Rétvári Bence parlamenti államtitkár a jobbikos Ander Balázs képviselő kérdésére reagálva emlékeztetett, hogy a korábbi rendszerben a nagycsoportosok további óvodában maradásáról szóló döntések egy része nem volt megalapozott, ezért vált szükségessé, hogy objektív szerv – az Oktatási Hivatal (OH) – vizsgálja a kérelmeket.
Egységes gyakorlat
Bár a baloldal a szabályváltozás tavalyi életbelépése óta folyamatosan azzal riogat, hogy éretlen gyerekeket akar idő előtt iskolába kényszeríteni a kormány, az eddigi tapasztalatok szerint a döntési jogkört megkapó OH elsöprő többségben helyt adott a szülői kérelmeknek.
Amíg a döntés az óvodavezetők kezében volt, nagyon eltérő gyakorlat alakult ki az intézmények körében a visszatartást illetően, ezeket szerette volna egységesíteni a kormány – húzta alá Rétvári, aki szerint nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy indokolt esetben, ha a gyermeknek valóban fejlettségbeli hiányosságai vannak, akkor a felmentést engedélyező szerv meg fogja adni az engedélyt az iskolakezdés elhalasztására.
Közlése szerint az Oktatási Hivatalhoz ebben a tanévben 16.487 halasztási kérelem érkezett március 9-ig, és 96 százalékban helyt is adtak a szülői kérelmeknek, tehát a gyermek az óvodában maradhatott. Az esetek mintegy felében – 53 százalékában – szakértőket is kirendeltek a megalapozottabb döntés érdekében.
Garanciális elemek
Bár a szülői megkeresések elsősorban halasztásért folyamodnak, van példa ennek az ellentétére is: az idén is több száz szülő jelezte, hogy hatéves kor előtt, vagyis a tanköteles kor elérését megelőzően szeretné iskolába íratni a gyermekét. Ilyenből most 237 kérés érkezett, amelyek többségének ugyancsak helyt adott az OH.
Az iskolaérettségi, tankötelezettségi szabályokkal egyébként az alapvető jogok biztosa is foglalkozott nemrég. Kozma Ákos többek közt kezdeményezte, hogy a halasztási kérelmek a határidőn túl is beadhatók legyenek, továbbá kérte, hogy a szülők kapjanak bővebb tájékoztatást, ismerhessék meg a gyermekükről készült szakvéleményt. Az ombudsman egyúttal felkérte Kásler Miklós minisztert arra, hogy átfogó felmérés keretében vizsgálják a 2020/2021-es tanév első osztályosaival kapcsolatos iskolai tapasztalatokat és azok eredményéről adjon tájékoztatást.