ily módon tehát ez a projekt is illeszkedik a baloldal keleti vakcinák ellen indított kampányába, és a teljes képet nézve jogosan vetődik fel, hogy a felmérés pontosan ezzel a céllal is készült.
A cég ráadásul azóta újabb kutatást is készített a témában. De nézzük meg az egészet egy kicsit közelebből!
Tanácsadó-PR kommunikáció cég végezte a közvélemény-kutatást
A kutatást végző Impact Works Kft.-nek három alkalmazottja van, fő tevékenysége „üzletviteli, egyéb vezetési tanácsadás”, ráadásul egyéb tevékenységei között sem közvélemény-kutatás, sem piackutatás nem szerepel.

Fotó: mandiner.hu
Ellenben a cégkivonat alapján állattenyésztéssel is foglalkoznak. A melléktevékenységek között ugyanakkor megtalálható a „PR, kommunikáció”, „Médiareklám” és „Reklámügynöki tevékenység” is, tehát
Módszertani problémák – közvélemény-kutatás mobilapplikációval
A kutatások az Opinio névre hallgató okostelefonnal használható alkalmazással készültek, amely az egyes kérdőívek kitöltéséért „jutalompontokat” ad. Ezekkel különböző kuponokat, kedvezményeket vásárolhat a felhasználó. Ez azért fontos, mert ily módon felméréseik mintájában a lakosság okostelefonnal rendelkező rétegének is csak az a kis része szerepel, aki egyáltalán használ ilyen alkalmazásokat.

Az applikáció használatához regisztrálni kell ugyan, de ahhoz mindössze egy e-mail címet kérnek, vagyis nem lehet megakadályozni, hogy különböző címekről bárki többször is kitöltse a kérdőívet. Aligha kérdéses, hogy ilyen módszerrel olyan eredményt hoz ki a kutató, amilyet akar, ám egyelőre feltételezzük, hogy nem manipulálták a kutatást. Van azzal elég probléma egyébként is.

Fotó: mandiner.hu