Villamosügy: a BKV megpróbálja azt, amire a németek nem vállalkoztak

Ugyan a frankfurti villamosokat nem klimatizált működésre tervezték, a BKV közleményében hangsúlyozza: az első pillanattól kezdve azzal számoltak, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánják oldani. A közlekedési társaság a klímatechnológia fejlődéséről beszél és arról, hogy a tervezést megkezdték. Kérdés, hogy a teljes szerkezeti alakítással mennyi ülőhelyet vesznek majd el az utastérből vagy hogy a valóban kisebb, modern klímákat elbírja-e majd a villamos teteje.

2021. 07. 06. 11:33
A 25-30 éves járművektől a németek épp a légkondicionálás hiánya miatt szabadulnának
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a BKV mindenképpen megpróbálkozik a Németországból, használtan beszerzett frankfurti villamosok klimatizálásával. A közlekedési társaság újabb közleményében azt írta: az első pillanattól kezdve azzal számoltak, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánják oldani.

„A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését megkezdtük, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd” – írja közleményében a BKV, amelyből kiolvasható: megpróbálják azt, amire a frankfurtiak nem mertek vállalkozni.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a klíma miatt az alacsony padlós jármű esetében alapvető konstrukciós átalakításokra volna szükség, amit maguk a németek sem vállaltak. Frankfurtban részletesen vizsgálták azt is, hogy bár a klímaberendezést az utastérben el lehetne helyezni, de az az ülőhelyek feláldozásával járna, ezért elvetették, mert amúgy is szűk a villamosok utastere.

A BKV azt közölte: az egyeztetések során a német közlekedési vállalat nem tárt fel olyan körülményt, amely a villamosok utólagos klimatizálását ellehetetlenítené, és fontos hangsúlyozni, hogy a klímatechnika az utóbbi években rohamosan fejlődött.

„Bár a VGF korábban az aktuális műszaki feltételeket és gazdasági szempontokat figyelembe véve elvetette a légkondícionálók felszerelését, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak” – tudatta a BKV.

Lapunk megkereste a BKV sajtóosztályát, hogy megtudjuk: a klimatizálást úgy akarják-e megoldani, hogy alapvető konstrukciós átalakításokat végeznek el a villamosokon, amit maguk a németek sem vállaltak. Azaz feláldoznak-e ülőhelyeket? Továbbá az új technóligákról és a kompakt megoldásokról is érdeklődtünk. Amennyiben a közlekedési vállalat válaszol, frissítjük a cikkünket.

Mint írtuk: a VEKE szerint Frankfurt éppen azért kínálja eladásra a járműveket, mert azokra utólag nem lehet klímát szerelni, a frankfurti közlekedési vállalat (VGF) weboldalán leírják az okot is:

a berendezést nem bírja el a tető, nem erre lett méretezve. A VEKE szerint viszont alapvető különbséget jelent, hogy a Combinók tetején eleve kihagyták a helyet a klímának – amelyet utólag szereltetett be a BKV –, a frankfurti járműveken viszont nem.

Emlékezetes, a körúti Combinók eredetileg klímával való működésre lettek tervezve. Amikor Demszky Gábor akkori főpolgármester – helytelenül – klíma nélkül vásárolta meg az új Siemens gyártmányú villamosokat, a járműveken nem voltak kinyitható, hatalmas szellőzőablakok. A szellőzést később az üzembe helyezésük után oldotta meg a BKV, majd csak a következő nyárra szerelték be a klímákat a gyárilag kialakított helyükre. Ezért nem állja meg a BKV összehasonlítása az ugyancsak Siemens-gyártmányú harmincéves frankfurti villamosokkal. A gyártó ugyanaz, de a két villamos gyártása között viszont eltelt tíz-tizenöt év.

Ahogy írtuk: Frankfurt nem véletlenül akarja lecserélni a szóban forgó villamosait.

A frankfurti sajtó évek óta foglalkozik a klíma nélküli járművek problémájával. Amikor a német városban betiltották a parkokban a szabadtéri grillezést volt, aki azt kommentelte a helyi közlekedési vállalat Facebook-oldalára: semmi gond, majd grillezik az R típusú villamosokon, azokon úgyis akkora a hőség.

Harmincéves villamosokat venne a főváros

Karácsony Gergely főpolgármester – élve a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel – még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35, Frankfurtban eladósorba került kötöttpályás jármű érkezne Budapestre mintegy 7,7 milliárd forintért. A Siemens–Düwag alacsony padlós, R típusú villamosok 1993-as, illetve 1997-es gyártmányúak, tehát a főváros 25-30 éves szerelvényeket venne, amelyek ráadásul nem klimatizáltak. A tervek szerint az első használt frankfurti villamos még az idén érkezne, a többi pedig a következő öt évben. Ezek a járművek válthatnák ki a jelenleg a 47-es és 49-es vonalon közlekedő, ötvenéves Ganz csuklós villamosokat.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.